plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۸
کد مطلب : ۵۲۰۷
رییس سازمان حج پاسخ داد

چگونگی «اعزام مرحله ای» در اربعین از سال آینده

مدیریت تردد زوار در سال آینده
رییس سازمان حج و زیارت «سهمیه‌بندی اربعین» به دلیل حجم زیاد زائران ایرانی را تکذیب کرد اما گفت: اعزام مرحله‌ای در دستور قرار می‌گیرد.
چگونگی «اعزام مرحله ای» در اربعین از سال آینده
به گزارش ایصال نیوز، علی رضا رشیدیان، رییس سازمان حج و زیارت روز پنجشنبه در ستاد مرکزی اربعین، درباره شایعه‌ مطرح‌شده مبنی بر اقدام عراق برای سهمیه‌بندی اربعین از سال آینده به دلیل حجم بالای زائران ایرانی، اظهار کرد: این مساله صحت ندارد و تاکنون هیچ مقام عراقی درباره سهمیه‌بندی سخنی به میان نیاورده، اما ممکن است اعزام مرحله‌ای را در دستور قرار دهیم.
وی افزود: ایام اربعین به سه مرحله پنج‌روزه تقسیم می‌شود و درصدد هستیم با مدیریت ورود زوار برای سال‌های بعد، این عزیزان را در این سه مرحله اعزام کنیم. این طرح در دست بررسی است.
رییس سازمان حج و زیارت گفت: از شب گذشته با آغاز موج بازگشت زوار، تمرکز فعالیت‌های سازمان حج و ستاد اربعین از شهر کربلا به مسیر بازگشت و مرزها اختصاص یافته است. او همچنین از ورود بیش از سه میلیون زائر ایرانی از ابتدای ماه صفر تاکنون به کشور عراق خبر داد و افزود: نزدیک به یک و نیم میلیون نفر از این تعداد به کشور بازگشته‌اند و توصیه اکید ما بر این است که زوار برنامه برگشت خود را مدیریت کنند و به روزهای پایانی موکول نکنند.
رشیدیان یادآور شد: بیشتر موکب‌های عراقی روز اربعین خدمات‌رسانی خود را تمام می‌کنند اما با تعدادی از مواکب ایرانی و غیره مذاکره شده تا خدمت‌رسانی را ادامه دهند اما تعداد آن‌ها برای این حجم از زائر کافی نیست و مشکل اسکان و تغذیه وجود دارد.
رشیدیان درباره خدمت‌رسانی نهادهای ایرانی به زائران، گفت: هلال احمر، بیمه، سیستم حمل و نقل کشور، امور گمشدگان و ... بدون وقفه به خدمات‌رسانی مشغول‌اند و مشکل خاصی در این زمینه نداشته‌ایم.
رییس سازمان حج و زیارت با اعلام این‌که تا کنون ۷۹ نفر در این سفر فوت شده‌اند، افزود: ۳۵ نفر از آن‌ها در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند. بیشتر این تصادف‌ها در چند مسیر بخصوص در خاک عراق اتفاق افتاده و خواب‌آلودگی و تعجیل در رانندگی دلیل اصلی این حوادث بوده است.
رشیدیان درباره ورود سازمان حج و زیارت به اعزام زائران طبق روال گذشته و مطابق با سیستم شمسا در اربعین، توضیح داد: در ایام اربعین، بیشتر زوار علاقه دارند مسیر نجف تا کربلا را پیاده طی کنند، ‌درحالی‌که برنامه‌های سازمان حج و شمسا به گونه دیگری است. همچنین خدمات‌رسانی یکسان صورت نمی‌گیرد و گاهی توقعات زائران در این ایام برآورده نمی‌شود و اعتراضاتی در پی بوده است، بنابراین در سال‌های اخیر تصمیم بر آن شد تا سیستم شمسا در این ایام متوقف شود اما این پیشنهاد قابل بررسی است.
انتهای پیام/*
۴
مرجع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما