plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹
کد مطلب : ۵۰۹۰
با تداوم تجاوز ترکیه در شمال شرق سوریه

صدها خارجی مرتبط با داعش از اردوگاههای تحت نظر کُردها فرار کردند

در پنجمین روز تجاوز ترکیه به سوریه، رئیس‌جمهور ترکیه با تکرار این ادعا که هدف، نابودی گروه تروریستی ی.پ.گ یا پ.ک.ک یا هرچه اسمشان می‌خواهد باشد، است گفت: عملیات چشمه صلح را فقط برای تامین امنیت ترکیه و بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان انجام می‌دهند، سازمان های بین المللی و آمریکا و روسیه در حالی که کردها با آتش ترک‌های ترکیه به خاک و خون کشیده می‌شوند همچنان اقدام موثری انجام نمی دهند.
صدها خارجی مرتبط با داعش از اردوگاههای تحت نظر کُردها فرار کردند
به گزارش ایصال نیوز، تجاوز نظامی آنکارا به شمال شرقی سوریه، با هدف مقابله با شبه‌نظامیان کُرد، وارد پنجمین روز خود شد. در آخرین تحولات در ارتباط با پنجمین روز این حمله، شهرهای تل ابیض و رأس العین همچنان زیر آتش سنگین است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز یکشنبه ادعا کرد که نیروهای این کشور شهر مرزی رأس العین را به تصرف خود در آورده و شهر تل ابیض را نیز تحت محاصره دارند. وی تصریح کرد تحریم‌های تسلیحاتی اروپا تأثیری بر عملیات ترکیه ندارد و نیروهای کشورش، برای مقابله با شبه‌نظامیان کُرد تا عمق ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری خاک سوریه پیش خواهند رفت.
این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان محلی اعلام کرد ارتش ترکیه و نیروهای سوری تحت حمایتش روز یکشنبه در حالی وارد مرکز شهر تل ابیض شده‌اند که فضای شهر آرام بوده و این نیروها در حال انجام عملیات جستجو بوده‌اند. تل ابیض یکی از اهداف عمدهٔ حملهٔ نظامی ترکیه علیه نیروهای کُرد ارتش دموکراتیک سوریه بوده است.
*ابراز نگرانی فرانسه از گریختن خارجی‌های مرتبط با داعش در سوریه
سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرد که این کشور از فرار حدود ۸۰۰ نفر از جهادگرایان خارجیِ داعش در سوریه نگران است. سیبت اندیائه، سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرد: «روشن است که نگران آنچه روی می‌دهد هستیم.» وی افزود: «امیدواریم ترکیه هرچه سریعتر مداخله‌ای را که آغاز کرده، و ما آن را آشکارا محکوم کرده‌ایم، تمام کند.»
*فرار صدها تن خارجی مرتبط با داعش
مقامات محلی کُرد در شمال شرقی سوریه اعلام کردند که روز یکشنبه ۷۸۵ تن خارجیِ مرتبط با داعش، در اثر گلوله‌باران یک اردوگاه از سوی ارتش ترکیه، موفق به فرار شده‌اند. این مقامات اعلام کردند که «مزدوران» (اشاره به نیروهای ارتش آزاد سوریه که تحت حمایت ترکیه هستند، به اردوگاه حمله کردند و این امر باعث شد که «عناصر داعش» (ساکنان اردوگاه) نیز به نگهبانان اردوگاه یورش ببرند و بتوانند درهای اردوگاه را باز کنند.
*آخرین درگیری‌ها در شهر سلوک سوریه
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع محلی اعلام کرد نیروهای ترکیه و متحدان سوری آنها بخش‌های عمده‌ٔ شهر سلوک در شمال سوریه را تصرف کرده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه ورود نیروهای ترک را به شهر سلوک، واقع در ۱۰ کیلومتری درون خاک سوریه،‌ تأیید کرد.
این درحالی است که سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد بیش از ۱۳۰ هزار تن در اثر حمله ترکیه به شهرهای تل‌ابیض و رأس‌العین آواره شده‌اند. طبق اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه، ۷۴ جنگجوی کُرد، ۴۹ جنگجوی ارتش ملی سوریه، و ۳۰ شهروند تا کنون در این درگیری‌ها کشته‌ شده‌اند.
رسانه‌های ترکیه اعلام کرده‌اند در جریان بمباران‌های مرزی، ۱۸ شهروند در خاک ترکیه جان باخته‌اند.
*فرار خانواده‌های اعضای سابق داعش از اردوگاه عین‌ عیسی
به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه یکصد تن زن و کودک، که اعضای خانواده و وابستگان اعضای سابق داعش بوده‌اند، از اردوگاهی در شمال سوریه گریخته‌اند. رامی عبدالرحمان، سرپرست ناظر اردوگاه عین‌عیسی در شمال سوریه با اعلام این خبر تصریح کرد که درون اروگاه «هرج و مرج» برپا است.
مقامات کُرد پیش از این هشدار داده بودند که نگهبان کافی برای مراقبت از این اردوگاه در اختیار ندارند، زیرا بیشتر نیروهایشان را برای مبارزه به سوی مرز فرستاده‌اند و حالا فقط ۶۰ تا ۷۰ نگهبان از اردوگاهی مراقبت می‌کنند که بیش از ۱۲ هزار آواره را در خود جای داده و به حدود ۱۵۰۰ تن نگهبان نیاز دارد.
گفتنی است آخرین خبر در روز یکشنبه به نقل از رویترز از شمال شرقی سوریه حاکی است صدای انفجار و شلیک گلوله ناشی از درگیری شدید همچنان از شهر راس العین بگوش می رسد.
انتهای پیام/*
۳
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما