plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
کد مطلب : ۴۹۲۸
احترام به حق اعتراض مردم

بسته اقدامات رفاهی فوری نخست وزیر عراق

کشته‌شدگان اعتراضات، «شهید وطن» اعلام شدند
دولت عراق ضمن به رسمیت شناختن اعتراضات اخیر مردم، تمام کشته شدگان تظاهرات و نا آرامی های عراق را شهید اعلام کرد. دولت عراق همچنین امتیازات فوری در زمینه پرداخت کمک هزینه زندگی، مسکن و اشتغال برای افراد بیکار و کم درآمد اختصاص داد. تصویب بسته اولیه اقدامات فوری از تصمیمات "مهم" در جلسه‌ فوق‌العاده دولت عادل عبدالمهدی برای پایان دادن به اعتراضات است. استاندار بغداد برکنار شد.
بسته اقدامات رفاهی فوری نخست وزیر عراق
به گزارش ایصال نیوز، خبرگزاری رسمی عراق، اعلام کرد در پی تشکیل جلسه فوق‌العاده دولت عراق به ریاست عادل عبد المهدی،‌ نخست وزیر عراق در شب گذشته و در پاسخ به خواسته‌های تظاهرکنندگان و عموم شهروندان عراقی و بر اساس توصیه های آیت الله سیستانی مرجعیت عالی شیعه که در خطبه های نماز جمعه تاکید شده بود بسته اقدامات فوری 17 گانه را جهت اجابت خواسته تظاهر کنندگان و بعنوان راهکار پایان اعتراضات به تصویب رساند.
دولت عراق ضمن به رسمیت شناختن اعتراضات مردمی و احترام به خواست آنان و آمادگی برای مذاکره و شنیدن صدای معترضان ، براساس مصوبه ای تمامی کشته شدگان در تظاهرات و ناآرامی های اخیر عراق را «شهید»  اعلام کرده و تمام حقوق و امتیازات خانواده شهدای عراق را برای آنان منظور خواهد کرد. همچنین تمام مجرحان تظاهرات و ناآرامی های اخیر را با هزینه دولت رایگان درمان خواهد کرد.
برخی اقدامات مهم تصویب  شده بر اساس اعلام خبرگزاری رسمی عراق به شرح زیر است:
۱- اعطای زمین‌های مسکونی تخصیص یافته به اقشار کم درآمد و گروه‌های دیگر بر اساس مصوبه ویژه کابینه در تمام استان‌ها.
۲- تکمیل توزیع (۱۷۰۰) قطعه زمین مسکونی برای افراد نیازمند اقشار کم درآمد در استان بصره طی دوره زمانی که فراتر از چهار هفته نباشد.
۳- آماده سازی و اجرای برنامه ملی مسکن شامل احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سطح استان‌ها و دادن اولویت به استان‌ها و مناطق فقیرتر.
۴- کل استانداران کمیته‌هایی برای آمارگیری از خانواده‌های بسیار نیازمند در سطح استان‌ها از بین مشمولان تامین اجتماعی برای توزیع زمین‌های مسکونی تشکیل می‌دهند و اسامی آنها را ظرف مدت دو هفته به دبیرخانه کابینه ارائه خواهند داد.
۵- وزارت دارایی مسؤولیت افزایش ذخیره صندوق مسکن را به منظور افزایش تعداد وام گیرندگان برعهده بگیرد تا آنها بتوانند واحدهای مسکونی خود را در قطعه‌ زمین‌هایی که بین شهروندان توزیع خواهد شد بسازند و آن در بودجه ۲۰۲۰ لحاظ شود و طبق قانون صندوق وام‌ها بدون سود و بهره خواهد بود.
۶- اعطای ۱۵۰ هزار دینار به افراد بیکاری که قدرت کار کردن ندارند و اعطای مقرری ماهانه معادی ۱۷۵ هزار دینار به هر فرد به مدت سه ماه
۷- ایجاد کیوسک‌ها یا سازه‌های تجاری جدید در مناطق تجاری بغداد و استان‌ها طی مدت سه ماه با هزینه ۶۰ میلیارد دینار به طوریکه صاحبان کیوسک‌ها متعهد می‌شوند دو فرد بیکار را به خدمت بگیرند تا دست کم ۴۵ هزار فرصت شغلی برای شهروندان تضمین شود، البته اولویت با کسانی است که کیوسک‌ها یا مغازه‌هایشان از بین رفته است.
دولت عراق با به رسمیت شناختن حق اعتراض مسالمت آمیز شهروندان عراقی امیدوار است در اسرع وقت نسبت به تامین رفاه اجتماعی و ارتقای کرامت و معیشت مردم اقدام کند.
خبرگزاری رسمی عراق همچنین به نقل از مشاور نخست وزیر عراق اعلام کرد کمیته ویژه ای برای اجرای منویات مرجعیت نجف در تامین خواسته های مردم تشکیل شده است.
در اقدام مهم دیگر عصر روز یکشنبه اعلام شد با تصویب شورای شهر پایتخت، استاندار بغداد برکنار شد.
گفتنی است، دولت عراق براساس توصیه مرجعیت عالی عراق، تظاهرکنندگان را نه تنها آشوبگر اعلام نکرد بلکه رسما تعداد قربانیان حوادث اخیر را تا امروز یکشنبه 104 شهید(8 شهید از نظامیان و 96 شهید از معترضان)  و 6107 مجروح اعلام کرد که تمامی آنان تحت پوشش دولت قرار خواهند گرفت.
انتهای پیام/*  
۱
مترجم : احمد امینی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما