plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷
کد مطلب : ۲۸۱۲
در مراسم نوآفرین مطرح شد

اسحاق جهانگیری: فکر و دانش جوانان تحصیل‌کرده کشور قابل تحریم نیست

دولت از کسب و کار‌های نوین مبتنی بر فناوری اطلاعات حمایت کند
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه دولت آمادگی کامل دارد که از کسب و کار‌های مبتنی بر فناوری‌های نوین حمایت کند، خطاب به فعالان این عرصه گفت: با قوت، دلگرمی و شجاعت به میدان بیایید و دولت از شما پشتیبانی کرده و دغدغه هایتان را برطرف خواهد کرد.
اسحاق جهانگیری: فکر و دانش جوانان تحصیل‌کرده کشور قابل تحریم نیست
به گزارش ایصال نیوز از معاون اول رئیس جمهوری، دکتر اسحاق جهانگیری عصر امروز(چهارشنبه) در مراسم نوآفرین ۹۸ و رونمایی از سامانه های ملی« طرح نوآفرین و اشتغالزایی» با اشاره به اینکه امروز در دنیا زمینه و بسترهای جدیدی برای کار و فعالیت بوجود آمده اظهار داشت: ما نیز باید همگام با تحولات صنعتی و ارتباطی دنیا حرکت کنیم و نباید از این قافله عقب بمانیم.
وی با بیان اینکه امروز سهم اقتصاد دیجیتال در دنیا و کشورهای صنعتی رو به افزایش است، افزود: باید در د‌وره جدید پیش رو به مسئولین و جامعه این پیام را منتقل کنیم که فرصت ها بسرعت در حال سپری شدن هستند و باید تلاش کنیم تا سهم و جایگاه خود را در این عرصه متناسب با ویژگی های ایران بدست آوریم.
دکتر جهانگیری ادامه داد: البته در سالهای اخیر تحرکات و تحولات خوبی در فضای کسب و کار در کشور ایجاد و الگوهای جدیدی از کسب و کار ارائه شده است و امیدوارم با توسعه این روند، استعدادهای جوانان کشور در زمینه های مختلف ظهور و بروز یابد و ایران بتواند مسیر توسعه را طی کند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به سخنان چند نفر از بنیانگذاران استارتاپ های موفق، ابتکار و خلاقیت آنان را تحسین کرد و گفت: با وجود سالها تجربه در مسئولیت های مختلف و جلسات متعدد با افراد کارآفرین، دغدغه ها و دیدگاههایی که امروز مطرح شد جدید و منحصربفرد بود و بجای درخواست اعتبارات بانکی، مجوز فعالیت، بازار فروش و درخواست هایی از این دست، برای نخستین بار است که با کارآفرینانی متفاوت با ایده های نوین دیدار می‌کنم.
دکتر جهانگیری با اشاره به ظرفیت ها و منابع مختلف در کشور، یکی از مهمترین ظرفیت های کشور را مردم دانا، جوانان خلاق و سرمایه انسانی ارزشمند برشمرد و تصریح کرد: ایران با برخورداری از سرمایه انسانی توانمند و کارآمد قادر است به جایگاه رفیعی دست پیدا کند.
وی اضافه کرد: ممکن است غربی ها بتوانند منابع طبیعی و معدنی کشور را تحریم کنند، اما فکر و مغز جوانان کشور قابل تحریم نیست و دشمنان هیچگاه نمی‌ توانند جوانان تحصیلکرده کشور را وادار کنند که فکر نکنند و خلاقیت و نوآوری خود را در خدمت توسعه کشور قرار ندهند. به همین دلیل باید برای ساختن آینده کشور به سرمایه انسانی و دانش و تفکر و خلاقیت جوانان کشور اتکاء کنیم.
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: مهمترین وظیفه دولت و به طور خاص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه این است که نقشه راهی مطمئن برای دوره اقتصاد دیجیتال ترسیم كند تا بتوانیم بر مبنای آن حرکت کنیم.
دکتر جهانگیری یکی از ضرورت های مورد نیاز در دوره اقتصاد دیجیتال را زیرساخت های لازم متناسب با توسعه کشور و کسب و کار نوین عنوان کرد و افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم گام های بلندی در بخش زیرساخت، پهنای باند و فیبر نوری برداشته شد و مسئولين و مديراني كه براي اين زيرساخت ها تلاش كردند، فشارهاي سنگيني را متحمل شدند.
دكتر جهانگيري همچنين بر ضرورت ترسيم نقشه راه متناسب با اقتصاد ديجيتال در بخش آموزش كشور تاكيد كرد و اظهار داشت: آموزش هاي متناسب با اقتصاد ديجيتال و فناوري هاي نوين بايد در متون درسي و سرفصل هاي آموزشي دانشگاه‌ها و نيز برنامه هاي درسي مراكز آموزش مهارت به جوانان گنجانده شود.
وي با تاكيد بر اينكه بايد از مهاجرت نخبگان و مغزهاي كشور به خارج جلوگيري شود و زمينه فعاليت براي اين افراد در داخل كشور فراهم شود، تصريح كرد: اين خبر بسيار خوشايندي است كه معاون علمي و فناوري رييس جمهور اعلام كرده است كه در طول سالهاي گذشته تعدادي از نخبگان ايراني مقيم خارج از كشور درخواست كرده اند زمينه فعاليت براي آنها در كشور مهيا شود تا بتوانند به كشور بازگشته و در ايران فعاليت كنند.
معاون اول رييس جمهور بر لزوم تسهيل گري و رفع محدوديت هاي پيش روي استارتاپ ها و فعالان كسب و كارهاي مبتني بر فناوريهاي نوين تاكيد كرد و گفت: اين امر نيازمند همكاري جمعي با محوريت وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و مشاركت وزارت صمت، امور اقتصادي و دارايي، معاونت علمي و فناوري رييس جمهور و نظام بانكي است كه مجموعه قوانين و مقررات دست و پاگير كارآفرينان و فعاليت هاي كسب و كارهاي نوين را شناسايي كنند.
دكتر جهانگيري گفت: كارآفريني اهميت فراواني دارد و كارآفرينان در همه دوره ها عامل تغييرات بنيادين در تحولات يك جامعه و كشور هستند زيرا كارآفرين تلاش مستمر مي كند و بينش وسيعي دارد و براي عبور از روش هاي روتين و سنتي فكر و برنامه دارد.
دكتر جهانگيري با اشاره به اينكه همواره مقاومت در برابر تغييرات زياد است و برخي مقررات سنتي به راحتي قابل تغيير نيست افزود: كارآفرينان بايد تلاش كنند با مديران تحول پذير، طرفدار تغييرات و اهل ريسك همكاري كنند تا مقاومت ها از بين برود و مقررات دست و پاگير عوض شود.
وي با بيان اينكه مردم بايد ميوه و شيريني اين تغييرات را بچشند، گفت: وقتي مردم مي بينند كه با توسعه كسب و كارهاي مبتني بر فناوريهاي نوين از خدمات بهتري برخوردار مي شوند، مردم نيز از اين تغييرات حمايت خواهند كرد و رضايتمندي‌شان از بنگاه هاي اقتصادي نيز بدليل افزايش توليد و بهره وري بيشتر خواهد شد.
معاون اول رييس جمهور خاطرنشان كرد: اشتغال مناسب براي جوانان تحصيلكرده كشور يكي از دغدغه هاي امروز جامعه است و توسعه كسب و كارهاي نوين و اقتصاد مبتني بر فناوريهاي نوين نقش مهمي در ايجاد فرصت هاي شغلي براي جوانان تحصيلكرده ايفا خواهد كرد.
دكتر جهانگيري در بخش پاياني سخنان خود از مهندس آذري جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات به عنوان جواني خوش فكر و خوش ذوق ياد كرد و گفت: ايشان عملكرد درخشاني در مسئوليت خود داشته و مسير را براي تصدي مسئوليت هاي مهم توسط جوانان باز كرده است.
در اين مراسم وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز با تاكيد بر اينكه بايد شرايطي فراهم كنيم كه مسير فعاليت براي استارتاپ ها قابل پيش بيني باشد، گفت: مشكلات زيادي بر سر راه كسب و كارهاي نوپا وجود دارد و دولت تلاش خواهد كرد كه مسير فعاليت آنها را هموار سازد.
در اين مراسم از طرح ملي نوآفرين و اشتغالزايي رونمايي شد و معاون وزير ارتباطات و رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران به تبيين نقش اين طرح در تسهيل گري فعاليت استارتاپ ها و كسب و كارهاي نوين پرداخت.
در اين مراسم همچنين تعدادي از بنيانگذران و مديران استارتاپ هاي موفق گزارشي از روند آغاز فعاليت و پيشرفت فعاليت هاي خود ارائه كردند و خواستار رفع موانع براي گسترش فعاليت هاي خود شدند.
انتهای پیام /*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما