plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۲۹۵۸

پیشرفت در مذاکره ایران و آمریکا !

احمد امینی*
خط خبری پوشش گسترده ادعای دیروز ترامپ مبنی بر وجود پیشرفت در مذاکره بین ایران و آمریکا، به منظور کم رنگ کردن حضور نظامی انگلیس و آمریکا در منطقه و به عبارت بهتر، کم رنگ نشان دادن «اشغال نظامی منطقه دریایی کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان» به بهانه ایجاد امنیت است.
پیشرفت در مذاکره ایران و آمریکا !
ایصال نیوز - پس از تند تر شدن ضرب آهنگ تحمیل تحریم‌های فلج کننده امریکا علیه ایران و همزمان با گسترش چتر تحریم‌های ظالمانه که ایالات متحده، شروط 12 گانه خود را برای آغاز مذاکره مستقیم با ایران اعلام کرد، آگاهان امور به‌خوبی می دانستند که خوی جنگ طلبی و بدعهدی آمریکا فقط در برجام خلاصه نخواهد شد و در همه زمینه ها گسترش خواهد یافت.

دیپلماسی هوشمندانه ایرانیان که از طریق وزارت امور خارجه و سکّاندار اندیشمند آن، محمد جواد ظریف، هدایت می شود، به‌خوبی بر این مسئله آگاه بود که تیم دونالد ترامپ، زبان دیپلماسی مذاکره را فقط برای خرید زمان و پوششی برای تقویت حضور نظامی خود در منطقه خلیج فارس مطرح می‌کند و زمانی که این حضور نظامی با میزبانی عربستان، قطر، بحرین، کویت و امارات و بدون تحمیل هزینه قابل توجهی برای مهمانان ناخوانده، تکمیل گردد، مشت چدنی اش را نمایان خواهد کرد.
 
به نظر، حقیقت راهبرد آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران براندازی است و ابزار آن تهدید، مذاکره، تحریم و محاصره نظامی و اگر از هیچ یک از راه‌های گفته شده، موفق نشد، البته طرح تهاجم نظامی نیابتی یا مستقیم هم روی میز است!

بی شک ایرانیان با هوشمندی و تدبیر خود برای هریک از سناریوهای فوق، برنامه ای دارند و اجازه نخواهند داد آمریکایی ها برای تکمیل پازل خود، گربه رقصانی کنند.

هر چند در برخی مواقع تندروی برخی در داخل کشور، بر ابتکارات و دیپلماسی ظریف ضرباتی را وارد کرده است اما حسن تدبیر و ظرافت وزیر امور خارجه کشورمان، تاکنون این گاندو بازیها را کم اثر کرده است.

مردم ایران که در این روزها شدیدترین فشارهای اقتصادی را تحمل می‌کنند و همزمان محاکمه برخی از نورچشمی های اختلاسگر را مانند استخوان در گلو مشاهده و تحمل می کنند و در عین حال، همچنان به مسئولان نهیب می‌زنند که بهترین شیوه مبارزه با فساد افراد، مبارزه با فساد باندی و سازمان یافته کسانی است که تا خِرخِره در فساد اقتصادی و رانت فرو رفته اند و باز طلبکارانه با عناوین ظاهر فریب به غارت منابع کشور چشم طمع دوخته اند.

آری همین مردم با درک سیاسی هوشمندانه، به افسران میدان دیپلماسی دولت خود ایمان دارند و می دانند که عرصه مواجهه با مکر دشمنان با صبر و تدبیر و شناخت هوشمندانه هر مرحله از بازی دشمن امکانپذیر است.

اکنون که تیرماه رو به پایان است و داغی تابستان به اوج خود رسیده است، داغ ترین خبر رسانه ای دیروز شنبه 25 تیرماه، سخنان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده امریکا مبنی بر «پیشرف قابل توجه در امکان مذاکره بین ایران و آمریکاست».

رسانه های جهان و عمدتا رسانه های غربی در یک پوشش خبری گسترده با انعکاس این سخنان و ارائۀ حدس و گمانها در قالب تحلیل به بازتاب جهانی این خبر پرداختند.

به نظر نگارنده، این خط خبری به سه دلیل عمده صورت گرفت:

1- به حاشیه بردن حضور دکتر ظریف در سازمان ملل؛ این کار ابتدا با ایجاد محدودیت تردد ظریف در نیویورک صورت گرفت و سپس با تحریف مصاحبه های ظریف ادامه یافت و با سخنان ترامپ درباره وجود پیشرفت در امکان مذاکره ایران و آمریکا و نیز سخنان مایک پمپئو در خصوص قبول مذاکره برای کاهش برد موشکهای ایران به اوج خود رسید. رسانه های غربی - عربی نیز در این خصوص با پوشش خبری - تحلیلی گسترده، سنگ تمام گذاشتند.

2- خط خبری پوشش گسترده سخنان ترامپ، به منظور ایجاد اختلاف بین مقامات ایران در داخل و تقویت توپخانه اتهام زنی برخی نا آگاهان تندرو داخلی برای متهم کردن ظریف به سازش در نیویورک بود که با هوشیاری رسانه های داخلی و پوشش رسانه ای مناسب سخنان دیروز رهبر معظم انقلاب، این تلاش آمریکایی ها کاملاً برملا و خنثی شد.

3- خط خبری پوشش گسترده ادعای دیروز ترامپ مبنی بر وجود پیشرفت در مذاکره بین ایران و آمریکا، برای کم رنگ کردن حضور نظامی انگلیس و آمریکا در منطقه و به عبارت بهتر، کم رنگ نشان دادن «اشغال نظامی منطقه دریایی کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان» به بهانه ایجاد امنیت است.

بی شک از یک ماه قبل که آمریکا به‌رغم وضع تحریم‌های بی سابقه علیه ایران، خود را طلایه دار مذاکره قلمداد می کند، همگان شاهد این هستند که کاروان نظامیان آمریکا همراه با ناوگان دریایی و هوائی عظیم امریکا در خلیج فارس و دریای عمان استقرار یافته است و همزمان انگلیس خبیث نیز به حضور نظامی خود در همراهی با امریکا در این منطقه شتاب داده است.

نگارنده براین باوراست که اگرچه قبلا حضور نظامی آمریکا و انگلیس در منطقه برای حفظ حکام مرتجع منطقه و دوشیدن منابع آنان بود، اما اکنون علاوه بر این هدف نامبارک، هدف دیگری نیز مد نظر دشمنان است و آن چیزی نیست جز اشغال نظامی منطقه خلیج فارس و دریای عمان با هدف مقابله با ایران اسلامی.

اگرچه این حضور نامیمون نظامیان آمریکا و انگلیس در پرتو بی کفایتی حکام حاشیه خلیج فارس و با درخواست و هزینه آنان صورت می گیرد، اما اکنون که این حضور اشغالگرانه در حال تکمیل است، مطرح کردن تیتر خبری حصول «پیشرفت در امکان مذاکره آمریکا با ایران» توسط ترامپ، برای نشان دادن چهره صلح طلبانه آمریکا و اروپا و جنگ طلب نشان دادن ایران با ادعای اینکه آمریکا به دنبال مذاکره است و ایران همچنان از مذاکره دوری می جوید است.

شاید مهمترین مکر و نیرنگ تیم ترامپ همین مسئله است و درست به همین دلیل انگلیس و آمریکا می کوشند تا با گسترش پوشش رسانه ای  امکان مذاکره، ضمن گسترش سیطره نظامی در منطقه، همچنان خود را مدافع مذاکره و صلح  و امنیت جلوه دهند و ایران را نا امن کننده منطقه و فراری از مذاکره نشان دهند.

بدون تردید هم مقامات ایران و هم ملت ایران هوشمندانه، تمامی تحرکات آمریکا و اروپا در منطقه را رصد می‌کنند و با درایت و حسن تدبیر اجازه نخواهند داد خواب آشفته آنان به سودشان تعبیر گردد. ایران اسلامی از مذاکره هیچگاه روی‌گردان نبوده و نیست، اما به‌خوبی می‌داند شرط اول مذاکره اهلیّت داشتن مذاکره کننده است که آمریکا و اروپا در این زمینه بارها مردود شده اند!

هوشمندی تیم دیپلماسی ایران، با اقدام متناسب علیه هر یک از ترفندهای خباثت آلود آمریکا و انگلیس، سرانجام ترامپ را زمین گیر خواهد کرد و دیر یا زود آنان که با پر رویی آمده اند، با سرافکندگی و شکست منطقه را ترک خواهند کرد.

رو سیاهی سیاست نخ نمای مذاکره چماق و هویج هم برای ترامپ خواهد ماند و هم برای حکام مرتجع منطقه.

سیاست ایران و ایرانی مدارا و دوستی با جهانیان است و دفاع هوشمندانه و با اقتدار از منافع ملی نقشه راه این ملت سرافراز بوده و خواهد بود انشاء الله.

انتهای پیام/*

*روزنامه نگار - عضو شورای سردبیری ایصال 
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما