plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۳۹۷۷
در نشست فراکسیون مستقلین مجلس

وزیر بهداشت از واردات دارو با تولید مشابه داخلی انتقاد کرد

تشکیل پرونده الکترونیکی برای ۷۵ میلیون نفر
وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی با بیان این که سال گذشته ۳ درصد داروهای وارداتی به میزان ۱.۳ میلیارد دلار ارزبری داشته است، گفت: اگر این واردات داروهای با مشابه داخلی را رها نکنیم، سالانه ۴۴ میلیارد دلار برای ارز دارو بودجه لازم است و ۱.۲ درصد از GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور برای تامین دارو مصرف می‌شود.
وزیر بهداشت از واردات دارو با تولید مشابه داخلی انتقاد کرد
«غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی» نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در خصوص جزئیات جلسه امروز فراکسیون مستقلین با «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: وزیر بهداشت در این جلسه از طرح پزشک خانواده انتقاد کرد و آن را سد راه درمان برای مردم دانست.

وی افزود: وزیر بهداشت در این جلسه بر ریل گذاری برای اجرای سیستم ارجاع و پرونده‌های الکترونیکی تاکید کرد و از تشکیل پرونده الکترونیکی برای ۷۵ میلیون نفر در ۴ ماه خبر داد.

جعفرزاده ادامه داد: وزیر بهداشت درباره آزمایش‌های هزینه‌بر در حوزه بهداشت ودرمان گفت که برای آزمایش «د۳» در سال ۹۶، ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است در حالی که برای همین آزمایش در بهترین کشورهای دنیا، ۱۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود.

به گفته نمکی در این جلسه  ۱۸ هزار مرکز روستایی فعال است و ۱۴۰ هزار طبیب در  این مراکز فعالیت می‌کنند و توزیع در این حوزه عادلانه نیست؛ ما فوق تخصص داریم و پزشک عمومی تربیت نکردیم.

وی همچنین از هشدار وزیر بهداشت نسبت به پزشکان بیکار خبر داد و گفت: در جلسه امروز از سهمیه خاص فرزندان اعضای هیات علمی در نقل و انتقالات دانشگاهی انتقاد شد.

 نمی توانیم دانشجویان دانشگاه‌های درجه سه و چهار را به دانشگاه‌های داخلی منتقل کنیم

 وزیر بهداشت در این جلسه با اشاره به کمبود دو هزار نفر عضو هیات علمی در وزارت بهداشت گفت:‌ موضوع انتقال دانشجویان خارج از کشور هم باید استاندارد داشته باشد.  ما نمی‌توانیم دانشجویان دانشگاه‌های درجه ۳ و ۴ را به دانشگاه‌های داخلی انتقال دهیم.

جعفرزاده همچنین از انتقاد وزیر بهداشت نسبت به عملکرد سازمان غذا و دارو گفت: این سازمان غیر شفاف و غیرقابل نظارت عمل می‌کند؛ عمده مسائل سازمان غذا و دارو دست بخش خصوصی است؛ اکنون عملکرد این سازمان شفاف شده و روزانه تصمیمات کمیسیون‌های آن رصد می شود.

 انتقاد از عملکرد سازمان غذا و دارو

نماینده رشت همچنین از عزم وزیر بهداشت برای مبارزه با فساد خبر داد و گفت: سازمان غذا و دارو در این زمینه عملکرد خوبی نداشته است.

جعفرزاده گفت: وزیر بهداشت در این جلسه  این را هم گفت که تعداد داروهای کمیاب در کشور در مقایسه با سال قبل به یک سوم کاهش یافته است به طوری که سال گذشته تعداد داروهای کمیاب ۵۰ قلم بوده که اکنون به ۲۰ قلم رسیده است. علاوه بر این وزیر بهداشت این را هم گفت که مردم نگران کمبود دارو نباشند و از داروخانه‌ها هم خواست برای داروهای خارجی تبلیغ نکنند.

 ارزبری ۱.۳ میلیارد دلاری داروهای وارداتی

عضو فراکسیون مستقلین به نقل از وزیر بهداشت ادامه داد: در سال ۹۷، به میزان ۹۷ درصد داروی تولید داخلی، ۵۵۰ میلیون دلار ارز برده است، اما ۳ درصد داروهای وارداتی به میزان ۱.۳ میلیارد دلار ارزبری داشته است؛ اگر این واردات داروهای با مشابه داخلی را رها نکنیم، سالانه ۴۴ میلیارد دلار برای ارز دارو بودجه لازم است و ۱.۲ درصد از GDP کشور برای تامین دارو مصرف می‌شود در حالی که در مترقی‌ترین کشورها این رقم  ۶ تا ۷ دهم درصد است. اما مصرف داروی ما دو برابر دنیاست.


 اقدامات وزارت بهداشت 

وی همچنین از ۱۴ عملکرد ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از قول وزیر بهداشت خبر داد و عنوان کرد: تکمیل و استقرار پرونده الکترونیک، شروع استقرار سیستم ارجاع و پزشک خانواده و راهنماهای بالینی در سطح ملی، راه اندازی و استقرار خانه‌های بهداشت عشایری به تعداد ۴۰۰ واحد جهت عشایر کوچرو، اجرای طرح مدارس بدون پوسیدگی با ترمیم و رسیدگی به دندان‌های یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز پایه ششم ابتدایی تا پایان سال، راه اندازی ۴۰ بیمارستان با ۶ هزار تخت در نقاط محروم و استان‌های مرزی در سال ۹۸ از عملکرد وزارت بهداشت است.

 راه اندازی ۱۰۰ درصد اورژانس جدید در سال ۹۷، راه اندازی ۱۴۰ کلینیک تخصصی در سال ۹۸ در استان های محروم، راه اندازی ۶۰۰ پروژه بهداشتی شامل خانه بهداشت، تسهیلات زایمان، محل زندگی پزشک، آموزشگاه بهورزی در سال ۹۸، آغاز پروژه هر خانه یک پایگاه سلامت از نیمه دوم سال ۹۸، اجرای طرح تحول آموزشی با جامعه محور کردن آموزش ها از دیگر برنامه های وزارت بهداشت در ماه‌های اخیر بوده است.
به گفته وزیر بهداشت در جلسه امروز فراکسیون مستقلین، شروع برنامه های طب سنتی با ادغام در آموزش، پژوهش و درمان، پیگیری مجدانه برنامه جهت رایگان نمودن درمان ناباروری و ترغیب زوج های جوان به فرزندآوری و ایجاد مرکز مشاوره، ادامه طرح تحول نظام سلامت با تقویت هسته‌های کاهش پرداخت از جیب بیمار، حمایت از بیماران صعب العلاج و خاص، سازگاری طبیب با نقاط محروم  از دیگر  اقدامات وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما