plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
کد مطلب : ۵۰۰۱

چاووش‌اوغلو: قبل از عملیات در سوریه به طرف‌های دخیل و دمشق اطلاع می‌دهیم

سوریه نسبت به توسعه طلبی ترکیه و «مرگ مذاکرات آستانه» هشدار داد
وزیر خارجه ترکیه ضمن مطابق دانستن عملیات نظامی خود در شمال سوریه با قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی گفت، پیش از شروع حمله به طرف‌های مرتبط از جمله دمشق اطلاع‌رسانی می‌کنند. سوریه نیز با بیان اینکه «رژیم اردوغان طمع توسعه‌طلبی دارد»، هشدار داد که آغاز تجاوز به خاک سوریه، آنکارا را در صف گروه‌های تروریستی قرار داده و ضربه‌ای کشنده به روند مذاکرات سیاسی آستانه وارد خواهد کرد.
چاووش‌اوغلو: قبل از عملیات در سوریه به طرف‌های دخیل و دمشق اطلاع می‌دهیم
به گزارش ایصال نیوز، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) ادعا کرد عملیات نظامی قریب‌الوقوع این کشور شرق فرات در شمال سوریه، مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و قوانین بین‌المللی بوده و اجرای آن حق آنکارا است.
چاووش‌اوغلو طی نشست خبری برای ارائه توضیحاتی درباره عملیات نظامی در مناطق شرقی رودخانه فرات، گفت: «زمانی که متوجه شدیم ماجرای منطقه امن در سوریه یک تاکتیک دیگر از سوی دولت ایالات محتده برای تاخیر انداختن [در پاکسازی شبه‌نظامیان کُرد از مرزهای جنوبی] است، تصمیم گرفتیم که خودمان اقدام کنیم».
به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با ادعای اینکه ترکیه پیش از شروع حمله،‌ به تمام طرف‌های دخیل در سوریه از جمله دولت این کشور اطلاع‌رسانی لازم را انجام می‌دهد، توضیح داد: «تنها هدف ما تروریست‌ها هستند و ما با این کار به تمامیت ارضی سوریه کمک می‌کنیم».
وزیر خارجه ترکیه خطاب به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز تاکید کرد: «اگر نتایج قابل لمسی [از طرح منطقه امن] دریافت نکنیم و شما هم به حمایت [از شبه‌نظامیان کُرد سوری] ادامه بدهید، آنگاه عملیات را آغاز می‌کنیم».
از سوی دیگر یک منبع موثق در وزارت امورخارجه سوریه به خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفت که تجمع نظامیان ترکیه در مرزهای سوریه، «نقض فاحش حقوق بین‌الملل و نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت است که بر احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه تأکید دارد».
این منبع ضمن تأکید بر حاکمیت و تمامیت ارضی و عزم و اراده دولت سوریه برای مقابله با تجاوز نظامی ترکیه با همه ابزارهای مشروع، به ترکیه هشدار داد که «در صورتی که رژیم اردوغان بر آغاز تجاوز اصرار کند، خود را در صف تروریست‌ها و گروهک‌های مسلح قرار می‌دهد و قطعا جایگاه خود به عنوان ضامن توافق روند (مذاکرات سیاسی) آستانه (برای حل بحران سوریه) را از دست می‌دهد و این اقدام، ضربه‌ای کشنده به کل روند سیاسی (حل بحران سوریه) است».
انتهای پیام/*
۲
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما