کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش های جهانی به اساسی ترین اقدام ایران

آژانس به توسعه فعالیت‌های تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای ایرانی واکنش نشان داد

شوک گام سوم بر پیکر عهدشکنان و تحریم کنندگان

الجزیره , 16 شهريور 1398 ساعت 19:08

مترجم : احمد امینی

پس از آنکه کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که ایران آغاز به گازدهی سانتریفیوژ آی‌آر6 کرده است، ایران بار دیگر به اروپایی ها این فرصت را داده است که به وعده های خود در زمینه برجام عمل کنند. گام سوم بدان معنی است که هیچ محدودیتی در مسیر برنامه هسته ای ایران وجود نخواهد داشت. آژانس بین المللی هسته ای با درک اهمیت موضوع اعلام کرده است مدیر موقت آژانس فردا در تهران با مقامات ایران دیدار می کند.


به گزارش ایصال نیوز، آژانس بین المللی انرژی اتمی در واکنش به تغییرات موجود پیرامون فعالیتهای سانتریفیوژی ایران روز شنبه 16 شهریورماه اعلام کرد: «ما از اخبار رسانه‌ها در ارتباط با توسعه و تحقیقات سانتریفیوژهای ایران آگاه هستیم. بازرسان آژانس در ایران در محل هستند و هرگونه فعالیتهای مربوط به آن را به مقر این سازمان در وین گزارش خواهند کرد.»
به گزارش الجزیره، دولت انگلیس، در پاسخ به اقدام ایران مبنی بر آغاز تزریق گاز اورانیوم به سانتریفیوژهای اتمی، آن‌را «بسیار نا امیدکننده» توصیف کرد.
وزارت امور خارجه انگلیس روز شنبه در پاسخ به گام سوم ایران در کاهش تعهد به برجام اعلام کرد: «این برداشتن گام سوم درخصوص تعهدات نسبت به توافق هسته‌ای، در برهه‌ای که شرکای اروپایی و بین‌المللی ما به‌سختی بر روی کاهش تنش با ایران تلاش می‌کنند بسیار ناامیدکننده است».
از سوی دیگر، «مایک اسپر» وزیر دفاع آمریکا نیز روز شنبه اجرای گام سوم ایران را غیر منتظره ندانست و گفت اعلام اجرای گام سوم نقض برجام است و این اقدام ایران قابل پیش بینی بود. همچنین وزیر امور خارجه آمریکا که دولت متبوعش اواسط اردیبهشت‌ماه سال گذشته از برجام خارج شد و با اقدامات غیرقانونی خود ایران را مجبور به انجام واکنش در قالب کاهش تعهدات هسته‌ای خود کرد، اجرای گام سوم از کاهش تعهدات هسته‌ای ایران را نگران کننده دانست. وی به شبکه رادیویی KCMO گفت: «آنها -ایرانی ها- اعلام کرده‌اند که قصد دارند فعالیت‌های تحقیق و توسعه در برنامه هسته‌ای خود را گسترش دهند. این اقدامات غیرقابل قبول هستند.»
همچنین، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین و آژانس بین المللی انرژی اتمی تلویحا گام سوم ایران را سیگنالی قوی به دیگر اعضای برجام برای بازگشت توازن در این توافق بین المللی خواند.
در همین حال، میخاییل اولیانوف امروز شنبه در توییتر نوشت: تصمیم ایران برای استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته تر را نباید بیش از حد بزرگ کرد اگر چه این انحراف از برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام است اما اقداماتی برگشت پذیر است و فعالیت های تحت برجام مورد تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد و نشان می دهد اقدامات ایران تهدیدی برای گسترش سلاح های هسته ای نیست بلکه تنها سیگنالی قوی برای بازگرداندن تعادل به برجام است.
گفتنی است، یک روزنامه چینی نیز نوشت که راه اندازی سانتریفیوژهای جدید ایران واکنشی به بدعهدی آمریکا در قبال توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی است.
حسن روحانی رئیس جمهور ایران پنج شنبه شب شروع گام سوم کاهش تعهدات برجامی را ساعاتی پس از اعمال تحریم های تازه آمریکا علیه چند فرد و نهاد ایران اعلام کرد و گفت این اقدامات از روز جمعه آغاز می شود.
بهروز کمالوندی معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز شنبه ۱۶ شهریور ماه جزییات گام سوم کاهش تعهدات برجامی را تشریح کرد. وی با بیان اینکه تهران فعلا قصدی برای اعمال محدودیت در نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذیل برجام ندارد، از آغاز گازدهی به سانتریفیوژ پیشرفته آی‌آر6 در یک زنجیره 20 تایی خبر داد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گازدهی به IR6 به معنای عملیاتی شدن آن است؟ گفت: الان زنجیره ۲۰ تایی را شروع و ۳۰ تایی را به زودی خواهیم داشت که اگر استفاده کنیم میزان «کرش» آن کمتر از ماشین‌های قبلی است ولی چون دانش آن دارد مستندسازی می‌شود اگر نیاز باشد و بگویند ذخایر را بالا ببریم ممکن است این ماشین را مستقر کنیم.
گفتنی ست با کارشکنی های گسترده و عهدشکنی های آشکار طرف‌های برجامی ایران در عمل به تعهداتشان، مدتی ست جمهوری اسلامی ایران در قالب گام های برجامی، مسیر ایجاد توازن در تعهدات برجامی را در پیش گرفته است. 
انتهای پیام/*


کد مطلب: 4289

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/4289/آژانس-توسعه-فعالیت-های-تحقیق-سانتریفیوژهای-ایرانی-واکنش-نشان

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir