plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۲
کد مطلب : ۲۶۰۸
در آئین اختتامیه کنگره مشاهیر کُرد مطرح شد

وزیر ارشاد: وجود همبستگی ملی و تنوع فرهنگی، حافظ ایران اسلامی است

تنوع فرهنگی از یک سو و احترام و حرمت اقوام و مذاهب و تقویت توانمندی‌های خرده فرهنگی از سوی دیگر به توانمندی ایران کمک می‌کنند
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آین اختتامیه کنگره مشاهیر کُرد، گفت: وجود همبستگی ملی و تنوع فرهنگی حافظ ایران اسلامی است و این ۲ بال همواره مایه سرفرازی و اقتدار کشور بوده است. در این برهه از تاریخ بیش از هر زمان دیگری نیاز به حرکت با ۲ بال همبستگی و تنوع ملی در کشور داریم. چندین هزار سال حرکت و ماندگاری ایران به واسطه این ۲ بال بوده و زمانی سرافراز و مقتدر بوده که این بال‌ها با هم به پرواز در آمده اند.
وزیر ارشاد: وجود همبستگی ملی و تنوع فرهنگی، حافظ ایران اسلامی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: وجود همبستگی ملی و تنوع فرهنگی حافظ ایران اسلامی است و این ۲ بال همواره مایه سرفرازی و اقتدار کشور بوده است.
سید عباس صالحی عصر چهارشنبه در آئین اختتامیه کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد در تالار مولوی دانشگاه کُردستان اظهار داشت: برگزاری این کنگره نشان داد که به مشاهیر و مفاخر زنده باید توجه داشت و صرفاً نباید تنها به گذشتگان پر افتخار پرداخت. وی با اشاره به اینکه ایران با مردم کُرد زاده شده است، اضافه کرد: از دوره اساطیری مردم کُرد و دیگر اقوام ایرانی در کنار هم در صلح و امنیت و تعامل بوده اند و این همبستگی همچنان ادامه دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه فرهنگ و هنر این سرزمین در طول هزاران سال بخشی از دخایر ارزشمند دنیاست، افزود: زبان کُردی به عنوان زبان زنده و مستمر گنجینه‌ای از لطافت، اشارات و گنج هاست و ادبیات و شعر کُردی نمایه ایی از هزاران سال فراز و نشیب این مردم است. صالحی با بیان اینکه هنرهای آوایی و موسیقی این دیار ما را به عمق تاریخ انسان می‌برد و از اعماق گذشته به آینده می‌کشاند، گفت: کنگره مشاهیر کُرد فرصتی است که داشته‌های پربار و وسیع نام آوران این قوم دیده و به نسل جوان هم منتقل شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در این برهه از تاریخ بیش از هر زمان دیگری نیاز به حرکت با ۲ بال همبستگی و تنوع ملی در کشور داریم. وی با بیان اینکه دشمنان به دنبال شکاندن یکی از این بال‌ها هستند، افزود: چندین هزار سال حرکت و ماندگاری ایران به واسطه این ۲ بال بوده و زمانی سرافراز و مقتدر بوده که این بال‌ها با هم به پرواز در آمده اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه پهنه جغرافیایی، چهار اقلیم و تنوع قومیتی ایران در دنیا بی نظیر است، یادآور شد: وجود همبستگی ملی و تنوع فرهنگی حافظ ایران بوده و هست. صالحی با بیان اینکه باورها و ارزش‌های و نمادهای مشترک بین اقوام ایرانی وجود دارد، افزود: دشمنان خیلی تلاش کردند در این فضا اختلال ایجاد کنند ولی هرگز موفق نشده و نتوانستند به خواسته‌هایشان دست یابند. وی با بیان اینکه ایران رنگین کمان اقوام است و هر نخی از تار و پود آن کشیده شود سمیای ایران را دگرگون می‌کند، اظهار داشت: تنوع فرهنگی از یک سو و احترام و حرمت اقوام و مذاهب و تقویت توانمندی‌های خرده فرهنگی از سوی دیگر به توانمندی ایران کمک می‌کنند و این هر چقدر افزایش یابد تار و پود همبستگی محکم‌تر می‌شود.
صالحی با بیان اینکه جامعه کُرد جایگاه مهمی در نوع نگاه تنوع پذیری داشته و دارد، گفت: نگاه حاکمیت و دولت تدبیر و امید همبستگی ملی در کنار تنوع پذیری ملی است چرا که معتقدیم این مهم ایران را سمت توسعه و شکوفایی به پیش می‌برد. وی با بیان اینکه در این دولت اتفاقات خوبی در دانشگاه کردستان پیش آمده است، یادآور شد: ایجاد رشته زبان و ادبیات کُردی، فعالیت پژوهشکده کردستان شناسی از جمله اقدامات ارزشمند انجام شده است البته مسیری در پیش داریم هم در حوزه زیرساختی و هم رویدادی که می‌تواند امید آفرین باشد. صالحی اضافه کرد: علاوه بر تسریع در اجرای پروژه نیمه تمام تالار مرکزی سنندج، ساخت هشت پلاتو در شهرهای مختلف این استان نیز آغاز شده و امسال افتتاح می‌شود. وی اظهار داشت: ایده‌ای در کشور در حال اجرا داریم که هر شهری دارای خیابان فرهنگ و هنر شود تا در فضای آن این امکان پدید آید که اهالی آن احساس زیست فرهنگی و هنری داشته باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حوره رویدادهای فرهنگی و هنری اتفاقات خوبی در جریان است به گونه‌ای که در یکسال اخیر شاهد برگزاری جشنواره‌های بین المللی فیلم کُردی، رسانه‌های کُردی، مد و لباس کُردی و موسیقی کُردی بوده‌ایم. صالحی گفت: اهدافی که جشنواره‌های قبلی و جدید دنبال می‌کنند احیای میراث فرهنگی و هنری کُردی است چرا که این فرهنگ تاریخی از گذشته در اعماق ما را به حال در جریان می‌برد.
انتهای پیام/*
۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما