plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۱
کد مطلب : ۳۳۳۳

نوبخت: با وجود تحریم های بی سابقه، رشد مثبت اقتصادی داشتیم

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با وجود تحریم های بی سابقه ای که دشمنان نظام علیه ایران اسلامی اعمال کرده اند، در مسیرملت ایران خللی وارد نشده و بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول، نرخ تورم رو به کاهش و رشد اقتصاد ایران رو به افزایش و مثبت شده است.
نوبخت: با وجود تحریم های بی سابقه، رشد مثبت اقتصادی داشتیم
محمدباقر نوبخت شامگاه سه شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران، مشترک با شهرستان های جنوب شرق استان( ورامین، قرچک و پیشوا) که در محل کانون ملائک قرچک برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر کشور درگیر شدیدترین تحریم های تاریخ معاصر است، تحریم هایی که شاید در سال های 90 و 91 نیز اعمال شد ولی به شدت این دوره نبوده است.
وی اظهار داشت: در دوره تسلط صدام حسین بر عراق، تحریم هایی از سوی جامعه جهانی اعمال شد ولی در این تحریم ها قرار شد تا بخشی از نفت عراق در برابر تأمین غذا به فروش برسد، اتفاقی که قرار بود برای ایران نیز تکرار شود ولی با مذاکراتی که در قالب برجام صورت گرفت، فروش نفت ایران از سر گرفته شد.
وی با اشاره به ادعای آمریکا مبنی بر به صفر رسیدن فروش نفت ایران گفت : دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی اعلام کرده اند که برای واردات اقلامی نظیر دارو مانعی وجود ندارد، به فرض که ما بتوانیم مقداری از نفت خود را برای این منظور بفروشیم ولی با اقداماتی که آنان انجام داده  و به گمان خودشان، راه نفس ما را بسته اند، امکانی برای واردات این اقلام وجود ندارد.
وی گفت : آمریکا ابتدا ابراز نگرانی کرد که ایران قصد دارد از انرژی هسته ای، بمب بسازد اما بارها اعلام کردیم که بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب ساخت بمب حرام است، سپس توافق کردیم برای احترام به افکار عمومی، با کشورهای جهان مذاکره کنیم ولی رئیس جمهور آمریکا تمامی این توافقات را بر هم زد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به این که رئیس جمهور آمریکا بارها به مذاکره مجدد با ایران اصرار داشته افزود: رئیس جمهور آمریکا اگر ادعا می کند که انسان متمدنی است، باید به تعهدات قبلی که 2 سال و نیم برای آن مذاکره شد پایبند باشد.
وی تصریح کرد: تمامی انسان های معقول و حتی خارج نشینانی که شاید نظام جمهوری اسلامی را نیز قبول ندارند و رفتارهای ایران و آمریکا را مطالعه می کنند، غیر قابل اعتماد بودن آمریکا را باور دارند.
نوبخت تصریح کرد: در ابتدای تحریم های آمریکا، شوک روانی به جامعه وارد شد و برخی برای اطمینان به آینده، اقداماتی نظیر خرید ارز انجام دادند ؛  اقدامی که موجب بالا رفتن قیمت ارز و مسکن و بالا رفتن تورمی شد که دولت برای تک رقمی کردن آن، تلاش های زیادی انجام داده بود.
وی گفت : دولت با تمامی مشکلات، بدون این که نگرانی و استرسی را در جامعه ایجاد کند، منابع را به درستی و بر اساس واقعیت ها هزینه کرد، به گونه ای که امروز حقوق تمامی کارکنان دولت و یارانه بدون تأخیر پرداخت می شود.
معاون رئیس جمهور افزود: دولت با وجود تمامی محدودیت ها، 23 هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های عمرانی در نظر گرفته که نمونه ای از آن را می توان با اختصاص 270 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه قطار حومه ای تهران – پیشوا مشاهده کرد.
وی با اشاره به تلاش دولت در مهار و پائین آوردن نرخ تورم گفت : به دلیل افزایش نرخ تورم نقطه ای ممکن است که تورم امسال نسبت به قبل بالاتر رود ولی بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول که مقر آن در آمریکاست، نرخ تورم ایران رو به کاهش و رشد اقتصادی کشور رو به افزایش است.
نوبخت همچنین از تکمیل پروژه آزاد راه تهران شمال در نیمه دوم امسال خبر داد وافزود: مجریان این طرح اعلام کردند که اگر 300 میلیارد تومان در اختیار داشته باشند، این طرح تکمیل می شودکه با برنامه ریزی صورت گرفته، این رقم برای تکمیل این پروژه مهم که اجرای آن 24 سال به درازا کشیده، در نظر گرفته شده و با اختصاص آن، این پروژه مهم نیمه دوم امسال به بهره برداری می رسد.
انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما