plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱
کد مطلب : ۲۶۶۶
دولت جبل الطارق اعلام کرد

توقیف ابرنفتکش حامل محموله نفت ایران دوهفته تمدید شد

اسپانیا از دخالت انگلیس در این موضوع شاکی شد
به‌رغم تمدید دو هفته‌ای توقیف ابرنفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق، با توجه به بروز اختلاف بر سر قانونی بودن یا نبودن توقیف این نفتکش میان اسپانیا و انگلیس، احتمال رفع توقیف غیر قانونی این نفتکش تا هفته دیگر وجود دارد. وزارت خارجه ایران با احضار سفیر انگلیس اعلام کرد که ایران از تمامی ظرفیت‌های سیاسی و قانونی خود برای رها سازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.
توقیف ابرنفتکش حامل محموله نفت ایران دوهفته تمدید شد
به گزارش ایصال نیوز، دولت جبل الطارق روز جمعه اعلام کرد که مقامات قضایی این منطقه، مدت توقیف ابرنفتکش حامل محموله نفت ایران در منطقه جبل الطارق را دوهفته دیگر تمدید کرده اند. خبرگزاری فرانسه دقایقی قبل اعلام کرد: دستگاه قضایی در جبل الطارق توقیف نفتکش ایرانی را دو هفته دیگر تمدید کرد.
پیش از این جوزف بورل سرپرست وزارت خارجه اسپانیا به روزنامه انگلیسی گاردین گفت: دلایل توقیف این کشتی و مقدار تاثیر آن بر حکمرانی ما در منطقه جبل الطارق را بررسی خواهیم کرد. وی افزود که به هیچ وجه در توقیف نفتکش ایرانی نقشی نداشته است.
گفته می شود که بررسی و شکایت اسپانیا بیشتر روی این نکته که نفتکش ایرانی در آب های بین المللی توقیف شده است و نه در آب های سرزمینی جبل الطارق متمرکز خواهد بود. منطقه جبل الطارق سالهاست به محل اختلاف بین لندن و مادرید تبدیل شده است و دو طرف آن منطقه را جزء آب های سرزمینی خود به حساب می آورند.
در پی توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلستان، سفیر این کشور در تهران به وزارت خارجه احضار شد. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: در پی توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلستان، «راب مک ایر» سفیر این کشور در تهران عصر (پنجشنبه) به وزارت امور خارجه احضار شد. در جریان این احضار رئیس اداره سوم غرب اروپا با غیرقابل قبول دانستن این اقدام و اینکه حسب اطلاعات موجود توقیف این نفتکش به درخواست آمریکا صورت گرفته است، خواستار رهاسازی سریع نفتکش مزبور شد. در این دیدار مدارک و مستندات مربوط به این نفتکش و محموله آن که حکایت از حرکت کاملا قانونی نفتکش دارد در اختیار سفیر انگلیس قرار گرفته و تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.
سخنگوی وزارت خارجه در این باره به شبکه خبر گفت: در پی این اقدام دولت انگلستان، مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به این اقدام مخرب دولت انگلیس و نیروی دریایی این کشور به وی ابلاغ شد و ما به وی اعلام کردیم این اقدام یک بدعت عجیب است و به خاطر اینکه تحریم هایی که اعلام کردند مبنای شورای امنیتی ندارد، جمهوری اسلامی ایران این اقدام را نمی پذیرد.
دولت انگلیس ادعا می کند که چون مقصد نفتکش موسوم به «گریس ۱» سوریه بوده، نیروی دریایی این کشور همسو با تحریم های اتحادیه اروپا علیه دمشق وارد عملیات شده است.
گفتنی است پس از بروز اختلاف بر سر قانونی بودن یا نبودن توقیف این نفتکش میان اسپانیا و انگلیس،احتمال رفع توقیف غیر قانونی این نفتکش تا هفته دیگر وجود دارد.
العالم 
انتهای پیام/*

 
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما