plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
کد مطلب : ۴۲۳۷
رییس مرکز مدیریت پیوند وبدا خبر داد:

فعالیت 16 بانک سلول های بنیادی در سراسر کشور

بانکی با بیش از 60 هزار نمونه سلول بنیادی
رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت گفت: 16 بانک سلول های بنیادی در سراسر کشور وجود دارد که در حال حاضر، 63 هزار نمونه در این شبکه وجود دارد و هدف گذاری ما در سال آینده افزایش تعداد نمونه ها به ۱۵۰ هزار مورد است که با یک نمونه برداری ساده از بزاق دهان این کار صورت خواهد گرفت. اما کار مناسب در این زمینه تعبیه محلی در بیمارستان ‌ها برای نمونه گیری همراه با فرم رضایت گیری است.
فعالیت 16 بانک سلول های بنیادی در سراسر کشور
به گزارش ایصال نیوز، دکتر مهدی شادنوش در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: در مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها برای هر دانشگاه یک کارنامه عملکردی در نظر گرفته می ‌شود که فصل به فصل ارائه خواهد شد. براساس این کارنامه وضعیت سه ماهه و رتبه در میان سایر دانشگاه‌ ها مشخص می شود.

وی در خصوص کارنامه عملکردی دانشگاه های علوم پزشکی در حوزه مدیریت پیوند و درمان بیماری ها خاطرنشان کرد: در بحث ضریب نفوذ دیالیز صفاقی، دانشگاه های یزد و کرمان، در بحث آهن زدایی بیماران تالاسمی، دانشگاه های اسفراین، مرکزی و زاهدان و در مورد درمان پروفیلاکسی، کودکان هموفیلی زیر 15 سال، دانشگاه های شهید بهشتی و سبزوار عملکرد خوبی داشته اند.

وی ادامه داد: همچنین، در مورد دیابت، بیمارستان های شیراز و لرستان فعالیت بهتری داشته و تعداد بیماران دیابتی در دو شهر شیراز و زاهدان، از سایر نقاط کشور بیشتر است.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت با اشاره به کمپین کنترل فشار خون، اظهار کرد: بسیج ملی کنترل فشار خون، در ۳۸۰ مرکز و ۶۴ دانشگاه اجرا شد و حدود ۳۰ درصد موارد اندازه گیری شده، به همت همکاران ما در معاونت‌ های درمان و بیمارستان ها  بوده است. در این زمینه، دانشگاه های اهواز، تبریز و شیراز از نظر تعداد افراد سنجش شده، پیشتاز بوده اند که جای تشکر و تقدیر دارد. همچنین، استان مازندران بیشترین تعداد بیماران مبتلا به پرفشاری خون نسبت به جمعیت مراجعه کننده را ثبت کرده است.

وی افزود: امکان انجام آزمایش های  بیماران MPS در کشور فراهم شده است و این موضوع می تواند الگویی برای سندکردن و ثبت صحیح قرار گیرد.  

دکتر شادنوش با اعلام این مطلب که هفته آینده توزیع دستگاه های  دیالیز تولید داخل صورت خواهد گرفت که می تواند یک تحول بسیار خوبی در حوزه دیالیزکشور ایجاد کند، تصریح کرد: سامانه سیمای سرطان یکی از برنامه‌ های بسیار مهم ما است، این سامانه در آینده ای نزدیک مبنای پرداختی دانشگاه ها قرار می گیرد و بدون  ثبت در سامانه براساس قوانین بالا دستی نمی توان اعتباری پرداخت کرد. دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران، مازندران، شیراز و هرمزگان ثبت اطلاعات را به روز انجام می ‌دهند و جزو فعال ترین دانشگاه ها هستند.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت درخصوص سامانه سیمای سرطان ادامه داد: سامانه سامانه سیمای سرطان، سامانه مهمی است و بعد از یک دوره زمانی، اجازه درمان سرطان خارج از این سامانه داده نخواهد شد و اگر قرار باشد یارانه دولت برای درمان بیماران پرداخت شود، باید از طریق این سامانه باشد. گایدلاین، دارو و تمامی اطلاعات پزشک و درمان پذیر در این سامانه وجود دارد، همچنین این اطلاعات قابلیت تحلیل نیز دارند.

دکتر شادنوش افزود: در مسائل تغذیه ای، پوشش مراقبت تغذیه ای بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه در شهر خمین قابل توجه بوده، همچنین، استان کهگیلویه و بویراحمد در اعتباربخشی تغذیه بالینی و خدمات غذایی نمره بالاتری گرفته است.

وی یادآور شد: پایان شهریور ماه همزمان با روز جهانی اهدا سلول های بنیادی است و براساس برنامه ریزی ها، هفتم مهرماه نیز همایش ملی با این موضوع برگزار خواهد شد، تا زمینه فرهنگ سازی در خصوص اهدا سلول های بنیادی فراهم شود.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت گفت: 16 بانک سلول های بنیادی در سراسر کشور وجود دارد. از این طریق، شبکه ملی اهداکنندگان سلول های بنیادی ایجاد شده که تمامی بانک ها در آن عضو هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، 63 هزار نمونه در این شبکه وجود دارد، گفت: هدف گذاری ما در سال آینده افزایش تعداد نمونه ها به ۱۵۰ هزار مورد است که  با یک نمونه برداری ساده از بزاق دهان این کار صورت خواهد گرفت. اما کار مناسب در این زمینه تعبیه محلی در بیمارستان ‌ها برای نمونه گیری همراه با فرم رضایت گیری است.

وی ادامه داد: اگر امکان فراهم شود که تا این بانک از اقوام و نژادهای مختلف غنی شود، می توان خدمات شایان توجهی به مردم ارائه داد.

دکتر شادنوش عنوان کرد:  بعد از سال های متمادی  با اتفاق نظر صاحب نظران آیین ‌نامه اهداکننده زنده برای بیماران کلیه تدوین و توسط وزیر بهداشت ابلاغ شده و دستورالعمل اجرایی آن نیز توسط دکتر جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، به دانشگاه ابلاغ شد. این نوع اهدا باید در مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت مدیریت شود و بدون مجوز از این مرکز هیچ پیوند زنده ای نباید در مراکز صورت گیرد.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت با اشاره به آیین نامه حمایت مالی از زوجین نابارور به روز شده است گفت: سابقا حمایت مالی از زوجین نابارور، فقط در یک سیکل در سال صورت می گرفت، اما اکنون در دو سیکل امکان این حمایت ها فراهم شده و خدمات جدیدتری به آن اضافه شده است. قبلا ناباروری اولیه تنها تحت درمان قرار می گرفت، اما اکنون ناباروری اولیه و ثانویه تحت پوشش خدمات قرار می گیرد، همچنین، سقف سنی حمایت از زنان از 42 سال به 45 رسیده است، در واقع تلاش شده افراد بیشتری تحت درمان قرار گیرند.

دکتر شادنوش اظهار کرد: در خصوص اعتبارات این برنامه، پوشش مالی 85 درصدی برای زوجین نابارور وجود دارد، اما برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی این هزینه ها کاملا رایگان است.

وی گفت:  تأکید ویژه نظام های سلامت در کشورهای پیشرفته بر مداخلات توانبخشی به دلیل نتایج حاصل از آنها در نظام سلامت از هر دو منظر بالینی و اقتصاد سلامت (مقرون به صرفه بودن) است. تسهیل فرایند اخذ مجوز مراکز توانبخشی، ایجاد تسهیلات لازم جهت راه اندازی و گسترش مراکز تحت حاد توانبخشی، استفاده از ظرفیت های موجود در مراکز استان از طریق هماهنگی و همکاری های بین بخشی، تأکید بر استفاده از ” شناسنامه های ابلاغی استاندارد های خدمات توانبخشی در بیماری ها“ مانند، شناسنامه توانبخشی، تقویت امر نظارت بر مراکز ارائه خدمات و اقدام جهت تعیین و یا اصلاح تعرفه های خدمات توانبخشی در سطح استانی به ویژه در مناطق کمتر برخوردار از جمله پیشنهادات حوزه درمان وزارت بهداشت جهت گسترش و توسعه مراکز توانبخشی، ارتقای کمی و کیفی این خدمات و تسهیل دسترسی عادلانه بیماران به مداخلات درمانی توانبخشی است.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: انتظار معاونت درمان وزارت بهداشت از معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور، مهم شمردن حوزه توانبخشی در معاونت و تأکید بیشتر بر اهمیت توانبخشی در فرایند درمان و به دنبال آن فراهم آوردن شرایط لازم جهت گسترش این خدمات و تسهیل دسترسی بیماران به این خدمات سودمند در کشور است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : وبدا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما