plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۲۷۶۳
پس از تماس تلفنی ترامپ با مکرون

مشاور ارشد مکرون برای کاهش تنش‌ها عازم تهران شد

کاهش تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده در دستور کار این سفر است
قبل از آغاز گام دوم ایران در کاهش سطح تعهدات ایران در برجام با توجه به بی عملی اعضای برجام، روز شنبه گذشته روسای جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در تماسی تلفنی درباره مهم‌ترین مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.اعزام مشاور ارشد مکرون به ایران در حقیقت نتیجه همین تماس تلفنی فرانسه و ایران و برای پیگیری پیشنهاد مذاکره فرانسه برای کاهش تنش هاست.
مشاور ارشد مکرون برای کاهش تنش‌ها عازم تهران شد
به گزارش ایصال نیوز به نقل از یورونیوز. مشاور ارشد امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه امروز سه‌شنبه، به منظور کاهش تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده، وارد ایران می‌شود. امانوئل بون، مشاور ارشد ریاست جمهوری فرانسه در امور ایران، اعلام کرد گرچه هم ایران و هم ایالات متحده در افزایش فشارها منافعی داشتند اما در واقع هر دو طرف خواهان آغاز گفتگو خواهند بود.
وی افزود: «نکته مهم در شرایط بحرانی اینچنینی، یافتن نقاط میانه‌ای است که بتوان از تنش شدید به مذاکره رسید، این کاری است که ما سعی داریم انجام بدهیم.»
تهران دو روز پیش با پایان ضرب‌الاجل ۶۰ روزه خود به اروپا، اعلام کرد که غنی سازی اورانیوم را به بیش از سطح توافق سال ۲۰۱۵ می‌رساند. میزان غلظت غنی سازی اروانیوم مورد توافق‌ ۳.۶۷ درصد بود. ایران اکنون از این میزان عبور کرده است و  و کارشناسان آژانس انرژی اتمی هم نمونه‌گیری خود را انجام داده‌اند و موضوع افزایش سطح غنی سازی اورانیوم در ایران را تایید کرده اند.
گفتنی است، شب گذشته و قبل از اعزام امانوئل بون مشاوره ویژه رئیس جمهور فرانسه به تهران، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه درباره مسائل ایران تلفنی گفتگو کرد.
 سخنگوی کاخ سفید ضمن اعلام این خبر ادعا کرد که رؤسای جمهوری دو کشور درباره «تلاش‌های جاری به منظور تضمینِ دست نیافتنِ ایران به سلاح هسته‌ای، و نیز پایان دادن به رفتار بی‌ثبات‌کنندهٔ این کشور در خاورمیانه» صحبت کرده‌اند.
گفتنی است روز شنبه یک روز قبل از آغاز گام دوم ایران در کاهش سطح تعهدات ایران در برجام با توجه به بی عملی اعضای برجام، روسای جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در تماسی تلفنی درباره مهم‌ترین مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. دکتر روحانی در این تماس تلفنی با اشاره به تاکید همتای فرانسوی خود برای حفظ برجام گفت: ایران طی ۱۴ ماه گذشته و به رغم همه فشارها و تحریم‌های آمریکا کوشیده است در چارچوب یک صبر راهبردی، این توافق را حفظ کند. رئیس جمهوری تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران را یک حرکت تروریستی و جنگ اقتصادی تمام‌عیار دانست. روحانی با اشاره به پیشنهاد همتای فرانسوی خود اظهار کرد: توقف کلیه تحریم‌ها می‌تواند آغازی برای یک حرکت بین ایران و ۱+۵ باشد.
رئیس جمهوری فرانسه نیز در این تماس تلفنی با بیان اینکه اتحادیه اروپا از ابتدای خروج آمریکا از برجام با این اقدام شدیداً مخالفت کرده است، گفت: اتحادیه اروپا خواهان حفظ برجام است و تمام تلاش خود را در این مسیر بکار گرفته است. اعزام مشاور ارشد مکرون به ایران در حقیقت نتیجه همین تماس تلفنی فرانسه و ایران و برای پیگیری پیشنهاد مذاکره فرانسه برای کاهش تنش است.
انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما