plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۷
کد مطلب : ۳۱۸۱
عبور از تنگه هرمز با اسکورت نظامی

عبور نفتکش انگلیسی با اسکورت ناو جنگی از تنگه هرمز

بریتانیا اعلام کرد که کشتی‌های دارای پرچم انگلیس از تنگه هرمز عبور می‌کنند
سخنگوی دولت جدید انگلیس امروز به خبرنگاران گفت آزادی دریانوردی برای تجارت و اقتصاد جهانی حائز اهمیت است و ما هرکاری که بتوانیم برای دفاع از آن انجام می دهیم. وی افزود وزارت حمل و نقل انگلیس توصیه خود را تغییر داده و تایید کرده که نیروی دریایی موظف شده است تا کشتی هایی را که با پرچم این کشور در تنگه هرمز تردد می کنند به صورت گروهی یا جداگانه، به شرطی که از قبل اطلاع رسانی شود اسکورت کند.
عبور نفتکش انگلیسی با اسکورت ناو جنگی از تنگه هرمز
به گزارش ایصال نیوز، وزارت دفاع بریتانیا امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که تمامی کشتی‌های دارای پرچم انگلیس را که از تنگه هرمز و خلیج فارس عبور می‌کنند، تحت اسکورت و محافظت خود قرار می‌دهد.
یک سخنگوی دولت انگلیس گفت با اسکورت کشتی هایی که با پرچم این کشور در تنگه هرمز تردد می کنند، ممنوعیت تردد از این منطقه برداشته شد. این محدودیت جمعه گذشته، در پی توقیف کشتی انگلیس به نام «استِنا ایمپرو - stena impero» اعمال شده بود.
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد این کشتی هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.
با این حال سخنگوی دولت انگلیس امروز به خبرنگاران گفت آزادی دریانوردی برای تجارت و اقتصاد جهانی حائز اهمیت است و ما هرکاری که بتوانیم برای دفاع از آن انجام می دهیم. وی افزود وزارت حمل و نقل انگلیس توصیه خود را تغییر داده و تایید کرده که نیروی دریایی موظف شده است تا کشتی هایی را که با پرچم این کشور در تنگه هرمز تردد می کنند به صورت گروهی یا جداگانه، به شرطی که از قبل اطلاع رسانی شود اسکورت کند.
اسکای نیوز گزارش داد که دیشب ناو «اچ.ام.اس مونتروز» اولین ماموریت خود را در این رابطه انجام داده است.
دولت «ترزا می» پس از برگزاری نشست اضطراری موسوم به کمیته کبری تصمیم گفت تا موقتا تردد کشتی ها از تنگه هرمز را منع کند.
جرمی هانت وزیر امور خارجه اسبق انگلیس دوشنبه گذشته از طرح ایجاد ائتلاف دریایی اروپا در منطقه خلیج فارس خبر داد که مأموریت حفاظت از کشتی‌های تجاری در این منطقه را برعهده خواهند گرفت. با این حال گفته می شود که این طرح در اروپا با استقبال زیادی روبرو نشد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران سه شنبه گذشته در حساب توییتری خود نوشت: توقیف (نفتکش حامل) نفت ایران توسط دولت ترزا می و به فرمان ایالات متحده، به زبان ساده و روشن، دزدی دریایی است. وی ادامه داد: نخست‌وزیر شدن همتای سابقم بوریس جانسون را تبریک می‌گویم. ایران به دنبال تقابل نیست. ولی ما در خلیج فارس، ۱۵۰۰ مایل ساحل داریم. این آب‌های ما است و از آن محافظت خواهیم کرد.
حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس هم گفت: امروز طی یادداشتی اطلاعات جزئی از تخلفات کشتی انگلیسی استنا ایمپرو در تنگه ی هرمز به سازمان بین المللی دریانوردی ارائه گردید. وی با انتشار پیامی در توئیتر افزود: این کشتی بعد از برخورد با یک لنج در منطقه، با ورود به تنگه‌ی هرمز از مسیر خروجی و خاموش کردن سیستم ارتباطی، مقررات دریانوردی در منطقه را به مخاطره انداخت. دومینیک راب وزیر امورخارجه جدید انگلیس دیروز در اولین اظهارنظر خود، تحولات اخیر در روابط ایران و انگلیس را بسیار حساس خواند و گفت در این باره مشورت کاملی خواهد گرفت.
انتهای پیام/* 
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما