plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۶
کد مطلب : ۴۲۴۷

دکتر نمکی: کشور با کمبود داروهای اساسی مواجه نیست

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: داروهای اساسی مردم، تا آخر امسال تامین شده و کمبود داروی اساسی و تجهیزات پزشکی نداریم و اکنون برای سه ماه ابتدای سال آینده برنامه‌ریزی می‌شود.
دکتر نمکی: کشور با کمبود داروهای اساسی مواجه نیست
به گزارش ایصال نیوز، سعید نمکی روز پنجشنبه در نشست هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان در سالن جوادالائمه این دانشگاه از برنامه های سفر یکروزه به سمنان، افزود: واحدهای تولید دارو کمبود مواد اولیه ندارند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: قرارگاه هفتگی در بخش دارویی در استان‌ها تشکیل و کمبودها هفته به هفته در زمینه پخش مواد اولیه و داروخانه ها اعلام می شود. وی با اشاره به ادعای کمبود برخی داروها در کشور، گفت: برخی پزشکان کم لطفی می کنند و داروهای مشابه داخلی را نسخه نمی‌کنند. وی ادامه داد: برخی داروهای خارجی پنج تا ۱۰ تولیدکننده داخلی دارد تا جایی که کیفیت داروهای داخلی با خارجی برابر است، در این موارد، داروهای خارجی وارد نمی‌شود.
نمکی تصریح کرد: دارویی که کیفیت کافی نداشته باشد و پزشکان همچنان درباره کیفیت به رضایت نرسند، اجازه واردات داده می شود، چون رضایت مردم اولویت است. وی با تاکید بر برگزاری نشست‌های قرارگاه دارویی کشور گفت: ایران درگیر جنگ تمام عیار اقتصادی است که شوخی بردار نیست، با لطف خدا، و رهبری مقام معظم رهبری و اقدام های هوشمندانه داخلی، دشمنان آرزو ناتوانی ایران اسلامی را به گور می‌برند.
شرکت ۴۰ میلیون نفر در پویش فشارخون
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به همراهی خوب مردم در اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، ادامه داد: سیاست وزاتخانه پیشگیری و تقدم درمان است. وی یادآور شد: بر اساس آمار سال ۹۶ در کشور ۳۸۰هزار مرگ رخ داد که از این تعداد ۳۱۳ هزار مورد بر اساس عوامل غیرواگیر و ۲۵ هزار مورد به خاطر عوامل واگیر بوده است، از ۳۸۰ هزار مرگ غیر واگیر در سال ۹۶، حدود ۹۷ هزار مورد به خاطر ابتلای فرد به فشار خون و سکته قلبی و مغزی بوده است. وی یادآور شد: ۴۰ درصد جمعیت مبتلا به فشار خون از بیماری خود خبر نداشتند. نمکی اظهار داشت: چشم انداز کشور برای اجرای طرح ملی پویش فشارخون ۲۰ تا ۲۵ میلیون نفر از جمعیت ۳۰ تا ۷۰ ساله کشور بود که این طرح با استقبال خوب مردم روبه رو شد و حدود ۵۰ درصد و جمعیت ۴۰ میلیون نفر در این طرح شرکت کردند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی سمنان در ا جرای طرح سنجش فشار خون ۹۷ درصد پوشش داشت و در ردیف ۱۰ دانشگاه برتر قرار گرفت. به گفته وی، در آینده کشور با ابتلا به بیماری غیرواگیر مانند دیابت، سرطان، بیماری قلبی و عروقی و گرفتاری های جدید مانند افزایش جمعیت سالمندی مواجه خواهد شد که مشکلات خاص خود را دارند. وی خاطرنشان کرد:جمعیت حاشیه شهرها و کوچ جمعیت نیازمند تمهیدات ویژه در نظام سلامت است.
ایجاد ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری
وی خاطرنشان کرد: طرح ایجاد ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری در کشور کلیدخورده و اکنون ۱۸ خانه بهداشت در بین عشایر فارس ایجاد شده و این ظرفیت وجود دارد که عشایر استان سمنان از این ظرفیت در ییلاق و قشلاق بهره‌مند شوند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: باید هرخانه یک پایگاه سلامت باشد و اجتماعی شدن سلامت با ایجاد یک معاونت میسر نمی‌شود. وی اضافه کرد: زمانی سلامت پایدار خواهد شد که این مساله در خانواده‌ها نهادینه شود و ۲۰ میلیون سفیر سلامت در خانواده‌ها داشته باشیم.
وی با اشاره به راه‌اندازی پرونده الکترونیکی سلامت به عنوان تکلیف به جامانده از برنامه های بالادستی، بیان کرد: دولت به دنبال تکمیل و اجرای حرکت بزرگ ملی است و تحقق دو برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در کنار پرونده الکترونیک در دستور کار است. به گفته نمکی، ۷۰ درصد کشور در اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع هدفگذاری شده و تا نیمه اول سال ۹۹ آرزوی قانون گذار و مجریان سلامت رد اجرای این طرح ها محقق می‌شود نمکی تصریح کرد: تا پایان آبان ماه داروخانه ها مجهز به سامانه پرونده الکترونیک سلامت می‌شوند و تا پایان سال در بخش خصوصی و دولتی دفترچه بیمه به نفع بیمار و نظام سلامت حذف می شود. نمکی یاداور شد: شرکت‌های دانش بنیان و تکیه براین شرکت‌ها، به عنوان اصل مهم مورد توجه قرار بگیرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کسری‌ها و بدهی بیمه‌ها در اولین فرصت پیگیری می‌شود و پرداخت بدهی بیمه سلامت تقریبا به روز است. وی با اشاره به تامین اجتماعی به عنوان بدهکار بزرگ به دانشگاه های علوم پزشکی گفت: پیگیری معوقات از سوی رییس جمهوری تاکید شده و تا بعد از تاسوعا و عاشورا، بخش قابل توجهی از بدهی پرداخت می‌شود. وی ادامه داد: تحول در نگاه مدیریت و مذاکره به جای مشاجره، مبنای تعامل بین المللی از ویژگی‌های دولت تدبیر و امید است. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: سمنان، از لحاظ نیروی انسانی کارآمد، قابلیت خیران، ظرفیت جاذبه‌ای صنعت و معدن استان ویژه‌ای است، قرار گرفتن استان سمنان در مسیر عبور ۱۸ میلیون زائر رضوی و مسافر، رسالت متولیان سلامت را در خدمت رسانی سنگین تر کرده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چند طرح را در سمنان افتتاح و کلنگ زنی و از بیمارستان در حال ساخت سوانح و سوختگی بازدید کرد.
انتهای پیام/*
۳
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما