plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۰
کد مطلب : ۴۱۸۱

جراحی کاشت ساقه مغز با همکاری پزشکان ایرانی و آلمانی در شیراز

نخستین عمل جراحی کاشت ساقه مغز (ABI) در شیراز، با همکاری پروفسور Behr ازکشور آلمان و تیمی متشکل از پزشکان متخصص شیرازی در بیمارستان شهید چمران این شهر روز سه‌شنبه با موفقیت به پایان رسید.
جراحی کاشت ساقه مغز با همکاری پزشکان ایرانی و آلمانی در شیراز
به گزارش ایصال نیوز، صبح سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۹۸ یکی از اتاق‌های عمل بیمارستان شهید چمران شیراز آماده عملی جراحی شد که قرار بود برای نخستین بار در جنوب کشور و قطب پزشکی ایران یعنی شیراز انجام شود.
آنگونه که از صحبت‌های دکتر سید بصیر هاشمی،سرپرست این تیم پزشکی که پیش از انجام این عمل در جمع خبرنگاران عنوان کرد،پیش بینی می شد که زمان این عمل جراحی طولانی خواهد بود و بین ۶ تا ۸ ساعت به طول بیانجامد.
ثبت لحظات این جراحی توسط خبرنگاران خبرنگاران و عکاسان خبری نیز برای ثبت این لحظه مهم در تاریخ پزشکی شیراز به محل بیمارستان شهید چمران شیراز دعوت شده بودند و از سالن اجتماعات این مرکز درمانی بصورت زنده تصاویر این جراحی را مشاهده کردند.
این عمل جراحی با همکاری پزشکان و متخصصینی از شیراز و همچنین کشور آلمان آغاز شد. انجام عمل جراحی کاشت ساقه مغز ABI در ایران تاکنون تنها در تهران و آن هم بصورت محدود سابقه داشته که از امروز در شیراز بعنوان دومین شهر ایران نیز این عمل جراحی سخت و تیمی انجام می شود.
برای اولین بار در شیراز پس ازتهران ،عمل جراحی فوق تخصصی و پیشرفته کاشت ساقه مغز ABI به سر پرستی دکتر سید بصیر هاشمی و با همکاری گروه جراحی مغز دکتر آرش صفاریان و پروفسور Behr از کشور آلمان حوالی ساعت ۹ امروز آغاز شد.
ساقه مغز فراتر از کاشت حلزون شنوایی
به گفته سرپرست تیم جراحی،این عمل برای کسانی انجام می شود که شنوایی خود را بطور کامل از دست داده اند و امکان برگشت شنوایی آنها با سمعک و همچنین جراحی کاشت حلزون شنوایی ممکن نخواهد بود. دکتر هاشمی به جز سرپرستی این تیم جراحی،سرپرستی تیم جراحی کاشت حلزون شنوایی شیراز در بیمارستان خلیلی این شهر را نیز بر عهده دارد. نخستین عمل جراحی کاشت ساقه مغز (ABI) در شیراز در دو بخش شامل برداشتن تومور و کاشت ساقه مغز انجام شد. این عمل حوالی ساعت ۹ صبح امروز آغاز شد و دکتر سید بصیر هاشمی تا انجام بخش اول این عمل که شامل برداشت تومور توسط تیم متخصصین ایرانی و پروفسور Behr ازکشور آلمان می شد مدتی را زمان داشت تا به ارایه دادن پاره‌ای توضیحات در جمع خبرنگاران بپردازد.
امیدی تازه در دل ناشنوایان
دکتر هاشمی شروع سخنان خود را با دادن این نوید به برخی از ناشنوایان آغاز کرد که دیگر امکان جراحی برای این قشر در شیراز نیز فراهم شده است. او درباره این عمل گفت: عمل جراحی کاشت ساقه مغز (ABI) برای کسانی که تومور مغزی دارند و امکان کاشت حلزون شنوایی برای آنها ممکن نیست انجام خواهد شد. به گفته هاشمی ۱۱ مرکز کاشت حلزون شنوایی در کشور وجود دارد و تاکنون حدود ۱۶ هزار نمونه از این جراحی در ایران انجام شده و یکی از این مراکز یازده گانه کشور نیز مرکز کاشت حلزون بیمارستان خلیلی شیراز است. از سال ۸۲ که مرکز کاشت حلزون شنوایی در بیمارستان خلیلی شیراز ایجاد شده،تاکنون هزار و ۷۰۰ عمل از این نوع در این مرکز انجام شده است. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز جراحی کاشت ساقه مغز (ABI) را عمل بسیار پیچیده‌ای می داند که نیازمند هماهنگی های پزشکی زیادی دارد.
هاشمی افزود: برای انجام این عمل جراحی فوق تخصصی و پیشرفته در یکسال گذشته اقداماتی انجام و دو کیس که قابلیت انجام جراحی را داشتند نیز شناسایی شدند. اولین نفری که در شیراز زیر تیغ جراحان برای انجام این عمل جراحی رفته،جوانی ۳۰ ساله اهل شهرستان نی ریز استان فارس است که ۴ سال است که بطور کامل شنوایی خود را از دست داده است. توموری دو طرفه در محل عصب شنوایی(ساقه مغز) این جوان ۳۰ ساله وجود داشته که ابتدا توسط تیم پزشکان برداشته و بعد از آن در بخش دوم این عمل،جراحی کاشت ساقه مغز (ABI) برای او انجام شده است.
به گفته سرپرست این تیم جراح،در حال حاضر در دنیا تنها هزار عمل جراحی کاشت ساقه مغز (ABI) انجام شده که در ایران نیز تاکنون این جراحی آن هم بصورت محدود در تهران انجام می شده است. این عمل جراحی برای کودکانی که امکان کاشت حلزون شنوایی برای آنها ممکن نیست و یا کسانی که به تدریج ناشنوا شده اند امکان پذیر است. هاشمی در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران عنوان کرد: بعد از جراحی کاشت ساقه مغز (ABI)،همان لحظه تست شنوایی نیز انجام می شود تا تیم پزشکی از درست بودن روند کاشت ساقه مغز مطمعن شوند.
حمایت‌های دولتی از ساقه مغز
به گفته دکتر هاشمی ،هزینه تجهیزات مورد نیاز برای انجام عمل جراحی کاشت ساقه مغز (ABI) توسط هیات امناء ارزی و دولت و بصورت حمایتی تامین می شود و هزینه زیادی گریبان بیماران و ناشنوایان را نمی گیرد. او قیمت هر دستگاه به کار رفته در بدن بیماران جراحی کاشت ساقه مغز (ABI) را حدود ۱۵ هزار دلار دانست که بخش اعظم آن توسط دولت و هیات امناء ارزی تامین می شود و بیماران با پرداخت حدود ۱۰ میلیون تومان میتوانند از این جراحی پیشرفته بهرمند شوند. اولین بیماری که امروز زیر تیغ جراحان خبره شیرازی و آلمانی برای انجام جراحی کاشت ساقه مغز (ABI) رفت فردی ۳۰ ساله بنام علی رحیمیان از شهرستان نی ریز استان فارس بود. خبرنگاران امروز در سالن اجتماعات بیمارستان شهید چمران شیراز بطور مستقیم تصاویر حین انجام این جراحی سنگین و طولانی را مشاهده می کردند.
تقریبا بعد گذشت بیش از ۶ ساعت این عمل با موفقیت به اتمام رسید و فردی ۳۰ ساله که تاکنون امکان جراحی آن در شیراز نبود ،در بیمارستان شهید چمران این شهر شنوایی خود را بازمی یابد و امیدی در دل بیماران ناشنوای دیگر خصوصا در جنوب کشور ایجاد کرد.
انتهای پیام/*
۴
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما