plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۴۶۳
لبخند اصفهان به میهمانان نوروزی؛

آمادگی دیار نصف جهان برای میزبانی مسافران نوروزی اصفهان

دیار نصف جهان با برنامه ریزی‌های انجام شده توسط ستاد تسهیلات نوروزی اصفهان، برای میزبانی شایسته از مسافران و گردشگران تعطیلات نوروزی آماده شده است. نوروز امسال زاینده رود در قلب اصفهان جاری است.
آمادگی دیار نصف جهان برای میزبانی مسافران نوروزی اصفهان
سفرهای نوروزی فرصتی برای آشنایی با مناطق مختلف کشور است که بر اساس اعلام آمار نهادهای خدمات رسان این حوزه بیش از 13 میلیون سفر در نوروز 97 انجام شد که با توجه به افزایش رشد کمی این سفرها در مدت 20 روز، خدمات رسانی به مردم از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است. دستگاه های خدمات رسان برای ارتقای کیفیت در عملکرد خود از ماه ها قبل در کنار سایر ماموریت های خود اقدام به برنامه ریزی و پیش بینی تمهیدات لازم را داشته اند تا در قالب ستاد هماهنگی سفر استانی و شهرستانی فعالیت و خدمات خود را عرضه کنند. کیفیت خدمات رسانی در ابعاد مختلف، تامین اسکان، کاهش تصادفات، افزایش ایمنی راه ها، ارائه برنامه های فرهنگی و هنری، امداد رسانی و تامین امنیت گردشگران از جمله مهمترین دغدغه ها و ماموریت های نهادهای عضو ستاد هماهنگی سفر استان است. با توجه به تلاش گسترده دستگاه های خدمات رسان برای خدمت رسانی به مسافران ، این نهادها در تعدادی از استان های کشور ماموریت بیشتری به دلیل موقعیت جغرافیایی و ظرفیت های گردشگری دارند که اصفهان از جمله این استان ها به شمار می رود.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات 'وزوان'،'مزدآباد' و 'مون' ثبت جهانی، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
اعضای ستاد تسهیلات نوروزی اصفهان در میزگردی با ایرنا برنامه های خود برای استقبال از نوروز را تشریح کردند:
**افزایش بیش از 20 درصدی مسافر در تعطیلات نوروزی اصفهان
مسئول دبیرخانه ستاد تسهیلات سفر اصفهان از افزایش بیش از 20 درصدی مسافر در این استان همزمان با دهه فجر خبر داد و گفت: در صورت بازگشایی آب زاینده رود در ایام نوروز حجم بالایی از مسافر و گردشگر را تجربه می کند. کامران هارونی در این میزگرد ایرنا با اشاره به 325 هزار نفر اسکان روزانه در مراکز اقامتی استان افزود: در نوروز 97 افزون بر 2 میلیون و 500 هزار نفر در مراکز اقامتی اسکان داشتند و بیش از پنج میلیون بازدید از آثار تاریخی و گردشگری داشتیم. وی ادامه داد: توزیع مسافران در سراسر استان برای معرفی ظرفیت های گردشگری و ارائه خدمات با کیفیت مورد توجه و هدف است و این کار با تاکید بر ستادهای تسهیلات سفر شهرستان ها انجام می شود.
مسئول دبیرخانه ستاد تسهیلات سفر اصفهان اضافه کرد: مراکز سرپوشیده مانند ورزشگاه های برای اسکان مسافران نوروزی پیش بینی شد تا اینکه با افزایش حجم مسافر امکان اسکان افزایش یابد تا برای اقامت مسافران پیش نیایند.
**بیش از 2 هزار برنامه فرهنگی در اصفهان اجرا می شود
کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان به برنامه های فرهنگی نوروز اشاره کرد و گفت: 2 هزار برنامه و رودیداد فرهنگی متناسب با ظرفیت های مختلف استان اجرا می شود. وی ادامه داد: آیین های نوروزی هر منطقه شناسایی شده و بر اساس آنها برنامه و رخداد فرهنگی و میراثی برای گردشگران اجرا می شود. هارونی به نقش این رویدادها در جذب گردشگر اشاره و اضافه کرد: برگزاری این برنامه ها در ماندگاری مسافران در استان طی سال های گذشته موثر بود و امسال به این موضوع توجه شده است. وی با اشاره به این که نظر سنجی برای فعالیت نوروزی انجام می شود، اظهارداشت: سامانه 09629 برای ثبت شکایت و نارضایتی ها در کشور معرفی شده و نظرسنجی در مناطق گردشگری، آثار تاریخی، بازار و محل های اقامت وجود دارد و نظرات گردشگران ثبت شده است. وی با بیان اینکه سال گذشته نارضایتی ها ناشی معضلات ترافیکی بود، یادآورشد: برای ساماندهی ترافیک شهر برنامه ریزی شده و با هدایت مسافران در ورودی شهرها از ایجاد ترافیک ناشی از خطا آدرس جلوگیری می شود و ماشین های گذری از اصفهان در شهر وارد نشود.
هارونی تامین نان و سرویس بهداشتی مناسب را از دیگر دغدغه های مورد توجه اعلام کرد و گفت: سرویس بهداشتی با همکاری اوقاف و هیات امنا مساجد تامین شود و با نوبت نانوایی ها و افزایش نوبت ها خدمات بیشتری ارائه می شود.
**پیش بینی شهرهای مجاور اصفهان برای اسکان مسافران
مسئول کمیته اسکان مسافرین نورزوی شهرداری اصفهان گفت: شهرهای مجاور کلان شهر اصفهان برای اسکان مسافران پیش بینی شد که در ستادهای هدایت نوروزی در ابتدای شهر این اقدام پیش از ورود انجام می شود. احمدرضا مرادی در این میزگرد ایرنا افزود: ظرفیت اسکان شبانه 200 هزار نفر در کلانشهر اصفهان برای نوروز آماده شده و 40 ورزشگاه نیز برای این موضوع پیش بینی شده است. وی با اشاره به خبر بازگشایی آب زاینده رود در نوروز اظهارداشت: بازگشایی آب موج سفرها و گردشگران افزایش می دهد و باید پیش بینی های لازم را انجام داد. مسئول کمیته اسکان مسافرین نورزوی شهرداری اصفهان با اشاره به رضایتمندی بالای 70 درصد در حوزه خدمات رسانی و رضایتمندی گردشگران یادآورشد: مردم در نظرسنجی ها 81 درصد درباره اقامتگاه، 95 درصد نظم امنیت، 97 درصد زیبایی، 82 درصد رضایت مردمی، 98 درصد تمیزی شهر، 72 درصد تابلوها و اطلاع رسانی و 71 درصد رستوران ها ابراز رضایت شده است. **برخورد با کلید بدستان در شهر مرادی با اشاره به معضل کلید بدستان در ورودی شهر، گفت: با هماهنگی های صورت گرفته در شهرداری، پلیس و دستگاه قضایی امسال با این افراد برخورد می شود. وی ادامه داد: بیش از یکصد واحد صنفی املاک و مسکن برای ثبت نام منازل مسکونی قابل واگذاری به مسافران پیش بینی شده و مالکین منازل مسکونی با مراجعه به این مراکز منزل خود را معرفی کنند. مسئول کمیته اسکان مسافرین نورزوی شهرداری اصفهان یادآورشد: خوابگاه های دانشجویی و مرکز و خوابگاه دانشگاه های علمی و کاربردی در کنار منازل مسکونی، اقامتگاه های دائمی، ورزشگاه ها و باغ فدک برای اسکان مسافران پیش بینی شد. وی به پیش بینی برنامه های فرهنگی برای نوروز اشاره کرد و گفت: 70 رویداد فرهنگی بالغ بر هزار برنامه در طول این مدت اجرا می شود که متناسب با میراث فرهنگی اصفهان است. وی ادامه داد: 25 کیوسک راهنمایی مسافران در شهر پیش بینی شد و دوچرخه سوارانی هم برای راهنمایی گردشگران در شهر و مناطق پر تردد پیش بینی شده است.
**ظرفیت پزشکی اصفهان در خدمت مسافران
رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان اصفهان گفت: 60 بیمارستان، 71 داروخانه، 20 آزمایشگاه بخش خصوصی، 14 کلینک شبانه روزی و 145 پایگاه اورژانس و بخش های تخصصی درمانی استان در خدمت مسافران است. غفور راستین یادآور شد: یک پایگاه هوایی مرکز فوریت های پزشکی 115 برای خدمات رسانی سریع پیش بینی شد و اورژانس در کنار سایر نهادهای ادارای و خدمات و در پایگاه های سلامت جاده ای فعال شده و سه اتوبوس در ورودی های استان مستقر می شوند. وی با اشاره به انجام 12 هزار و 900 ماموریت توسط اورژانس 115 استان در نوروز 97 تصریح کرد: هشت هزار مورد از این ماموریت های غیرتصادفی و مابقی حوادث و تصادفات بوده است. مسئول کمیته نوروزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تمهیداتی که برای بهداشت و نظارت صورت گرفت، خاطرنشان کرد: 50 تیم نظارتی روزانه بر مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی نظارت دارند که فعالیت های آنها از اول اسفندماه آغاز شده است. وی اضافه کرد: ارائه خدمات به بیماران دیالیزی در سراسر استان انجام می شود و این دسته از مسافران که چنین بیماری دارند با مراجعه به ستادهای تسهیلات سفر و کمیته بهداشت و درمان نوروزی آدرس مراکز دیالیز را دریافت و به واحد مربوطه مراجعه کنند.
**سامانه 190 برای پاسخگویی در خدمات مسافران است
راستین برای رسیدگی به تخلفات احتمالی، افزود: سامانه 190 برای رسیدگی به شکایت های مردمی پیش بینی شده و به اعترض، انتقاد و پیشنهادات رسیدگی می شود. وی اضافه کرد: 70 درصد از تصادفات در نزدیکی شهرها بوده و باید برنامه ریزی جدی در این محدوده ها صورت بگیرد. **فعالیت 2 هزار نیروی هلال احمر برای خدمت رسانی به مسافران معاون امداد و نجات هلال احمر استان اصفهان در میزگرد ایرنا با تشریح فعالیت های نوروزی گفت: بیش از 2 هزار نفر نیروی جوان هلال احمر در ایام نوروز در حوزه امداد و نجات و پست های ایمنی و سلامت خدمات رسانی می کنند. داریوش کریمی ادامه داد: بیش از 40 پایگاه امداد و نجات جاده ای و یک پایگاه هوایی، یک تیم سگ های زنده یاب، هفت تیم واکنش سریع برای نوروز پیش بینی شده که بازآموزی مهارت ها برای افزایش توانمندی امدادگران انجام شده است. وی با اشاره به همکاری هلال احمر با اورژانس 115 یادآورشد: هماهنگی در مرکز پیام اورژانس 115 و هلال احمر برای مدیریت نیروها و حضور در حوادث وجود دارد تا اینکه نیروهای امدادی با مدیریت بر صحنه حوادث حاضر شوند. معاون امداد و نجات هلال احمر اصفهان با اشاره به پست های ایمنی و سلامت گفت: 40 ایستگاه برای این موضوع پیش بینی شده که اعضای معاونت جوانان در این پست ها فعالیت دارند و خدمات عام المنفعه، راهنمایی مسافران، تست سلامت، توزیع بسته های فرهنگی و فعالیت های آموزشی برای کنترل حوادث انجام می دهند. به گفته وی طرح سحاب با هدف حرکت امدادی بشر دوستانه با دوچرخه در مراکز پرتردد و تمرکز جمعیت انجام می شود. وی با اشاره به مشکل خطوط تلفن در برخی از نقاط اصفهان یادآورشد: مشکل خطوط تلفن در کویر مرنجاب رفع شد اما این مشکل در محدوده انارک تا خور و بیابانک ادامه دارد و در هنگام وقوع حادثه باید از این محدوده خارج شوند و بعد از آن با مرکز های امدادی تماس گرفت. کریمی به مشکلات ترافیکی و تصادفات اشاره کرد و اظهارداشت: تغییر فرهنگ رانندگی و بهبود رفتار در رانندگی برای کاهش تصادفات لازم است و یکی از معضلات جدی در استان آمار بالای حوادث ترافیکی است که باید برای کاهش آن برنامه ریزی کرد. وی خودامدادی و امداد رسانی صحیح را مهم اعلام و اضافه کرد: آگاهی عمومی برای رسیدگی به حوادث باید افزایش پیدا کند و گرنه بدون آگاهی دست به هیچ اقدامی زده نشود و با خونسردی اطلاعات مورد نیاز در اختیار اورژانس و واحدهای امدادی قرار داده شود.
**پیش بینی 30 ایستگاه ایمنی و سلامت در جاده های اصفهان
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: پیش بینی 30 ایستگاه ایمنی و سلامت در جاده های برای کاهش تصادفات و قرارگاه نوروزی در این ایام ایجاد شده که توان انتظامی استان برای این کار بکار گرفته شده است. سرهنگ مختار درخشان در این میزگرد ایرنا افزود: رویکرد در قرارگاه امنیتی و انتظامی نوروزی ارتقای سرمایه اجتماعی و اجتماعی کردن امنیت است. وی با اشاره به اقدامات نظم بخشی ترافیکی پلیس در حوزه شهری و راه و جاده، خاطرنشان کرد: این اقدامات از اول اسفندماه همزمان با آغاز خریدهای نوروزی آغاز شده و تا 16 فروردین ماه ادامه دارد و تمام تلاش پلیس برای روان سازی ترافیک و کاهش تصادفات است. معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی اصفهان ادامه داد: گشت های محسوس و نامحسوس، طرح آتش سرد و همپا برای پیشگیری از تصادفات پیش بینی شده و در سراسر استان اجرا می شود. وی تامین امنیت، پیشگیری از سرقت، جلوگیری از مرخصی سارقین، دستگیری و تحت نظر قرارگرفتن مجرمین سابقه دار و نظارت های پلیس فتا در راستای پیشگیری از سرقت و کلاهبرداری اینترنتی را از جمله اقدامات پلیس در پیشگیری از سرقت عنوان کرد و یادآورشد: مردم در پیشگیری از وقوع جرم و افزایش امنیت اجتماعی با پلیس همکاری کنند. سرهنگ درخشان با اشاره به اینکه معضلات ترافیکی توسط کارشناسان پلیس راه و راهنمایی و رانندگی بررسی شد، تصریح کرد: یکی از معضلات ترافیکی ورود مسافرینی که قصد حضور در شهر اصفهان ندارد و این مسیر گذری را انتخاب کرده و ترافیک شهر را افزایش می دهند. وی ادامه داد: برای مدیریت این معضل باید پایگاه های راهنمای مسافران مسیرهای گذر به شهرستان ها را معرفی و از ورود همه خودروها به شهر و افزایش ترافیک شهری جلوگیری کنند. معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان اظهارداشت: با توجه به تعطیلات پس از روز طبیعت سفرهای روزهای تعطیلات پایانی را داریم که پیش بینی ها برای این موضوع انجام شده است. وی به نوع برخورد پلیس با مردم را مهم خواند گفت: تعالی رفتار ماموران و برخورد مناسب با مردم مورد توجه است و برای 800 نفر از ماموران پلیس که در ایام نوروزی بیشترین ارتباط با مردم را دارند، دوره آموزی استاندارد سازی رفتار برگزار شده است. 
انتهای پیام /*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما