plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۳۰۳۳
در تضاد با قوانین بین المللی

اعلام طرح «سنتینل» توسط سنتکام به بهانه حفاظت از کشتیرانی در منطقه

آمریکا هدف از طرح را عبور ایمن و تنش‌زدایی اعلام کرد
سنتکام، فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا طی بیانیه‌ای طرح نهایی آمریکا مبنی بر تشکیل «نیروی حافظ امنیت دریایی» متشکل از ملیت‌های مختلف که مدعی است، تضمین کننده ثبات امنیت در آبراه‌های منطقه است را اعلام کرد. این عملیات توسط متحدان آمریکا تحت عنوان طرح «سنتینل» (Sentinel) یا همان «حافظ» در منطقه آبراه بین المللی در محدوده تنگه‌هرمز، تنگه باب‌المندب و دریای عمان اجرا می گردد. این طرح خطرناک عملا اعلام اشغال نظامی منطقه دریایی کشورهای حاشیه خلیج فارس توسط ابرقدرتها و خارج از مقررات سازمان ملل است.
اعلام طرح «سنتینل» توسط سنتکام به بهانه حفاظت از کشتیرانی در منطقه
به گزارش ایصال نیوز به نقل از سی ان ان، فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا -سنتکام- صبح امروز به وقت ایران در بیانیه‌ای از طرح آمریکا مبنی بر تشکیل چارچوبی دریایی متشکل از ملیت‌های مختلف به نام «حفاظت» پرده برداشت. در این طرح قرار است به ادعای ارتش آمریکا ثبات و امنیت در آبراه‌های منطقه تضمین شود،
بر اساس این طرح، ائتلاف تحت عنوان عملیات «سنتینل» (Sentinel) یا همان «حفاظت» به تقویت ثبات و تامین امنیت دریایی، تضمین عبور ایمن و تنش‌زدایی در آب‌های بین‌المللی منطقه شامل آبراه بین المللی تنگه‌هرمز، تنگه باب‌المندب و دریای عمان بپردازد.
این بیانیه در ادامه ادعاهای سنتکام می‌افزاید: این چارچوب امنیتی-دریایی کشورهای عضو را به اسکورت شناورهای خود مقدور کرده حال آنکه آنها را از مزایای همکاری در راستای هماهنگی و بهبود آگاهی و نظارت دریایی برخوردار می‌کند.
گفتنی است، پیشتر مارک اسپر کفیل وزارت دفاع آمریکا مدعی شده بود که دامنه این اقدامات از افزایش نظارت هوایی، اسکورت دریایی تا ایجاد خط دریایی ویژه که لازمه آن استقرار ایست‌های بازرسی در سطح خلیج فارس است گسترش خواهد داشت.
به نظر می رسد این طرح علاوه بر اشغال منطقه دریایی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، در تقابل کامل با مقررات سازمان ملل و در نتیجه به افزایش تنش در منطقه منجر خواهد شد.
انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما