plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۳۵۰۲
در آئین گشایش شورای حل اختلاف اصحاب فرهنگ

صالحی: نگاه به حقوق اصحاب فرهنگ، هنر و‌ رسانه باید تقویت شود

افکار عمومی از حکم عادلانه حمایت می کند
وزیر فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی در آئین گشایش شورای حل اختلاف ویژه اصحاب فرهنگ، هنر و ‌رسانه گفت: امروز نیاز است نگاه ها به حقوق اصحاب فرهنگ، هنر و‌ رسانه تقویت شود؛ حقوق این اقشار به اندازه سایر قشرها در کشور پیشرفت نداشته است، مدل های حقوقی و ترمیم های حقوقی تا به حال برای این قشرها به خوبی انجام نشده و باید جریان‌ حقوقی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را تقویت کرد.
صالحی: نگاه به حقوق اصحاب فرهنگ، هنر و‌ رسانه باید تقویت شود
به گزارش ایصال نیوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی امروز در آئین گشایش مجتمع شماره ۳۵ شورای حل اختلاف تهران (ویژه فرهنگ، هنر و رسانه) با گرامیداشت یاد شهید صارمی و تبریک روز خبرنگار افزود: حوزه فرهنگ، هنر و رسانه حوزه خاصی از حوزه‌های اجتماعی هرکشور است به ویژه برای ایران که یک جامعه خاصی است و بعد از انقلاب این موضوع بیش از پیش شرایط را خاص‌تر کرده است. 

وی ادامه داد: نوع نگاه به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه تمایزات و مزیت‌هایی را پیدا می‌کند، تاثیرگذاری حوزه فرهنگ، هنر و رسانه صرفا محدود به حیطه خودش نیست و تمام جامعه از محصولات آن تاثیر می پذیرند، حوزه هایی چون امنیت، سلامت، رفاه، آموزش و... به نحوی ارتباط با محصولات فرهنگی دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: حوزه فرهنگ نباید ضلعی از زندگی باشد بلکه این حوزه با تمام اجزای زندگی اجتماعی در هم آمیخته است و اگر این حو‌زه پر توان، آرام و خلاق باشد قطعا در سایر بخش های زندگی اثرات خود را خواهد گذاشت.

صالحی با اشاره به گشایش شورای حل اختلاف ویژه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه یادآور شد: برای گشایش این شورا از سال های گذشته گفت و گو‌های مختلفی با همکاران قوه قضائیه داشته ایم تا ساختارسازی ها و مناسبت های اهالی فرهنگ و قوه قضائیه صریح تر شود.

وی با بیان اینکه در مورد مسائل قضایی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه چند نکته مدنظر است، افزود: اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه از منظر شخصیتی و منزلتی روحیات خاص دارند، برخی اقشار جامعه ممکن است در روابط کاری و نظام ارتباطی خود با قوه قضائیه و پلیس سر و کار داشته باشند و جامعه نسبت به آن ها واکنشی ندارد، اما در مورد این قشر حساسیت ها بیشتر است و حضور آن ها در برخی مکان ها ممکن است سو‌ء برداشت ها را پدید بیاورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مسیر دادرسی ما در نهاد قضایی به دلایل مختلف طولانی است و این مسیر موجب می شود که در برخی حوزه ها به ویژه حوزه فرهنگ، هنر و رسانه کارها در همان ابتدا رها شود و یا مسیر آن پر هزینه باشد، همین امر اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را گرفتار اختلالات وسیعی می کند، برای نمونه در حوزه قاچاق کتاب و محصولات هنری گاهی مولف حس می کند اگر بخواهد به مسیر طولانی دادرسی وارد شود زمان بر است یا هزینه آن زیاد است.

صالحی با اشاره به تخصصی شدن حوزه فرهنگ، هنر و رسانه افزود: حوزه فرهنگ، هنر و رسانه با شاخه های وسیع و‌ گسترده ای همراه است، این تکثر باعث تخصصی تر شدن و عمیق شدن این حوزه ها شده است، از منظر دامنه و عمق درونی، این گستردگی نظام عدالت قضایی را به سمت این تکثر و گستردگی می برد، بنابراین ما حتما به مسیرهای تخصصی تر نیاز داریم که شان و منزلت اهالی فرهنگ، هنر و رسانه حفظ شود.

وی ادامه داد: ساختار شورای حل اختلاف می تواند به کمک این گستردگی بیاید، گزارشات ریاست محترم قوه قضائیه نشان می دهد که ۳۰درصد پرونده های قضایی در شورای حل اختلاف مرتفع می شود و این بسیار خوب است، بنابراین با تعامل هرچه بهتر اصحاب فرهنگ، هنر و‌ رسانه و شوراهای حل اختلاف جای امید است که مشکلات سریع مرتفع شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در حو‌زه صنوف و وزارت فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی به ترمیم‌هایی در دستورالعمل ها و قوانین نیاز داریم، خلا در این مسائل باعث اختلافات می شود بنابراین نگاه درست به این موضوعات می تواند با شفافیت اختلافات را برطرف کند، درواقع قوانین درست باعث می شود اختلافات کم شود و قوانین به درستی برای طرفین تنظیم شود، دستورالعمل های صنفی اگر اصلاح شود می تواند به کاهش اختلافات بینجامد.

صالحی افزود: امروز نیاز است نگاه ها به حقوق اصحاب فرهنگ، هنر و‌ رسانه تقویت شود، درواقع حقوق این اقشار به اندازه سایر قشرها در کشور پیشرفت نداشته است، مدل های حقوقی و ترمیم های حقوقی تا به حال برای این قشرها به خوبی انجام نشده و باید جریان‌ حقوقی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را تقویت کرد.

وی یادآور شد: حتما نظام ارتباطی اصحاب فرهنگ هنر و رسانه در کنار روابط عاطفی باید به دور از سو تفاهم باشد، بنابراین باید به طرف پیش کارشناسی موضوعات رفت و براساس سه ضلع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قوه قضائیه و صنوف فرهنگ، هنر و‌ رسانه می توان داوری عادلانه را رقم زد، هرمقدار که در نظام کارشناسی صنوف فرهنگ، هنر و رسانه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نظام قضایی در پست کارشناسی درست عمل کنیم به عدالت نزدیک تر خواهیم شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: حکم عادلانه حکمی است که افکار عمومی از آن حمایت کند، این همراهی مقدماتی دارد که یکی ‌از آن همراه کردن گروه های مرجع با احکام است.

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما