plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
کد مطلب : ۴۲۰۹
در واکنش به تحریم سازمان فضایی ایران

ظریف: آماده هستیم برای اجرای بهتر برجام گفت‌ و گو کنیم

تحریم‌ها توان اقتصادی امریکا را هم تهدید می‌کند
وزیر امور خارجه در واکنش به تحریم سازمان فضایی ایران از سوی آمریکا تاکید کرد: استفاده آمریکا از اهرم اقتصادی به حدی افراطی شده که کم کم توان اقتصادی آمریکا را هم تهدید می‌کند.
ظریف: آماده هستیم برای اجرای بهتر برجام گفت‌ و گو کنیم
به گزارش ایصال نیوز، «محمدجواد ظریف» پس از دیدار با همتای بنگلادشی خود، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایرنا درباره تحریم سازمان فضایی از سوی آمریکا گفت: آمریکایی‌ها به تحریم معتاد شده‌اند. این تحریم‌های آمریکا هیچ تاثیری ندارد و کم‌کم دنیا هم آمریکا را مسخره می‌کند و فقط مانده که خودشان را تحریم کنند چون همه را تحریم کرده‌اند و هر روز اقدامی علیه یک دولت یا دولت دیگر انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: استفاده آمریکا از اهرم اقتصادی به حدی افراطی شده که کم کم توان اقتصادی آمریکا را هم تهدید می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره سخنان وزیر امور خارجه فرانسه و اعلام سیدعباس عراقچی درباره خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلار و اینکه ارزیابی شما به مذاکرات آتی با اروپا چیست؟ اظهار داشت: گفت‌وگوهای ما با کشورهای اروپایی به این دلیل بوده است که از میان کشورهای باقی مانده در برجام، ما با چین و روسیه روابط اقتصادی داریم و این روابط ادامه پیدا می‌کند.

ظریف افزود: متأسفانه اروپایی‌ها نتوانستند این روابط اقتصادی را حفظ کنند اگرچه روابط ما با روسیه و چین هم از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا تاثیر پذیرفته اما اروپایی‌ها تقریباً نتوانستند که تعهدات‌شان را ایفا کنند.

وی با اشاره به کاهش تعهدات برجامی ایران در دو مرحله تصریح کرد: در نامه ۱۸ اردیبهشت رئیس‌جمهور و بیانیه شورای عالی امنیت ملی و همینطور نامه ۱۸ اردیبهشت بنده به خانم موگرینی، تاکید کردیم که اقدامات خودمان را در چهارچوب بند ۳۶ برجام انجام دادیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اقدامات ایران، اقدامات جبرانی در برابر قصور و تقصیر اتحادیه اروپا در اجرای تعهدات‌شان است، خاطرنشان کرد: در همان نامه‌ها هم اعلام کردیم ضمن اینکه این اقدامات را در قالب برنامه زمان‌بندی شده انجام خواهیم داد اما در همه زمان‌ها مذاکره می‌کنیم و این چیزی بوده که شورای عالی امنیت ملی در همان زمان براساس تصمیم اجماعی نظام اعلام کرده است.

ظریف با بیان اینکه ما اقدامات‌مان را انجام می‌دهیم و این اقدامات برای حفظ برجام و تعادل در آن است، ابراز داشت: آمادگی داریم در صورتی که طرف مقابل اقدامات خود را اصلاح کند و به تبعیت کامل از برجام برگردد، ما هم از اقداماتی که انجام می‌دهیم، بازگردیم و اقداماتی که انجام می‌دهیم. چه در گفت‌وگوهای تلفنی که رئیس‌جمهور با مکرون داشتند، چه در سفرهایی که بنده به پاریس و بیاریتز داشتم و چه سفری که عراقچی در روزهای گذشته به فرانسه داشت، همه اینها برای آن بوده که ما از طرف فرانسوی بشنویم که چگونه می‌خواهند تعهدات‌شان را اجرا کنند و همکاران بانکی و نفتی ما هم به آنها بگویند که چه اقداماتی باید انجام شود.

وی با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه مبنی بر لزوم اخذ اجازه از آمریکا برای فعال کردن خط اعتباری بیان کرد: اینکه فرانسه یا اتحادیه اروپا نیاز دارند از آمریکا اجازه بگیرند تا اقدامات‌شان را انجام دهند، البته قابل فهم است اما از نظر ما باعث تاسف است. اقدامات آمریکا از نظر حقوقی هم نمی‌تواند مانع از ایفای تعهدات اروپا باشد. این را هم ما باید به آنها یادآوری کنیم و هم وکلای‌شان باید به آنها بگویند اقداماتی که باید انجام دهند مستقل از فشارهای آمریکاست.
این دیپلمات عالی کشورمان افزود: اینکه آنها می‌خواهند از اوفک یا جای دیگر مجوز بگیرند، این مشکل ما نیست. موضوعی است که آنها باید انجام دهند. این گفت‌وگوها را ما انجام دادیم.

ظریف با تاکید بر اینکه مواضع ما بسیار شفاف است، یادآور شد: ما در اعلامیه و بیانیه شورای عالی امنیت ملی گفتیم طرف مقابل هر زمان به تعهداتشان برگردند، ما هم اقدام مشابه خواهیم کرد. اعلام کردیم آماده هستیم برای اجرای بهتر برجام گفت‌وگو کنیم و اعلام هم کردیم ما همواره سر میز مذاکره بودیم و میز مذاکره را ترک نکردیم و آمریکا تا اردیبهشت سال ۹۷ در این جلسات حضور داشت.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها تا سال ۹۷ در برجام حضور داشتند، عنوان کرد: آخرین جلسه‌ای که آمریکایی‌ها در کمیسیون مشترک شرکت کردند در پایان سال ۹۶ بود. هر وقت آمریکایی‌ها دوباره به متوقف کردن تحریم‌ها و نقض برجام اقدام کنند، آنها می‌توانند به مذاکرات بازگردند. این موضوعی بود که ما علنی اعلام کردیم و خصوصی به فرانسوی‌ها نیز گفته‌ایم.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: اینکه دوستان فرانسوی ما شرایطی را برای خودشان مطرح بکنند، ارتباطی به برجام ندارد. تعهداتی که در برجام است، حتماً مستقل از شرایط منطقه و سایر شرایطی که به برجام ارتباطی نداشته و نخواهد داشت، باید باشد.

ظریف درخصوص دیدارهای امروز خود با مقامات بنگلادشی گفت: دیدار با نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه دیدارهای خوبی بود. ما درباره مسائل جهان اسلام و ضرورت همکاری بین کشورهای اسلامی و ضرورت کنار گذاشتن اختلافات صحبت کردیم.

وی با بیان اینکه مشکلات مشترکی درباره فلسطین و مسائل دیگری که جهان اسلام با آن روبرو است، داریم، اظهار داشت: واقعاً نیاز به درگیری‌ها نیست. در این زمینه دیدگاه‌های ما بسیار نزدیک است. همچنین درباره امکانات دوجانبه صحبت کردیم. جمهوری اسلامی علیرغم همه فشارها و تحریم‌ها موفقیت‌های خوبی مخصوصاً در حوزه‌های تکنولوژی پیشرفته کسب کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه بنگلادش هم توفیقات بسیار خوبی در حوزه‌های تکنولوژی پیشرفته و کمک اقتصادی به شهروندان کسب کرده و زمینه برای هم‌افزایی بین دو کشور وجود دارد، تصریح کرد: تجارت بین دو کشور بدون استفاده از دلار یا سایر ارزهای بین‌المللی وجود دارد. ما می توانیم به عنوان دو کشور مسلمان که سوابق تاریخی بسیار طولانی دارند با هم همکاری کنیم.

ظریف با اشاره به پیوندهای فرهنگی میان دو گشور خاطرنشان کرد: بنگلادشی‌ها همه اشعار حافظ، فردوسی و سعدی را بلد هستند. سابقه دوستی ما به قرن‌ها قبل برمی‌گردد و نباید دیگران بتوانند این روابط را خدشه‌دار کنند.
وی ادامه داد: امروز در مورد زمینه‌های مختلف صحبت کردیم. اتاق بازرگانی مشترک امکان تهاتر و همینطور هم‌افزایی در حوزه‌های تکنولوژی که این صحبت‌ها، ان‌شاءالله با تلاش بخش خصوصی دو کشور بتواند به واقعیت بپیوندد.

انتهای پیام/*
۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما