plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۱
کد مطلب : ۴۹۳۰
وزیر نفت تأیید کرد

خروج چین از پارس جنوبی تحت فشار آمریکا

پترو پارس مسئول توسعه فاز 11
بیژن زنگنه روز یکشنبه در حاشیه بازدید ازکارخانه های گروه صنعتی مپنا در شهرستان فردیس استان البرز ضمن تائید خروج چین از پارس جنوبی افزود: فاز ۱۱ پارس جنوبی تعیین تکلیف شده و پتروپارس به تنهایی توسعه این فاز را ادامه خواهد داد و تا پایان امسال نخستین جکت این فاز برای استقرار سکویی با ظرفیت برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب نصب خواهد شد.
خروج چین از پارس جنوبی تحت فشار آمریکا
به گزارش ایصال نیوز، خبرگزاری رویترز خبر داد، شرکت ملی نفت چین (CNPC) سرمایه گذاری در میدان گازی پارس جنوبی ایران را تحت فشار ایالات متحده متوقف کرده است. این تصمیم در تعلیق سرمایه گذاری پس از چهار دور مذاکره بین ایالات متحده و چین در پکن گرفته شده است. در طی این مذاکرات، هیئت آمریکایی اصرار داشت که CNPC از هرگونه سرمایه‌گذاری در ایران خودداری کند. 
به گزارش آفتاب نیوز، بیژن زنگنه روز یکشنبه در حاشیه بازدید ازکارخانه های گروه صنعتی مپنا در شهرستان فردیس استان البرز افزود: فاز ۱۱ پارس جنوبی تعیین تکلیف شده و پتروپارس به تنهایی توسعه این فاز را ادامه خواهد داد و تا پایان امسال نخستین جکت این فاز برای استقرار سکویی با ظرفیت برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب نصب خواهد شد.
وزیر نفت افزود: موضوع فشارافزایی توسعه این فاز به مذاکرات با مپنا و بقیه شرکت‌ها بستگی دارد.
زنگنه درباره اینکه چرا توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از روز نخست به شرکت پتروپارس سپرده نشد، گفت: می‌خواستیم برای طرح توسعه این فاز سرمایه خارجی جذب کنیم، ضمن اینکه سکوی فشارافزایی نیز برای ما مهم بوده است و پتروپارس قرار بود در کنار این شرکت‌ها کار یاد بگیرد. وی گفت: من معتقد نیستم در همه کارها باید از روز نخست دکترا بگیریم، گرچه داریم همین کار را می‌کنیم، اما این روش درستی نیست.
لازم به ذکر است در تاریخ 25 نوامبر 2018 بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران اعلام کرد CNPC به طور رسمی جایگزین شرکت فرانسوی توتال در پروژه پارس جنوبی فاز 11 شده است، اما اکنون شرکت چینی هم تحت فشار آمریکا از میدان گازی پارس جنوبی کنار کشید.
پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی در جهان است که ذخایر آن 13.8 تریلیون متر مکعب تخمین زده می شود. ایران به تدریج برداشت از این ذخایر را شروع کرده و این منطقه را به 28 فاز تقسیم نموده است.
از سوی دیگر، مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در توییتی نوشت: شرکت‌های چینی به همراه صدها شرکت دیگر تصمیم خردمندانه‌ای مبنی بر توقف دادوستدهای خود با ایران اتخاذ کرده‌اند. این (داد و ستد) ارزش آن را ندارد که دارایی‌هایتان هدف تحریم‌های آمریکا قرار بگیرد.
وزیر نفت ایران،روز یکشنبه ۱۴ مهر، از خروج کامل شرکت ملی نفت چین (CNPC) از قرارداد توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی خبر داد و اعلام کرد که فاز ١١ پارس جنوبی به طور کامل توسط شرکت پتروپارس توسعه خواهد یافت.
انتهای پیام/*
 
۱
مرجع : اسپوتنیک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما