plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵
کد مطلب : ۳۰۵۲
در اعتراض به توقیف نفتکش انگلیسی

بریتانیا کاردار ایران در لندن را فراخواند

آلمان و فرانسه در بیانیه ای مداخله جویانه خواستار رفع توقیف نفتکش انگلیسی شدند
نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران روز جمعه اعلام کرد که نفتکش بریتانیایی استینا ایمپرو هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی توقیف شد و با هدایت نیروی دریایی سپاه پاسداران» وارد لنگرگاه بندرعباس شد. کاپیتان این کشتی توقیف شده، هندی است و  ۲۳ خدمه شامل ۱۸ خدمه هندی و پنج خدمه از کشورهای روسیه، فیلیپین و لتونی دارد. بریتانیا به کشتی‌های این کشور توصیه کرد که از تردد در تنگه هرمز پرهیز کنند.
بریتانیا کاردار ایران در لندن را فراخواند
به گزارش ایصال نیوز به نقل از یورونیوز، وزارت امور خارجه انگلیس امروز شنبه ضمن در اعتراض به توقیف یک نفتکش خارجی با پرچم انگلیس،با احضار کاردار ایران در لندن، از ایران خواست فورا نفتکش بریتانیا را رفع توقیف کند.
در پی توقیف نفتکش استینا ایمپرو در تنگه هرمز توسط سپاه پاسداران، وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که کاردار ایران در لندن را احضار کرده است.
ایران روز جمعه از توقیف یک نفتکش بریتانیایی به نام استینا ایمپرو (stena impero) در تنگه هرمز خبر داد. توقیف این نفتکش بریتانیایی ۱۵ روز پس از توقیف ابرنفتکش «گریس ۱» از سوی جبل الطارق صورت گرفت.
محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران، امروز شنبه ۲۹ تیر در توئیتی در واکنش به توقیف نفتکش بریتانیایی، گفت: «برخلاف دزدی دریایی انگلیس در تنگه جبل‌الطارق، اقدام ما در خلیج فارس در راستای اجرای قوانین بین‌المللی کشتیرانی دریایی است.» ظریف در ادامه نوشت: «بریتانیا باید از شراکت در تروریسم اقتصادی آمریکا دست بکشد.»
همچنین جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا که نامزد سمت نخست وزیر این کشور نیز هست امروز گفت: «اقدام روز گذشته در خلیج [فارس] از نشانه های نگران کننده ای حکایت داشت مبنی بر اینکه ایران ممکن است مسیر خطرناک رفتار غیرقانونی و بی ثبات کننده را پس از توقیف قانونی محموله نفت [این کشور] که به سمت سوریه در حرکت بود انتخاب کرده باشد.»
در همین حال وزارت خارجه فرانسه در بیانیه ای در همراهی با انگلیس اعلام کرد: «با نگرانی زیاد از توقیف کشتی بریتانیایی توسط نیروهای ایرانی آگاهی یافتیم. ما قویا این اقدام را محکوم می‌کنیم و همبستگی کامل خود را با بریتانیا ابراز می‌کنیم.»
سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نیز در حمایت از انگلیس گفت: ایران فورا کشتی و سرنشینان آن را آزاد کند،  آلمان با انتشار بیانیه ای توقیف نفتکش استینا ایمپرو از سوی ایران را محکوم کرد. برلین توقیف این نفتکش را «غیرقابل توجیه» توصیف کرده است.
گفتنی است، نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران روز جمعه اعلام کرد که نفتکش بریتانیایی استینا ایمپرو را توقیف کرده است. در بیانیه روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران آمده بود که این نفتکش هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی توقیف شد.
به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نفتکش بریتانیایی جمعه شب با «هدایت نیروی دریایی سپاه پاسداران» وارد لنگرگاه بندرعباس شد. الله مراد عفیفی پور گفت: «کاپیتان این کشتی توقیف شده، هندی است و  ۲۳ خدمه شامل ۱۸ خدمه هندی و پنج خدمه از کشورهای روسیه، فیلیپین و لتونی دارد.»
انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما