plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
کد مطلب : ۳۸۳۶
مشروح نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه

موسوی: برای آزادی کشتی متخلف انگلیسی، باید منتظر حکم دادگاه باشیم

گام سوم کاهش تعهدات برجامی، متناسب با شرایط خواهد بود
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه ایران در مورد نفتکش توقیف شدۀ انگلیسی با توجه به آزادسازی آدریان دریا، گفت: ما از ابتدا گفتیم که ارتباطی بین توقیف کشتی گریس وان و کشتی انگلیسی وجود ندارد. برای آزادی کشتی متخلف انگلیسی، باید منتظر حکم دادگاه باشیم. امیدواریم هر چه زودتر این حکم صادر شود.
موسوی: برای آزادی کشتی متخلف انگلیسی، باید منتظر حکم دادگاه باشیم
به گزارش ایصال نیوز از وزارت امور خارجه، مشروح نشست سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به شرح زیر است:

سخنگو: سالروز ورود آزادگان را به ملت شریف ایران تبریک می‌گویم. امروز همچنین مصادف است با کودتای 28 مرداد که در چنین روزی اقدامات خصمانه آمریکا شروع شد و تاکنون ادامه دارد اما هیچ کدام به ثمر نرسیده است؛ علی رغم گذشت این همه سال آنها هنوز ملت ایران را نشناخته اند. ملت ایران از تمام این شرایط با سربلندی عبور کرده است.
تشکر می‌کنم از حمایت هایی که بعد از اقدام آمریکا در تحریم دکتر ظریف از طرف مقامات عالی کشور، شخصیت ها و رسانه‌ها انجام شد. تحولات دیپلماتیک زیادی را در این مدت داشتیم از سفرهای دیپلماتیک و تحولات داخلی و خارجی. سفر دکتر ظریف به قطر و سه کشور اسکاندیناوی و کویت و هفته آینده نیز سفرهای آسیایی در پیش روست در حوزه آسیای میانه، و قفقاز در آفریقا این تحرکات بر مبنای دیپلماسی فعال و متوازن جمهوری اسلامی ایران برنامه ریزی شده است که ان شاء الله اطلاع رسانی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

س: روزنامه عربستانی مدعی شده است که بعد از گفتگو با نخست وزیر عراق، هیاتی برای مذاکره در خصوص حملات اخیر پهبادی به برخی از مراکز نظامی، به این کشور رفته است. آیا صحت دارد؟

ج)  من چنین خبری را نشنیده ام و می توانید از مراجع ذیربط نظامی سوال کنید.

 
س: در بدو ورود دکتر ظریف به فنلاند، موضوع طرح فنلاند برای کاهش تنش در خلیج فارس مطرح شد. این طرح چیست؟

ج)  بعد از اینکه اتفاقاتی در منطقه افتاد، ضمن اینکه خواستار افزایش تنش نبودیم اقداماتی را شروع کردیم، کشورهای مختلفی در قالب ها و اهداف مختلفی سعی کردند به کاهش تنش در منطقه کمک کنند و جمهوری اسلامی ایران هم هیچگاه به دنبال تنش نبوده و صحبت ها را می‌شنویم. طرح، طرح جدیدی نیست. اقدامات دیپلماتیکی است که می تواند به کاهش تنش کمک کند. ابتکاراتی که جمهوری اسلامی ایران از آنها استقبال می‌کند البته برخی اقدامات ناسنجیده ای هم هست که ما نسبت به آنها هشدار داده ایم و هشدار می دهیم که اینگونه اقدامات موجب بی ثباتی در منطقه می‌شود.

 
س: اگر امکان دارد در مورد سفر آقای مکرون صحبت کنید و اینکه آقای ظریف قرار است به ژاپن سفر کند و صحبت از دیدار مجدد رئیس جمهور با نخست وزیر ژاپن شده است. در این خصوص توضیح بفرمایید.

ج)  بعد از اتفاقاتی که افتاد کشورهای مختلف ابتکاراتی را شروع کردند از جمله آقای مکرون. این اقدامات را جمهوری اسلامی نفی نکرده است. چند دور مذاکرات تلفنی بین روسای جمهور صورت گرفته است. نامه نگاری‌هایی هم صورت گرفته است. در حال یافتن راه حل هایی برای کاهش تنش و اجرای تعهدات برجامی اروپایی‌ها هستیم، درباره سفر دکتر ظریف به ژاپن هم اعلام کردم که ایشان سفری به شرق آسیا خواهند داشت و به چین هم سفر خواهند کرد. طبیعی است که در این سفرها علاوه بر مسائل روابط دوجانبه، به مسائل روز هم پرداخته خواهد شد.

 
س: خبری منتشر شد که ایران دو بندر چابهار و بوشهر را به روسیه واگذار کرده است. آیا صحت دارد؟

ج) چرا به این خبرهای زرد و بی اهمیت می‌پردازید؟ جمهوری اسلامی ایران هرگز این کار را انجام نمی دهد اگر در چارچوب مانورهای نظامی مشترک باشد خوب این طبیعی است. نوع پرداختن به این خبرها مغرضانه است.

 
س: ظاهرا نفتکش ایرانی به رغم تلاش های آمریکا برای توقیف آزاد شده است. جزئیات این اقدام را توضیح بدهید؟

ج) مبنای دولت انگلیس و جبل الطارق بسیار غلط و غیرقانونی بود. همان موقع جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که این اقدام دزدی دریایی است. به هر حال این اقدام انجام شد و ایران از طریق مجاری حقوقی تلاش کرد و کشتی رفع توقیف شد و الان هم در حال طی مسیر خود است. آنچه آمریکایی‌ها درخواست کردند، رد شد چون مبنای توقیف کشتی غیرقانونی بود. خواست آمریکایی‌ها هم غیرقانونی بود. امیدواریم سایر کشورها قانون مدارانه به تحریم های یکجانبه آمریکا پاسخ قاطع بدهند، چون هیچ مبنای قانونی ندارد، مانند آنچه که اخیرا در برزیل اتفاق افتاد.  

 
س: با توجه به اینکه نفتکش وارد آب های بین المللی شده آیا این امکان وجود دارد که این کشتی توقیف شود؟

ج)  قطعا خیر. اگر چنین اقدامی صورت بگیرد و حتی بیان شود، خودش تهدید امنیت کشتیرانی بین المللی است و جمهوری اسلامی ایران از طریق مجاری رسمی هشدارهای لازم را به مقامات آمریکایی داده است.


س:دولت آمریکا مذاکراتی را با رهبران طالبان انجام داد و توافقاتی هم بدون حضور دولت این کشور صورت گرفته است. موضع وزارت امور خارجه در خصوص این اقدام چیست؟

ج) جمهوری اسلامی ایران همیشه از برقراری صلح و امنیت در افغانستان و گفتگوهای بین افغانی حمایت کرده و معتقدیم مذاکرات مستقل باید با اطلاع دولت قانونی و مستقر در افغانستان صورت بگیرد. امیدواریم کشورهای فرامنطقه ای که تجربه نشان داده به دنبال امنیت و ثبات در این منطقه نیستند، خود را در موضوع دخیل نکنند. بنابراین ایران این اقدامات یکجانبه را رد می‌کند.  

 
س: با گذشت چهل روز از برداشتن گام دوم، اجرای تعهدات برجامی در گام سوم چه خواهد بود و اقدامات اروپایی چه بوده است؟

ج) آقای مکرون تلاشهایی را انجام داده است و بقیه کشورها هم همینطور. منتظریم ببینیم این تلاشها به چه نتیجه ای منجر می‌شود و بعد از آن تصمیم می‌گیریم که گام سوم را برداریم. گام سوم متناسب با شرایط خواهد بود.  


س:آقای راشد الراشد رئیس جریان اسلامی‌بحرین گفته اند در مذاکرات بین ایران و اروپا موضوع بحرین نیز مطرح شده است. جزئیات این مذاکرات را بگویید؟

ج) جمهوری اسلامی ایران با استفاده از از همه ابزارهای دیپلماتیک خود و از همه ملت های آزادی خواه و مظلوم دفاع می‌کند. موضوع بحرین، بدون اینکه بخواهیم دخالتی در امور داخلی این کشور داشته باشیم از دغدغه‌های دولت و ملت ایران بوده است. موضوع انسانی و حقوق بشری است. امید داریم این رایزنی‌ها با استقبال دولت بحرین مواجه شود.   


س: رویترز گفته است که بین ایران و آمریکا در خصوص افغانستان رایزنی‌هایی صورت گرفته است. آیا تایید می‌کنید؟

ج)  من خبر را دیده ام. اما بعید می دانم در این ارتباط پیامی‌بین دو کشور رد و بدل شده باشد. جمهوری اسلامی ایران تا الان برنامه ای برای ورود به مذاکره با آمریکا در مسائل منطقه ای نداشته است.  


س: با توجه به آزادی آدریان دریا، برنامه ایران در مورد کشتی انگلیسی که توقیف است، چیست؟

ج)  ما از ابتدا گفتیم که ارتباطی بین توقیف کشتی گریس وان و کشتی انگلیسی وجود ندارد. برای آزادی کشتی متخلف انگلیسی، باید منتظر حکم دادگاه باشیم. امیدواریم هر چه زودتر این حکم صادر شود.

 
س: نشستی سه جانبه بین ایران، انصارالله و سفرای 4 کشور اروپایی در تهران برگزار شد. جزئیاتی از این نشست را بفرمایید.

ج)  استحضار دارید که جمهوری اسلامی ایران از سالها قبل در راستای حل بحران یمن، طرح هایی را ارائه کرده است که یکی از این طرح ها همین نشست های سه جانبه بوده است. این مذاکرات در 5 مرحله انجام شد. از فرصت حضور آقای عبدالسلام در تهران استفاده شد و مذاکراتی دوجانبه و سه جانبه با این عزیزان داشتیم. گفتگوها خیلی خوب، صریح و امیدوارکننده بود. توافقات خوبی شد. اعلام آمادگی‌های مناسبی صورت گرفت. امیدواریم طرف مقابل و متجاوزین هم به این توافقات و در مجموع به راه حل سیاسی باور داشته باشند و به این نتیجه برسند بحران یمن بعد از 5 سال راه حل نظامی ندارد و چیزی جز تخریب و ناامنی نداشته و نخواهد داشت و بنابراین بهتر است همه دنبال یک راه حل سیاسی برای خاتمه دادن به این بحران باشند.


س: آقای ظریف سفرهایی داشته و دارند. آیا ارتباطی بین این سفرها و نشست  مجمع عمومی‌که به زودی در نیویورک آغاز خواهد شد، وجود دارد؟

ج) مجمع عمومی یک مجمع بین المللی است. طبیعی است قبل از برگزاری چنین نشستی شاید لازم باشد برخی هماهنگی‌ها و تبادل نظرها انجام شود. جمهوری اسلامی ایران تحرکات دیپلماتیک را در مناطق مختلف دنیا شروع کرده که برخی ابتکار ایران است و برخی هم ابتکار دیگر کشورها که همه در راستای کاهش تنش در منطقه است.  

 
س: آقای ظریف سفری به کویت داشتند و صحبت هایی درباره طرح پیمان عدم تعرض شده است. آیا میدانید که کدام یک از کشورهای منطقه برای امضای این پیمان اعلام آمادگی کردند؟ و در خصوص تعیین سفیر جدید یمن در ایران، آیا ایران هم سفیر خود را در یمن تعیین کرده است؟

ج) درباره سفرهای منطقه ای دکتر ظریف این طرح ها مطرح شده است. این پیشنهاد هم میتواند به صورت تک تک باشد و یا به صورت جمعی. ایران اعلام آمادگی کرده که جلوی سوء استفاده برخی کشورهای فرامنطقه ای را بگیرد. یکسری اعلام آمادگی کلی اعلام شده اما هنوز با کشورهای خاصی وارد مذاکره جدی نشده ایم.

درباره یمن هم سفیر معرفی شده و ایران هم قبلا سفیر داشت که به دلیل حملاتی که به سفارت شد امکان ادامه فعالیت نداشت و بزودی سفیر جدید معرفی می‌شود.

 
س: با توجه به طرح ده ماده ای که نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌برای گرفتن هزینه‌هایی که آمریکا از کودتای 28 مرداد به ملت ایران تحمیل کرده است، آیا وزارتخانه در جریان این طرح هست؟

ج)  از این طرح خبر ندارم. اما مطالبات ما از آمریکا بسیار زیاد است. ضرر و زیان‌های زیادی در طول زمان از ناحیه سیاست های دولت آمریکا به ایران وارد شده است. امیدوارم به حقوق مان از طریق مجاری حقوقی دست پیدا کنیم. وزارت خارجه از این طرح استقبال می‌کند.


س:  گفته شده ایران نفتکش انگلیسی را آزاد کرده، آیا تایید می‌کنید؟ و همچنین در خبری گفته شده که آقای روحانی توسط آقای مکرون به اجلاس G7  دعوت شده، آیا صحت دارد؟

ج) مراحل قانونی در حال پیگیری است. منتظر حکم دادگاهیم که اگر حکم بر آزادی باشد این اتفاق می افتد.

درباره موضوع دعوت آقای روحانی به G7 اطلاعاتی ندارم.  

انتهای پیام/*
۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما