plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
کد مطلب : ۳۲۳۰
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد

ساختار اجرایی سند مهندسی فرهنگی عملیاتی می‌شود

سرمایه اجتماعی گرانیگاه توسعه اجتماعی ست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی یک پایگاه اصلی برای پایش فرهنگ اجتماعی در استان‌ها است، گفت: سند مهندسی فرهنگی کشور سند پردامنه‌ای است و پایه‌های یکی از اسناد بالادستی شورای فرهنگ عمومی محسوب می‌شود اما ساختار اجرایی آن متوقف شده بود که هفته گذشته جلسه آن برگزار شد.
ساختار اجرایی سند مهندسی فرهنگی عملیاتی می‌شود
به گزارش ایصال نیوز از روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان با بیان اینکه هرمزگان از زوایای مختلفی برای کشور اهمیت دارد، افزود: این سند نکات و وظایف زیادی از جمله پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی پروژه‌های کلان را در دل خود جای داده است.

وی گفت: این استان سپر دفاعی و مقاومت ایران بوده است و باعث شده است که ایران بخشی از استقلال خود را حفظ کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هرمزگان نماد وحدت و همگرایی مذاهب اسلامی در کشور است و در قرن‌های مختلف همواره شاهد همزیستی همگرایانه مذاهب اسلامی در استان بوده‌ایم.

صالحی با ذکر اینکه هرمزگان از نظر نرخ سواد رتبه پنجم در کشور را دارد، تصریح کرد: اگر زمانی اقتصاد گرانیگاه تحول و توسعه اجتماعی بود، امروز سرمایه اجتماعی نقطه روشن و گرانیگاه توسعه است و اگر از آن به خوبی استفاده شود توسعه اجتماعی محقق خواهد داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی در حوزه فرهنگ بسیار مهم است و نقش مهمی در کشف سرمایه اجتماعی دارد که این سرمایه اجتماعی در خدمت توسعه اجتماعی است.

صالحی تصریح کرد: حوزه فرهنگی به عنوان ضلعی از اضلاع اجتماعی نیست، فرهنگ به عنوان زمین و هوای توسعه شناخته می‌شود و اگر قرار است اتفاقی در سه رکن حیات اجتماعی رخ دهد باید متناسب با فرهنگ باشد.

وی تصریح کرد: اگر شرایط فرهنگ مناسب نباشد حرکت توسعه یا صورت نمی‌گیرد یا به کندی حرکت می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شبکه گسترده شورای فرهنگ عمومی تنها شبکه در اختیار است که می‌تواند برنامه‌های استانی با نگاه هماهنگی و هم‌افزایی و تقویت بنیادها را در راستای توسعه همه‌جانبه ارائه دهد.

وی عنوان کرد: در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  پایش فرهنگ اجتماعی کشور مطرح است که هر چند وقت یکبار به صورت ملی این موضوع بررسی می‌شود اما این امر ما را از رصد و پایش‌های استانی با شاخص‌های بیشتر بی‌نیاز نمی‌کند.

صالحی با بیان اینکه هر تصمیم‌گیری درست مبتنی بر اطلاعات و داده‌های دقیق است، تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی یک پایگاه اصلی برای پایش فرهنگ اجتماعی در استان‌ها است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فرهنگ بر تمام حوزه‌های زندگی ما تأثیر گذار است، ابراز داشت: در فضای استانی محورهای متنوعی از جمله کتابخوانی برای فرهنگ سازی وجود دارد. یکی از مواردی که می‌تواند شورای فرهنگ و عمومی را موفق‌تر کند احساس تأثیرگذاری نهادهای مربوطه در جامعه است.

صالحی تصریح کرد: محورهای متعددی زیرشاخه هویت اسلامی ایرانی قرار دارد که بزرگداشت اشخاص برجسته استان‌ها یکی از این محورها است.

وی اظهار داشت: باید بتوانیم از مجموعه زمان‌های مقدس و محترم بیشتر استفاده کنیم چراکه این زمان‌ها می‌توانند عامل انرژی‌سازی در جامعه باشند و فرصت‌های جدیدی را در استان ایجاد کنند.

صالحی گفت: در کنار مباحث فرهنگ کاربردی، موضوعات حوزه "هویت" نیز بسیار پر اهمیت است و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: پایش‌ها نشان می‌دهد در حوزه‌هایی از فرهنگ اسلامی شرایط خوبی داریم؛ اما در حوزه اخلاق و رفتار انسانی اسلامی مانند صداقت باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از شاخه‌های مهم شورای فرهنگ عمومی فعالیت در حوزه اخلاق و رفتار انسانی است و اگر به دنبال جذب گردشگر نیز هستیم فراهم شدن این زیرساخت‌ها می‌تواند باعث رونق در این زمینه شود.

صالحی تصریح کرد: باید حوزه آسیب‌های اجتماعی در حیطه‌های مختلف در دستور کار شورای برنامه عمومی (از منظر وظایف شورا) قرار گیرد.

وی افزود: حوزه فرهنگ تا زمانی که زیرساخت‌های لازم خود را نداشته باشد، نمی‌تواند حرکت روان و سریعی داشته باشد. درگیر کردن و گسترش نهادها و تشکل‌های مردمی یک راه‌کار برای حل این مشکلات است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: جریان فرهنگ عمومی بر دوش مردم استوار است لذا تشکل‌های جوان و خوش فکر باید شناخته و مورد توجه قرار گیرند.

وی گفت: حضور استاندار و نماینده ولی فقیه در جلسه شورای فرهنگ عمومی ضمانت اجرایی بالایی برای این شورا محسوب می‌شود و در هرمزگان هماهنگی حداکثری در میان نهادها وجود دارد که می‌تواند الگویی برای کل کشور باشد.

 انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما