plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱
کد مطلب : ۳۲۷۳
از سوی محققان دانشگاه تهران مطرح شد:

کاهش ۹۵ درصدی مصرف آب و افزایش 12 برابری محصول

احداث کارخانه گیاهی توسط پژوهشگران ایرانی
بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، با توجه به ویژگی‌های این روش تولید، تیم تحقیقاتی پروژه حاضر امیدوار است که در صورت گسترش استفاده از سیستم مذکور تحولی شگرف در زمینه معضل مصرف آب در کشاورزی سنتی کشور حاصل شود.کشت هيدروپونيک اين امکان را به کشاورز می‌دهد که در زمان کوتاه‌تر با زحمت کمتر محصولي باراندمان بيشتر را کشت نمايد.
کاهش ۹۵ درصدی مصرف آب و افزایش 12 برابری محصول
به گزارش ایصال نیوز به نقل از ایسنا، پژوهشگران پردیس ابوریحان دانشگاه تهران موفق به ساخت کارخانه گیاهی با کاهش ۹۵ درصدی مصرف آب و افزایش ۱۲ برابری مقدار محصول شدند. پژوهشگران پردیس ابوریحان دانشگاه تهران با همکاری دانشمندان روسی، چینی و هلندی و شرکت پرتو رشد نوین، موفق به ساخت کارخانه گیاهی با کاهش ۹۵ درصدی مصرف آب و افزایش ۱۲ برابری مقدار محصول شدند.
طی تحقیقات گسترده در چند سال اخیر روی استفاده از جنبه‌های علمی و کاربردی استفاده از نور مصنوعی، تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر ساسان علی نیائی فرد و دستیاری مهدی سیف، فرداد دیداران و محمدرضا خرم، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران، موفق به ساخت چندین نمونه کاربردی تمام اتوماتیک کارخانه گیاهی در آزمایشگاه فتوسنتز و واکنش‌های نوری گروه باغبانی پردیس ابوریحان شدند.
در سیستم ایجاد شده نیاز به نیروی کار جهت پرورش گیاه کاهش یافته و مقدار مصرف آب به ازای محصول تولیدی در حدود ۹۵ درصد کاهش می‌یابد. محصول تولیدی در این سیستم عاری از آفات و بیماری‌ها بوده و می‌تواند بدون عملیات اضافی به مراکز فروشگاهی یا شرکت‌های بسته‌بندی محصولات انتقال یابد. مقدار تولید در این سیستم حداقل ۱۲ برابر کشت‌های رایج و روش کشت به صورت هیدروپونیک و شامل بازچرخ کامل محلول غذایی است.
این سیستم تولیدی در محیط کاملاً بسته است و نور مورد نیاز برای تولید گیاه توسط لامپ‌های ال ای دی تأمین می‌شود. بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، با توجه به ویژگی‌های این روش تولید، تیم تحقیقاتی پروژه حاضر امیدوار است که در صورت گسترش استفاده از سیستم مذکور تحولی شگرف در زمینه معضل مصرف آب در کشاورزی سنتی کشور حاصل شود.
گفتنی است، هيدروپونيک در عمل به معني کاشت گياهان در آب و محلول غذايي بدون استفاده از خاک می‌باشد. کشت هيدروپونيک اين امکان را به کشاورز می‌دهد که در زمان کوتاه‌تر با زحمت کمتر محصولي باراندمان بيشتر را کشت نمايد.علم هيدروپونيک ثابت کرده است که براي رشد گياهان به خاک احتياجي نيست اما به عناصري که در خاک موجود است( مواد معدني، مواد آلی) احتياج است. هر گياهي را می‌توان به‌صورت هيدروپونيک کشت کرد ولي بعضي از آن‌ها موفقيت بيشتري در اين سيستم دارند. کشت هيدروپونيک براي میوه‌هایی با محصولات مقاوم از قبيل گوجه - خيار - فلفل - گياهان برگي مثل کاهو - سبزي و گياهاني که رشد سريعي دارند ايده آل است.
نتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما