plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱
کد مطلب : ۴۴۱۲
زلزله سیاسی در ترکیه

داوود اوغلو راه خود را از اردوغان و حزبش جدا کرد

جدایی رهبران حزب عدالت و توسعه و تشکیل احزاب جدید
چند هفته پیش که اردوغان رئیس جمهور ترکیه بهترین شریک حزبی خود داوود اوغلو نخست وزیر اسبق را به طور ضمنی به خیانت حزبی متهم کرد و پس از آنکه داوود اوغلو در جواب اردوغان، تهدید کرد که اگر پرونده ترور و خشونت سال 2015 گشوده شود خیلی ها(اشاره به اردوغان) رسوا شده و جلوی مردم سر خود را بلند نخواهند کرد، اردوغان احساس کرده بود که شریک دیرینه اش راهش را از او جدا کرده و از حزب عدالت و توسعه بیرون خواهد رفت.
داوود اوغلو راه خود را از اردوغان و حزبش جدا کرد
به گزارش ایصال نیوز،  سرانجام "احمد داوود اوغلو" نخست‌وزیر پیشین و وزیر امورخارجه اسبق ترکیه و اصلی ترین شریک رجب طیب اردوغان، از حزب "عدالت و توسعه"، استعفا کرد. داوود اوغلو  هفته قبل با مطرح کردن پرونده ترورهای سیاسی سال2015 پایه های حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان رئیس جمهور را به لرزه درآورد. این سیاستمدار کهنه کار  و یار غار اردوغان، در سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ ابتدا سمت وزیر امورخارجه ترکیه را برعهده داشت و پس از آن در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ نخست وزیر و متحد اصلی "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه بود.
اشاره داوود اوغلو به پرونده «دفاتر ترور» مربوط به ترورهای سازماندهی شده پی در پی سال 2015 در پایتخت و چندین شهر مهم ترکیه ازجمله دیاربکر بود که اکنون داوود اوغلو مدعی است اسنادی در دست دارد که اگر افشا کند، عوامل سازماندهی آن ترورها دیگر جرأت ندارند سر خود در پیشگاه مردم ترکیه بلند کنند. در نتیجه اگر ثابت شود انفجار مراکز فعالیتهای حزبی، آتش سوزیهای عمدی، ترورها و تخریب های سال 2015 با خواست و هدایت دولت اردوغان بوده است، زوال و سرنگونی اردوغان و رسوایی حزب عدالت و توسعه به دست مهمترین اعضای خود رقم خورده است.  
خبر استعفای اووغلو از حزب عدالت و توسعه، چند ماه پس از آن صورت می گیرد که برخی رسانه‌های ترکیه ای از تشکیل یک حزب جدید به عنوان رقیب حزب سابقشان خبر دادند. تیرماه گذشته بود که رسانه‌­های ترکیه اعلام کردند؛ داوود اوغلو به همراه "عبدالله گل" رئیس جمهوری پیشین و "علی باباجان" وزیر اقتصاد اسبق و معاون نخست وزیر سابق ترکیه و برخی اعضای حزب عدالت و توسعه تلاش می کنند تا در مخالفت با سیاست های اردوغان و حزب عدالت و توسعه یک حزب جدید تأسیس کنند.
سه شنبه همین هفته بود که یک مقام ترکیه ای به خبرگزاری رویترز گفته بود که حزب عدالت و توسعه به دنبال اخراج داوود اوغلو" نخست وزیر پیشین و سه نماینده مجلس از این حزب است.
به نظر می‌رسد با جدی تر شدن ایجاد جریانهای سیاسی جدید توسط شخصیتهای جدا شده از حزب عدالت و توسعه، چالشی بزرگ در برابر حزب عدالت و توسعه و رجب طیب اردوغان ایجاد گردد.
گفتنی است داوود اوغلو از سال 2016 تا یک ماه قبل بعلت اختلافات سیاسی با اردوغان و نحوه کارکرد حزب حاکم «عدالت توسعه» تا یک ماه قبل سکوت کرده بود. با توجه به وضعیت نامطلوب اداره سیاسی و اقتصادی ترکیه، شخصیتهای اصلی وفادار به اردوغان در حزب عدالت و توسعه یکی پس از دیگری به وی پشت کرده و استعفا می دهند.  
انتهای پیام/*
۲
مرجع : اسکای نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما