plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۲۷۶۴
در دیدار وزیر علوم و فناوری پاکستان در دانشگاه اصفهان

منصور غلامی: تبادلات علمی، نقش مهمی در روابط ایران و پاکستان ایفا می‌کند

همکاری در زمینۀ تبادل استاد و دانشجو و اجرای طرح‌های مشترک پژوهشی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تبادلات علمی و فناوری نقش مهمی در روابط علمی و اقتصادی و انتقال فناوری بین ۲ کشور ایران و پاکستان ایفا می‌کند.
منصور غلامی: تبادلات علمی، نقش مهمی در روابط ایران و پاکستان ایفا می‌کند
منصور غلامی روز سه شنبه در دیدار با وزیر علوم و فناوری پاکستان در دانشگاه اصفهان افزود: سازمان‌هایی مانند همکاری‌های اقتصادی (اکو) در توسعه این همکاری‌ها نقش بسیار مهمی دارند و لازم است از این ظرفیت هرچه بهتر و بیشتر استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه گسترش فعالیت‌های سازمان همکاری‌های اقتصادی بستگی به فعال شدن بنیادهای وابسته به آن مانند بنیاد علمی اکو دارد، تصریح کرد: این بنیاد بر توسعه روابط علمی بین کشورهای منطقه تمرکز دارد و می‌توان از این فرصت به خوبی بهره مند شد.

غلامی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب ایران در بخش دانشگاهی، دانشجویی و پژوهشی اظهار داشت: تبادل استاد و دانشجو و اجرای طرح‌های مشترک پژوهشی از جمله زمینه‌های همکاری بین دانشگاه‌های ۲ کشور است.

وزیر علوم با اظهار امیدواری نسبت به توسعه روابط علمی ایران و پاکستان، تصریح کرد: فارسی، زبان مشترک این کشورهاست و زمینه‌های مشترک فرهنگی بسیاری بین آنها وجود دارد که بستر مناسبی برای توسعه روابط ایجاد می‌کند.

غلامی به دانشگاه‌های مختلف کشور از جمله اصفهان و صنعتی اصفهان اشاره و اضافه کرد: این دانشگاه‌ها نقش بسزایی در توسعه تبادلات علمی و بین المللی به‌ویژه از طریق سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) دارند.

وزیر علوم و فناوری پاکستان در این دیدار با تاکید بر آمادگی این کشور برای توسعه روابط علمی با ایران، گفت: زمینه‌های بسیار خوب همکاری در بخش‌های مختلف فناوری مانند نفت، کشاورزی، صنعتی، پزشکی، آینده پژوهی، نانو، زراعت و آبیاری بین این ۲ کشور وجود دارد.

چادری فواد حسین (Chaudhry fawad hussain) با اشاره به سرعت زیاد پیشرفت علم و فناوری در دنیا، افزود: کشورهای منطقه به ویژه عضو اکو می‌توانند با توسعه تبادلات علمی و فناوری در زمینه فناوری‌های برتر، قدم‌های بسیار خوبی بردارند.

منظور حسین سومرو، رئیس بنیاد علمی اکو در این نشست گفت: زمینه همکاری‌های خوب و قوی بین ۲ کشور ایران و پاکستان به ویژه در ززمینه‌های بهداشت، پزشکی و نانو فناوری وجود دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر علوم و فناوری پاکستان برای حضور در چهارمین اجلاس هیأت امنای بنیاد علمی اکو و پنجمین نشست کمیته اجرایی به اصفهان سفر کردند.

دومین روز چهارمین اجلاس هیأت امنای بنیاد علمی اکو و پنجمین نشست کمیته اجرایی آن روز سه‌شنبه با حضور وزرای علوم کشورهای پاکستان و ایران و دبیرکل اکو و هیأت بلند پایه کشورهای عضودر سالن اجلاس معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان آغاز شد.

انتخابات ریاست جدید بنیاد، بررسی و تبادل نظر برای مشکلات علمی این سازمان و بحث و بررسی درباره موضوع برنامه منطقه‌ای علم و فناوری در حوزه اکو از جمله برنامه‌های این اجلاس ۲ روزه است.

در‬ نخستین روز این اجلاس در جلسه کمیته اجرایی این بنیاد در زمینه طرح‌های علمی مشترک بحث و تبادل نظر شد.

بنیاد علمی اکو(ECOSF) سازمانی بین‌دولتی متشکل از ۱۰ کشور اسلامی شامل افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه و ایران است که هدف اصلی آن توسعه اقتصادی در منطقه اکو بر پایه ارتقا علم، فناوری و نوآوری است.

این سازمان با پوشش ۳۶۰ میلیون نفر که یک چهارم جمعیت مسلمانان جهان را تشکیل می‌دهد، بزرگترین تشکل اقتصادی جهان اسلام محسوب می‌شود.

چهارمین نشست هیأت امنای بنیاد علمی اکو (ECOSF) با حضور هیأت‌های عالی رتبه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فعالیت‌های علمی این بنیاد در سطح منطقه برای ۲ سال آینده برگزار می‌شود.

د‏انشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود ۱۵ هزار دانشجو و ۶۵۰ عضو هیأت علمی و یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما