plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
کد مطلب : ۴۱۵۱

تخصیص ۱۳ هزار میلیارد اعتبار تسهیلات اشتغال روستایی

مدیر پروژه سرمایه گذاری اشتغال فراگیر و روستایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تخصیص ۱۳ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان از منابع ریالی صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی خبر داد.
تخصیص ۱۳ هزار میلیارد اعتبار تسهیلات اشتغال روستایی
به گزارش ایصال نیوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، " رامین اسدی " با اشاره به آخرین وضعیت اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری و تخصیص منابع گفت: با مجوز مقام معظم رهبری و حمایت دولت و مجلس ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال در مناطق روستایی و عشایری اختصاص یافت و معادل ریالی این منابع در چهار مرحله به مبلغ ۱۳ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان در مدت ۲۰ ماه تخصیص پیدا کرده است.

وی با بیان این که مرحله پنجم و نهایی تخصیص اعتبار ۱.۵ میلیارد دلار صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی و عشایری بعد از افزایش درصد پرداختی بانک‌ها تخصیص پیدا خواهد کرد، افزود: در مجموع با احتساب تخصیص مرحله آخر منابع صندوق توسعه ملی و منابع بانک‌های عامل، بالغ بر ۱۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال روستایی و عشایری در کشور اختصاص یافته که برای نخستین بار تمرکز اشتغال بر روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر بوده است.

مدیر پروژه سرمایه گذاری اشتغال فراگیر و روستایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه منابع اشتغال روستایی در نقاط مختلف کشور و با اولویت رَسته‌های اشتغال‌زا تقسیم شده است، گفت: یکی دیگر از مزیت‌های اجرای این طرح جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و افزایش ماندگاری در مناطق روستایی بوده است چراکه نرخ این تسهیلات در نقاط مرزی ۴ درصد، در مناطق روستایی و عشایری ۶ درصد و برای سرمایه در گردش نیز ۱۰ درصد است.

اسدی با اشاره به این که دوره بازپرداخت این تسهیلات برای طرح‌های دارای توجیه اقتصادی تا سقف ۹ سال قابل انجام است، گفت: برنامه اشتغال روستایی نسبت به سایر برنامه‌های اشتغالزایی بی نظیر بوده است. نقطه تمایز دیگر این تسهیلات نظارت عالی بر فرایند پرداخت و بررسی مرحله به مرحله پرداخت تسهیلات با حضور بازرسان در محل اجرای پروژه است که اگر مغایرت داشته باشد باید اصلاح شود و اگر منابع به انحراف برود باید به شبکه بانکی بازگردد.

وی به پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر به جامعه هدف با پایش و رصد مداوم اشاره کرد و با تشریح آخرین آمار ارائه تسهیلات گفت: تاکنون حدود ۱۵۵ هزار طرح به چهار بانک عامل برای بررسی توجیه اقتصادی ارسال شده که تاکنون حدود ۹ هزار میلیارد تومان به ۱۰۴ هزار و ۴۸۷ طرح اشتغال زا پرداخت شده است.

مدیر پروژه سرمایه گذاری اشتغال فراگیر و روستایی وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی درباره اشتغال ایجاد شده نیز گفت: به دلیل اینکه برخی پروژه‌ها و طرح‌های اشتغالزا در مرحله ایجاد هستند طبیعتاً باید بعد از تکمیل طرح آمار دقیق را اعلام کرد به همین دلیل پیش بینی اشتغال ایجاد شده و محقق شده ۲۴۳ هزار و ۴۸۶ نفر است.

اسدی گفت: نکته حائز اهمیت این است که بانک‌ها در حال بررسی طرح‌های اشتغال متقاضیانی هستند که در گذشته در سامانه کارا ثبت نام کردند و هر طرحی که اجرا نشود، قابلیت جایگزینی طرح‌های دیگر وجود دارد.

پوشش بیمه‌ای مشاغل روستایی و عشایری از دو روش

وی درباره بیمه اشتغال روستاییان نیز گفت : بر اساس تکلیف وزیر کار و معاون توسعه اشتغال، دو برنامه برای پوشش بیمه‌ای آنها انجام خواهیم داد. یکی اینکه کارگاه‌های مشمول تأمین اجتماعی ملزم به بیمه افراد شاغل در کارگاه هستند و باید لیست بیمه خود را برای ما ارسال کنند در غیر این صورت طرح آنها جزو طرح‌های دارای انحراف محسوب می‌شود و اعتبار و تسهیلات پرداخت شده به سیستم باز می‌گردد.

مدیر پروژه سرمایه گذاری اشتغال فراگیر و روستایی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: همچنین گروه دیگری از اشتغال ایجاد شده در قالب برنامه اشتغال روستایی، مشاغل کشاورزی است که برای شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر و ۲۰ هزار نفر در قالب قانون بیمه روستاییان و عشایر دیده شده است. در قالب این بیمه بخش اندکی از حق بیمه تمام شاغلان بخش کشاورزی توسط خود افراد تحت عنوان بیمه خود اشتغالی پرداخت می‌شود و بخش قابل توجهی از حق بیمه این افراد توسط دولت پرداخت می‌شود. این گروه از شاغلان با پرداخت ۶۶۰ هزار تومان برای یکسال می‌توانند تحت پوشش بیمه روستاییان و عشایر قرار گیرند.

اسدی درباره ثبت نام متقاضیان جدید دریافت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری گفت: به دلیل اینکه تقاضاهای ثبت شده سقف اعتبارات اختصاص یافته را پوشش داده است بنابراین در حال حاضر امکان ثبت نام از متقاضیان جدید وجود ندارد اما بر اساس پیگیری شخص وزیر و معاون توسعه اشتغال از مجلس قرار است از محل بازپرداخت اقساط این اعتبارات، مجدد وام به متقاضیان پرداخت شود؛ بنابراین باید منتظر اقساط برگشتی باشیم تا بتوانیم برای پرداخت وام جدید اقدام کنیم.

انتهای پیام/*
۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما