plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳
کد مطلب : ۲۶۹۴
زنده رود دوباره جاری شد

زاینده رود نشاط و شادمانی را برای اصفهان به ارمغان آورد

آب خروجی سد زاینده رود، عصر جمعه با ورود به منطقه ناژوان، وارد کلان‌شهر اصفهان شد
استاندار اصفهان، تعهد وزارت نیرو برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی پاییزه و صنعت را ۴۵۰ میلیون مترمکعب اعلام و اضافه کرد: این آب باید در پشت سد تا اول مهر باقی بماند. رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز‬ اظهارداشت: با بیشتر شدن خروجی سد و رهاسازی آب در رودخانه بالغ بر ۱۵ هزار هکتار از ‏باغ‌های شرق و غرب اصفهان‬ باید آبیاری و حفظ شود و سپس کشت و کار جدید انجام گیرد.
زاینده رود نشاط و شادمانی را برای اصفهان به ارمغان آورد
خروجی سد زاینده‌رود از بامداد پنجشنبه گذشته به مدت ۲۰ روز با هدف انجام کشت بهاره کشاورزان شرق و غرب اصفهان افزایش یافت و باعث شد که رودخانه ای که حدود ۱۵ روز خشک شده بود، باز هم جریان یابد و نشاط و شادابی را به اصفهان بازگرداند. آب عصر روز جمعه پس از عبور از شهرهای فلاورجان و درچه واقع در غرب با ورود به منطقه ناژوان، وارد کلان‌شهر اصفهان شد و سپس یکی یکی به پل های تاریخی مارنان، سی و سه پل، جویی، خواجو و شهرستان رسید، همین امر حضور پرشور شهروندان و گردشگران به حاشیه زاینده رود را به دنبال داشت، به طوری که ازدحام و شلوغی تا پاسی از شب گذشته ادامه داشت.
دیشب با وجود گرما، در سراسر مسیر زاینده رود در کلان‌شهر اصفهان، حضور همراه با شادی و امید مردم دیده می شد، بی شک این حس خوب تا جاری بودن آب در رودخانه تداوم خواهد داشت...
اراضی کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار معادل ۳.۵ درصد از مساحت استان است که با توجه به محدودیت های منابع آب در سال های اخیر، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار می گیرد. در سال زراعی ۹۶- ۹۷ حدود ۲۱۰ هزار هکتار از مجموع اراضی کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که ۱۹۰ هزار هکتار آن زراعت آبی و ۲۰ هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بوده است. حفظ باغ‌ها و درختان استان اصفهان به عنوان منبع اصلی در تولید اکسیژن و محصولات مختلف زراعی، در روزهایی که دوباره آب به زاینده رود بازگشته و منبع آب مورد نیاز تأمین شده، ضروری است و این مهم باید با توزیع منطقی، بهینه و به روش‌های مفید آبیاری صورت پذیرد.
در همین ارتباط استاندار اصفهان به ایرنا گفت: آب زاینده رود تابستان امسال برای مدیریت منابع آب به شکل متناوب جاری خواهد شد. عباس رضایی افزود: حجم خروجی سد زاینده‌رود پنجشنبه شب گذشته و پس از جلسه هماهنگی بین کشاورزان، آب منطقه‌ای و مسئولان افزایش یافت تا آب مورد نیاز باغ‌ها، درختان و زمین‌های کشاورزی شرق و غرب استان به مدت ۲۰ روز تامین شود. وی با بیان اینکه این آب ممکن است نزدیک ۲۲ روز جاری باشد، ادامه داد: پس از آن ممکن است به مدت ۱۰ روز جریان آب باز ایستاد و دوباره در یک دوره دیگر آب به مدت ۲۰ روز جریان یابد. استاندار اصفهان با بیان اینکه حجم آب که برای کشت بهاره (تابستانه) امسال در نظر گرفته‌شده ۳۵۰ میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: نزدیک ۴۵۰ میلیون مترمکعب نیز برای بخش شرب، کشت پاییزه و صنعت استان از مهر امسال در نظر گرفته‌شده است و متناوب بودن جریان زاینده‌رود در تابستان به دلیل مدیریت هرچه بهتر آب موردنظر برای پاییز است.
وی خاطرنشان کرد: هرسال بر پایه میزان آبی که پشت سد زاینده‌رود است، آب برای آشامیدنی، حقابه کشاورزان، صنعت و زیست محیطی رها می شود و امسال آب برای کشت پاییزه رها شد و کشاورزان کشت و کار خوبی داشتند.
رضایی با بیان اینکه امسال مقدار بیشتری آب نسبت به سال های گذشته داشتیم، گفت: کشاورزان و باغداران خواهان تخصیص آب برای کشت بهاره شدند و استانداری اصفهان وظیفه خود دانست که این درخواست را در شورای عالی آب پیگیری کند. وی با اشاره به اینکه احتمال دارد پیگیری های صورت گرفته به مصوبه ای برای تخصیص ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب به عنوان کشت بهاره منجر شود، گفت: در این موضوع ۲ خط قرمز اصلی داریم که آب آشامیدنی و کشت پاییزه کشاورزان است.
استاندار اصفهان، تعهد وزارت نیرو برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی پاییزه و صنعت را ۴۵۰ میلیون مترمکعب اعلام و اضافه کرد: این آب باید در پشت سد تا اول مهر باقی بماند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز‬ اظهارداشت: با بیشتر شدن خروجی سد و رهاسازی آب در رودخانه بالغ بر ۱۵ هزار هکتار از ‏باغ‌های شرق و غرب اصفهان‬ باید آبیاری و حفظ شود و سپس کشت و کار جدید انجام گیرد. مهرداد مرادمند‬ با بیان اینکه سازگاری با کم آبی در تمامی مقوله‌ها از جمله‬ باغداری و‬ کشاورزی اهمیت دارد، تاکید کرد: تمهیدات ویژه باید در باغ‌ها، ‬مزارع و گلخانه‌ها اتخاذ شود و‬ با روش‌های‬ مصرف‬ بهینه آب‬ مانند ایجاد استخر ذخیره آب همراه باشد. وی اضافه کرد: حدود ۳۵ درصد از مزارع منطقه زیر کشت خواهند رفت و ذرت، یونجه، ارزن و صیفی‌جات اصلی‌ترین محصولات این کشت خواهد بود و امیدواریم پس از مدت‌ها توقف در کشت تابستانه، بتوان برداشت پربازده محصول صورت گیرد.
ایرنا
انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما