plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۱
کد مطلب : ۳۶۳۰
در آیین تکریم و تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه

وزیر علوم: ایران جزء ۱۶ کشور جهان است که در صحنه علمی حرف برای گفتن دارد

تأکید بر لزوم اطلاع‌ رسانی توام با ظرافت، صحت و دقت در رسانه‌ها
دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین تکریم و تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران جزء ۱۶ کشور جهان است که حرف برای گفتن در صحنه علمی دارد.
وزیر علوم: ایران جزء ۱۶ کشور جهان است که در صحنه علمی حرف برای گفتن دارد
به گزارش ایصال نیوز از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این آیین که ظهر امروز (یکشنبه) در محل باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد، دکتر غلامی با تقدیر از تلاش خستگی‌ناپذیر خبرنگاران در انعکاس و انتشار مطلوب اخبار و اطلاعات علم و فناوری کشور اظهار داشت: ما در عصر انفجار اطلاعات به سر می‌بریم که این اطلاعات از منابع مختلف و به‌صورت گسترده منتشر می‌شود و اثرگذاری این اطلاعات در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بسیار مشهود است.

وزیر علوم بابیان اینکه برای حوزه‌های اطلاع‌رسانی توسط مجموعه نظام حکومتی، سازمان‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی برنامه‌ریزی‌های دقیق و گسترده‌ای صورت می‌گیرد، گفت: عملکرد مجموعه اطلاع‌رسانی در هر کشوری باید به‌صورت فعال و پویا باشد و نگرش بر منابع اطلاعاتی باید مبتنی بر اهداف و برنامه‌های خاص هر سیستم صورت گیرد.
وی افزود: وظیفه و ایفای نقش تک‌تک خبرنگاران در انتشار اطلاعات، تعیین و تشخیص مخاطب و برنامه‌ریزی برای اثرگذاری مطلوب بسیار مهم است.

وزیر علوم با بیان اینکه اخلاق اسلامی در بخش‌های مختلف زندگی ما باید حضور پررنگ داشته باشد، تصریح کرد: در فضای جهانی با بسیاری از بی‌اخلاقی‌ها روبه‌رو هستیم؛ اما قطعاً اصالت و تقدم در نظام اسلامی بااخلاق حرفه‌ای است و مسلماً اطلاع‌رسانی در نظام اسلامی باید باظرافت و دقت بیشتری صورت گیرد.

دکتر غلامی در ادامه افزود: صداقت و تلاش در فعالیت‌های خبرنگاران آموزش عالی را همیشه دیده‌ام و زحمات آن‌ها قابل‌تقدیر است.

وی در بخش دیگری از گپ و گفت با خبرنگاران با مروری بر دستاوردهای و توفیقات مجموعه آموزش عالی کشور در سال های اخیر گفت: در زیرمجموعه وزارت علوم بسیاری از دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی قرار دارند که شامل دو هزار دانشگاه، مرکز و موسسه می‌شود که در کنار این‌ها پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌های تخصصی نیز فعالیت می‌کنند.
وزیر علوم افزود: گروه بعدی این زیرمجموعه، پارک‌های علم فناوری کشور هستند که در جریان انتقال دانش به تولید فناوری و ثروت و اشتغال و کارآفرینی تلاش می‌کنند و مراکز رشد نیز گروه دیگری هستند که حامیان ایده‌ها و طرح‌های فناورانه دانشجویان و دانش‌آموختگان و اساتید هستند.

دکتر غلامی بابیان اینکه در جمع خانواده وزارت علوم، آموزش دانشجویان در مقاطع مختلف نیز وجود دارد، گفت: تأثیرگذاری این خانواده در جامعه اساسی و بنیادی است. کشور ما در تربیت نیروی متخصص وظیفه خود را خوب انجام داده است؛ به‌گونه‌ای که تمام نیاز به نیروی متخصص را ازنیروهای فارغ‌التحصیل در دانشگاه‌های خودمان تأمین می‌کنیم.
وزیر علوم با اشاره به توفیقات پژوهش و فناوری کشور گفت: در حوزه پژوهش، مراکز علمی تلاش زیادی در توسعه پژوهش و فناوری کشور داشته و توانسته‌اند نظام جمهوری اسلامی ایران را در موقعیت خوبی در میان کشورهای توسعه‌یافته قرار دهند.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران جزء ۱۶ کشور جهان است که حرف برای گفتن در صحنه علمی دارد، گفت: در سال‌های اخیر درراستای استفاده از یافته‌های علمی در عرصه اجتماع، با تشکیل پارک‌های عمل و فناوری و کمک به توسعه کشور از طریق انتقال علم روبه‌رو شدیم. در وزارت علوم ۱۹۷ مراکز رشد و ۴۲ پارک علم و فناوری داریم که با پارک پردیس ۴۳ پارک می‌شود که با تعداد زیادی مراکز دانش‌بنیان همکاری می‌کنند. این مراکز و تلاش‌ها، توسعه دانش بر بستر علم و فناوری را رقم می‌زنند. انتظار رشد یک‌شبه را نداریم ولی جریان کنونی رو به رشد، امیدوارکننده، مستمر و پویا می‌تواند باشد.

دکتر غلامی در ادامه گفت: در مسیر انتقال دانش به سطح جامعه فعالیت های خیلی خوبی انجام شده که می‌توان به مواردی از قبیل تلاش در جهت حمایت از تحقیقات کاربردی، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی برای ورود به تحقیقات کاربردی، ارتقای اساتید با محوریت پروژه‌های کاربردی، حضور دانشجویان، پژوهشگران و استادان در حل مسائل جامعه مانند مشکلات زیست‌محیطی باهدف استفاده دانشگاه‌ها از این گزارش‌ها، ارتباط با صنعت و همکاری با وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، نفت و سازمان حفاظت محیط‌زیست، همکاری با قطعه سازان خودرو، ارائه توانمندی‌های دانشگاه‌ها در نمایشگاه‌ها و کمک به دستگاه‌های نیازمند مشاوره، دریافت نیازهای سازمان‌های مختلف و عرضه در نمایشگاه‌ها و عقد قرارداد با برخی ارکان‌ها اشاره کرد.

وی در پایان سخنان خود بابیان اینکه، تلاش می‌کنیم آموزش‌های دانشگاهی منطبق و در راستای تأمین نیازهای کارشناسی کشور صورت گیرد، اظهار داشت: در این راستا کارگاه‌های مهارت افزایی برای دانشجویان را در سال گذشته در دانشگاه‌ها برگزار کردیم و تاکنون ۵۳ دانشگاه این اقدام را انجام داده‌اند.

در ادامه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سئوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران حاضر در این نشست، پاسخ داد.
وزیر علوم در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر برداشتن دیوار دانشگاه‌ها و تدابیر در نظر گرفته شده در این زمینه، گفت: تأکید ما بر این است که دیوار و فاصله‌ای که میان جامعه و دانشگاه‌ها وجود داشته، برداشته شود و هر فرد یا نهادی که می‌تواند برای حل مسائل خود از دانشگاه کمک گیرد، به آنجا مراجعه کرده و اساتید نیز به‌عنوان مشاور در کنار آن‌ها قرار گیرند.

دکتر غلامی با تأکید بر شکل‌گیری ارتباط نزدیک بین جامعه و دانشگاه، افزود: معتقدیم که لازم است بخش خصوصی در مواجه با یک مشکل به دانشگاه رجوع کند و کارشناسان صنعتی نیز موضوعات خود را با اساتید دانشگاهی مطرح کنند و از این طریق، تعامل و ارتباطی دوطرفه بین بخش صنعتی و دانشگاهی ایجاد شود.

وی با اشاره به لزوم از بین رفتن دیوارهای غیرفیزیکی دانشگاه‌ها و جامعه، مطرح کرد: باید ارتباط وسیع و مستمر بین این دو بخش شکل گیرد و وزارت علوم نیز از این امر حمایت می‌کند. البته در ادامه گسترش این ارتباط، می‌توان با رعایت مسائل حفاظتی، دیوارهای فیزیکی را نیز برداشت.

وزیر علوم همچنین درخصوص ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد توسط وزارت علوم، اظهار داشت: طبق قانون، سنجش و پذیرش در کشور تنها بر عهده سازمان سنجش بوده و این قانون لازم‌الاجرا است.

دکتر غلامی بابیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به تصمیمات شورای سنجش و پذیرش دانشجو موظف به اجرای مصوبات این شورا است و باید از طریق سازمان سنجش دانشجو بپذیرد، گفت: به دلایلی در سال‌های گذشته دانشگاه آزاد اسلامی، بخش‌هایی از فرآیند پذیرش دانشجو را انجام می‌داد اما امسال تلاش کردیم تا این دانشگاه در همه مقاطع تحصیلی از طریق آزمون دانشجو جذب کند.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی باید از فرآیند سازمان سنجش دانشجو بگیرد که این هماهنگی اکنون صورت گرفته است.
 
*تأمین بودجه رفاهی و تغذیه‌ای دانشجویان در سال جدید
وی در ادامه در خصوص نگرانی برخی از روسای دانشگاه‌ها از شروع سال تحصیلی جدید در حوزه تأمین مسائل رفاهی و تغذیه‌ای دانشجویان، گفت: دولت امسال به لحاظ مالی ریاضتی عمل می‌کند و در منابع مالی آن محدودیت‌هایی وجود دارد اما تلاش ما این است که دانشگاه‌ها را از آسیب چنین ریاضتی دور نگه داریم بر همین اساس با سازمان برنامه‌وبودجه صحبت‌هایی شده و قطعاً دانشگاه‌ها مشکلاتی نخواهند داشت و حمایت می‌شوند.

دکتر غلامی همچنین در رابطه با پرسش دیگری مبنی اینکه در ایام انتخاب رشته داوطلبان تمایل دارند دانشگاه‌ها را ببینند اما به دلیل نداشتن کارت دانشجویی امکان ورود ندارند، چه برنامه‌ای در وزارت علوم برای این دسته از افراد در نظر گرفته‌شده است، مطرح کرد: ما نیز موافق هستیم که این اتفاق بیفتد و حتماً این موضوع با دانشگاه‌ها هماهنگ می‌شود تا در ایام باقی‌مانده داوطلبان بتوانند در آن‌ها ورود کنند.
 
*در آینده بازار کار خوبی را برای رشته‌های غیرپزشکی خواهیم داشت
وزیر علوم همچنین در رابطه با میزان ورود داوطلبان به دانشگاه‌ها، اظهار داشت: در حال حاضر بحث آزمون سراسری دچار اعوجاج شده و گروه علوم تجربی تورم زیادی از باب گرایش داوطلبان پیدا کرده است. البته این جریان از مقطع دبیرستان آغاز شده و باید آموزش‌وپرورش برای آن تدبیری بیاندیشد.

دکتر غلامی افزود: در آزمون سراسری تعدادی از رشته‌ها مثل علوم پزشکی وجود دارد که متقاضی برای آن‌ها زیاد است و ۱۵ درصد ورودی دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داده است. اکنون برای ۸۵ درصد باقی‌مانده نیز صندلی در دانشگاه‌ها وجود دارد البته همه دانشجویان برای آن ۱۵ درصد شانس خود را امتحان می‌کنند.

وی همچنین درخصوص فراوانی بازار کار دانشجویان علوم تجربی مطرح کرد: این موضوع یک پالس اشتباهی است که به داوطلبان داده می‌شود زیرا در این رشته ظرفیت پذیرش محدود است و این به معنای شاغل شدن تمامی دانشجویان این رشته نیست لذا بازار کار در طول زمان به‌تدریج ایجاد می‌شود. ما در آینده بازار کار خوبی را برای رشته‌های غیرپزشکی و دیگر رشته‌ها خواهیم داشت زیرا جامعه در طول زمان با رشد و توسعه مشاغل جدید را برای رشته‌ها ایجاد خواهد کرد.

آیین تکریم و تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه و نشست خبری وزیر علوم به مناسبت ۱۷ مرداد؛ روز خبرنگار با حضور بیش از ۵۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار درمحل باغ موزه نگارستان برگزار شد. بازدید از مجموعه باغ نگارستان و موزه مفاخر علمی و دانشگاهی خبرنگاران به همراه دکتر غلامی از جمله برنامه های این آیین بود.

انتهای پیام/*
۱۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما