plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۴
کد مطلب : ۴۸۸۱
نماینده مرجع عالی دینی عراق:

دولت عراق باید به تمام وظایف خود در قبال شهروندان عمل کند

درخواست برای تغییر روش در پارلمان
"سید احمد الصافی" نماینده آیت الله سیستانی، مرجع عالی دینی عراق و خطیب نماز جمعه در کربلا در خلال خطبه های نماز جمعه امروز، با اشاره به اعتراضات اخیر در این کشور تاکید کرد: دولت باید به تمام وظایف خود در قبال شهروندان عمل کند.«مقتدی الصدر»، رهبر جریان الصدر عراق طی بیانیه‌ای خواستار تعلیق حضور نمایندگان در پارلمان تا زمان ارائه برنامه ای از طرف دولت که مورد تایید مردم و مرجعیت باشد، شد.
دولت عراق باید به تمام وظایف خود در قبال شهروندان عمل کند
به گزارش ایصال نیوز، خطیب نماز جمعه کربلا تاکید کرد: دستگلاه قضایی و دستگاههای نظارتی در عراق به میزان کافی با مفاسد مقابله نمی کنند و اگر این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد امیدی به بهبود شرایط و حل مشکلات وجود نخواهد داشت.
وی با تاکید بر این که دولت باید در راستای کاهش درهای شهروندان و افزایش فرصت های شغلی تلاش کند، تصریح کرد: همه ی سه قوه باید برای اتخاذ گام های جدی جهت اصلاح امور تلاش کنند.
خطیب نماز جمعه کربلا در ادامه خطبه های امروز تاکید کرد: پارلمان مسئولیت سنگینی را در این زمینه بر عهده دارد و فراکسیون ها باید سبک و سیاق خود را تغییر دهند و به اقدامات اصلاحی تن دهند.
وی همچنین خشونت علیه شرکت کنندگان در تظاهرات و همچینین نیروهای امنیتی را امری غیر قابل قبول توصیف کرد و و این اقدام را محکوم کرد.
آیت الله احمد الصافی همچنین خواستار تشکیل یک کمیته مستقل برای مذاکره دولت با نمایندگان معترضان شد.
از سوی دیگر، «مقتدی الصدر»، رهبر جریان الصدر عراق طی بیانیه‌ای خواستار تعلیق پارلمان این کشور تا اطلاع ثانوی شد. رهبر جریان الصدر از نمایندگان ائتلاف متبوع خود (ائتلاف سائرون) خواست فعالیت‌های خود در پارلمان را تا زمان ارائه برنامه ای از سوی دولت که مورد تایید مردم و مرجعیت باشد، تعلیق کنند و در جلسات پارلمان شرکت نکنند.
مقتدی صدر در این بیانیه از سایر نمایندگان احزاب و جریان‌های سیاسی خواسته است دست به اقدام مشابه بزنند و فشارها به دولت جهت موافقت با مطالبات معترضان را بیشتر کنند. رهبر ائتلاف سائرون که ۵۴ کرسی در پارلمان عراق (از مجموع ۳۲۸ کرسی) دارد،
همچنین مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به ناآرامی های عراق واکنش نشان داد و گفت: ناآرامی ها در عراق و منطقه به نفع احدی نیست.
گفتنی است  اعتراضات و ناآرامی ها در شهرهای عراق از روز سه‌شنبه آغاز شده است و شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، خواستار اصلاحات، افزایش اشتغال، مبارزه جدی با فساد و بهبود خدمات دولتی هستند. در این تظاهرات وسیع که با درگیری و وضع مقررات منع رفت و آمد در بغداد و برخی شهرها همراه بوده است تا کنون 44 نفر کشته و بیش از 1300 تن زخمی شده اند.
دولت عراق بعد از دو روز اعلام کرد که گفت‌وگوها با نمایندگان معترضان را با هدف بررسی خواسته‌های مشروع آن‌ها آغاز کرده است.  
مجلس عراق قرار است فردا شنبه در خصوص بررسی تظاهرات مردم و وقایع اخیر عراق جلسه ویژه داشته باشد.
انتهای پیام/*
۲
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما