plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶
کد مطلب : ۵۰۴۸
مهندس بزرگ صلح آفریقا

جایزه صلح نوبل در دستان نخست وزیر اتیوپی

صلح اتیوپی و اریتره «آبی احمد علی» را ماندگار کرد
امروز جمعه جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۹ به «آبی احمد علی» نخست وزیر اتیوپی بخاطر ایجاد صلح بین اتیوپی و اریتره اعطا شد.از شاهکارهای عملی او در اتیوپی، اصلاحات گسترده اجتماعی و اقتصادی، توقف سانسور رسانه‌ها، رفع ممنوعیت فعالیت گروه‌های مخالف، آزادی و عفو زندانیان سیاسی، عزل برخی فرماندهان و مدیران مشکوک به فساد و افزایش چشمگیر نقش  زنان در زندگی سیاسی و اجتماعی همانند مردان و افزایش امید به زندگی است.
جایزه صلح نوبل در دستان نخست وزیر اتیوپی
به گزارش ایصال نیوز، از میان صدها کاندیدای جایزه صلح در سراسر جهان در سال 2019، این نخست وزیر اتیوپی بود که جایزه امسال نوبل را کسب کرد تا علاوه بر موفقیت های داخلی و خارجی متعدد، با دریافت جایزه صلح نوبل به لقب افتخارآمیز «مهندس بزرگ صلح» نیز نائل شود.
نام «آبی احمد» در تاریخ، از آن زمانی بر سر زبانها افتاد که موفق شد یکی از طولانی ترین درگیری های افریقا  بین اتیوپی و اریتره را پایان بخشد.
کمیته نوبل همچنین از اصلاحات مهم انجام گرفته در داخل کشور به دست آبی احمد نخست وزیر 43 ساله اتیوپی از سال 2018 قدردانی و تجلیل کرد.
  خانم «ریس اندرسون» رئیس کمیته نروژی 5 نفره صلح نوبل گفت: این جایزه را به پاس تلاش‌های نخست وزیر اتیوپی برای دستیابی به صلح و همکاری بین‌المللی که موفق شد در مدت بسیار کوتاهی از شروع نخست وزیری خود در سال 2018  صلح و آشتی را میان اتیوپی و اریتره برقرار کند به وی اهدا می کند.
«آبی احمد» در آوریل ۲۰۱۸ که به سمت نخست وزیری اتیوپی برگزیده شد، توانست در مدتی اندک، موفقیت های سریع و پرباری را در زمینه های داخلی و خارجی کسب کند. او کارش را در نخست وزیری با آرزوی ایجاد صلح با اریتره شروع کرد و با همکاری نزدیک با «ایسایاس آفورکی»، رئیس جمهور اریتره ، به سرعت اصول توافق صلح، برای پایان دادن به وضعیت فرسایشی و طولانی «نه صلح و نه جنگ» میان دو کشور را تدوین کرد.
«آبی احمد» مهمترین تصمیم مفید برای کشورش را گرفت و با پذیرش حکم داوری کمیسیون مرزی بین‌المللی که در سال ۲۰۰۲ صادر شده بود راه را برای صلح میان دو کشور افریقایی، از سال 2018 هموار کرد.
اقدام صلح امیز او باعث شد تا مجازات های سازمان ملل علیه اتیوپی لغو گردد.
«آبی احمد» نخست وزیر اتیوپی در گام بعدی بلافاصله، اصلاحات مهم داخلی را آغاز کرد. وی با انجام اصلاحان اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، به شهروندان اتیوپی، امید به زندگی بخشید و آینده‌ای بهتر و روشن‌تر را نوید داد.
وی توانست در عمل، ظرف سه ماه اول نخست وزیری خود، وضعیت اضطراری در کشور را لغو کند و هزاران زندانی سیاسی را مورد عفو قراردهد. از شاهکارهای عملی او متوقف کردن سانسور رسانه‌ها، رفع ممنوعیت فعالیت گروه‌های مخالف، عزل برخی فرماندهان و مدیران مشکوک به فساد، و افزایش چشمگیر نقش  زنان در زندگی سیاسی و اجتماعی همانند مردان بود.
«برنده جایزه صلح نوبل» همچنین متعهد شد که با برگزاری انتخابات آزاد در سال 2020  ارکان دموکراسی در اتیوپی را تقویت کند. او اکنون به مهندس بزرگ صلح در افریقا مشهور شده است.
بر اساس گزارش اسوشیتد پرس آبی احمد اعلام کرد از اواخر 2018 دیگر هیچ روزنامه نگاری در اتیوپی زندانی نیست و آزادی رسانه ای و استفاده آزاد از فضای مجازی در اتیوپی حکمفرماست.
در بخش اقتصادی نیز با اصلاح قوانین به بخش خصوصی و آزادی سرمایه گذاری اهمیت زیادی داد.
انتهای پیام/*
۲
مترجم : احمد امینی
مرجع : اسکای نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما