plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵
کد مطلب : ۴۳۲۹
نشست امنیتی روسیه و فرانسه

همگرائی بی سابقه فرانسه و روسیه در نشست سیاسی-امنیتی مسکو

تاکید فرانسه و روسیه بر لزوم حفظ برجام
نشست امنیتی 2+2 وزیران خارجه و دفاع روسیه و فرانسه، دوازدهمین جلسه شورای همکاری های امنیتی روسیه و فرانسه به حساب می آید که سالها متوقف شده بود اما با تغییر رویکرد امانوئل مکرون و نزدیکی بیشتر فرانسه به روسیه بار دیگر از سر گرفته شده است. وزرای خارجه روسیه و فرانسه طی سخنرانی در نشست خبری مشترک، بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای ایران، امنیت خلیج فارس و حل مسائل سوریه تاکید کردند.
همگرائی بی سابقه فرانسه و روسیه در نشست سیاسی-امنیتی مسکو
به گزارش ایصال نیوز، امروز دوشنبه، همزمان با برگزاری اجلاسیه مهم امنیتی دفاعی 2+2 در مسکو با حضور وزیران امور خارجه و دفاع دو کشور فرانسه و روسیه، ژان لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در کنفرانس مشترک در مسکو گفت: «وقت آن رسیده که به تنش بین پاریس و مسکو پایان داده شود و من با پیشنهاد ویژه رئیس جمهور فرانسه برای حل مسائل فی مابین و ایجاد اعتماد،امنیت و همکاری مشترک به اینجا آمده ام».
به گزارش المنار سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت ما با فرانسه در نشست امنیتی 2+2 امروز توافقات مهمی در مورد همکاری و اقدام مشترک برای ایجاد صلح در سوریه  و موضوع برجام داشتیم. 
در این نشست خبری «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه و «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه به همراه «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه و «فلورنس پارلی» وزیر دفاع فرانسه شرکت کردند.
لاوروف به عنوان سخنران اول در این نشست خبری گفت که از تلاش‌های دولت فرانسه و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور این کشور در میانجی‌گری برای حفظ توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند.
وی با بیان اینکه در گفت‌وگوها با هیأت فرانسوی، روی تداوم همکاری برای حفظ برجام توافق کرده‌اند، توضیح داد: «ما هیچ جایگزینی برای آن (برجام) قائل نیستیم و رئیس‌جمهور پوتین در تماس تلفنی روز گذشته با رئیس‌جمهور ماکرون نیز این مسئله را تکرار کرده بود».
وزیر خارجه روسیه ضمن تاکید بر اینکه طرف اروپایی باید بر تمام تعهدات خود عمل کرده و منافع اقتصادی و قانونی ایران را محقق کند، افزود: «ما می‌خواهیم تنش‌ها در خلیج فارس را کاهش دهیم. مفهوم امنیت فراگیر در این منطقه استراتژیک مهم است». لاوروف با بیان اینکه تمام مشکلات در منطقه باید از طریق گفت‌وگو حل شود، ادامه داد: «همکاران فرانسوی ما این ایده را پیشنهاد دادند که یک فرایند دیپلماتیک با حضور تمام طرف‌های ذی‌نفع [در منطقه] آغاز شود».
وزیر خارجه فرانسه به عنوان سخنرانی بعدی، ضمن اشاره به تلاش‌های پاریس برای اعتمادسازی بین روسیه و اروپا، گفت مسائل پیچیده‌ای در روابط دوجانبه هست که در آنها با مسکو اختلافاتی دارند و باعث می‌شود بی‌اعتمادی‌هایی پیش بیاید. لودریان با تاکید بر اینکه زمان کاهش تنش‌ها با روسیه فرا رسیده، اظهار داشت: «ما گفت‌وگو با روسیه در موضوعات مختلف را تشویق می‌کنیم. ما خواستار ایجاد مکانیزم‌های متعددی برای کاهش تنش‌ها در حوزه‌های تسلیحات اتمی، امنیت مجازی و دیگر موارد هستیم».
وزیر دفاع روسیه به عنوان سخنران سوم نیز ضمن اشاره به گفت‌وگو با هیأت فرانسوی در موضوعات مختلف از جمله توافق هسته‌ای ایران و تنش‌ها در منطقه خلیج فارس، تاکید کرد وضعیت در این منطقه باید آرام شود.
به گزارش یورو نیوز، فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه نیز در دیدار با همتای روسی خود گفت: «ما همچنان دیدگاه یکسانی نداریم اما چیزی که اهمیت دارد آن است که بتوانیم با یکدیگر گفتگو کنیم تا از بدفهمی‌ها و اختلاف‌ها جلوگیری شود.»
انتهای پیام/*
 
۳
مرجع : المنار
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما