plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۲۵۷۹
سخنان مهم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

طبق قانون، حقابه تالاب‌ها همانند حقابه کشاورزی باید تأمین شود

با طرح نیشکر در زمان هاشمی رفسنجانی، خاک خوزستان زنده شد و هاشمی از شوق گریه کرد
عیسی کلانتری عصر سه شنبه در شورای بحران خوزستان در سالن اجتماعات اداره کل مدیریت بحران استانداری، اظهار داشت: طبق قانون حقابه تالاب‌ها همانند حقابه کشاورزی باید تأمین شود و وزارت نیرو نمی‌تواند آن را اختصاص ندهد، بر همین اساس مدیران محیط زیست در استان‌ها می‌توانند به دلیل تأمین نشدن حقابه تالاب‌ها، از مدیران آب به مراجع قضائی شکایت کنند.
طبق قانون، حقابه تالاب‌ها همانند حقابه کشاورزی باید تأمین شود
به گزارش ایصال نیوز، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، عصر سه شنبه در شورای بحران خوزستان در سالن اجتماعات اداره کل مدیریت بحران استانداری، اظهار داشت: طبق قانون حقابه تالاب‌ها همانند حقابه کشاورزی باید تأمین شود و وزارت نیرو نمی‌تواند آن را اختصاص ندهد، بر همین اساس مدیران محیط زیست در استان‌ها می‌توانند به دلیل تأمین نشدن حقابه تالاب‌ها، از مدیران آب به مراجع قضائی شکایت کنند.
وی با اشاره به تشکیل شورای عالی تالاب‌ها در ماه آینده، تصریح کرد: وزارت نیرو حقابه تالاب‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد. به گفته وی تالاب گاوخونی در اصفهان با وجود بارندگی مناسب و لبریز بودن سد زاینده رود حقابه خود را نگرفته همچنان که در ۲۰ سال گذشته این حقابه به تالاب اختصاص داده نشده است.
کلانتری تصریح کرد: بعد از سدسازی رودخانه‌ها به حال خود رها شده‌اند، بنابراین طبیعی است که رسوب و جزایر متعدد در آنها بوجود می‌آید و توانایی عبور سیلاب کاهش پیدا می‌کند. وی افزود: محیط زیست را به هم ریختیم و در آن دخل و تصرف کردیم که نتیجه اش وضع موجود است، به طور نمونه با سدسازی سیل را مهار کردیم اما آب را از تالاب‌ها و دشت‌ها گرفتیم و پوشش گیاهی را از بین بردیم، به طبیعت تجاوز کردیم و اکنون حاضر نیستیم هزینه آن را بدهیم و مدعی خسارت هم هستیم.
تاوان بدقولی مؤسسه جنگل‌ها
معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه بدقولی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها در اتمام مطالعات طرح جامع گرد و غبار خوزستان محرز است، گفت: تا زمان اتمام این مطالعات، حتی یک ریال برای نهالکاری عرصه‌های جدید به خوزستان پرداخت نمی‌شود. وی افزود: مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها در مقابل حجتی وزیر کشاورزی قول داده بود که مطالعات را تا آبان ۱۳۹۷ به اتمام برساند اما هنوز تکمیل نشده است.
کلانتری علت آسیب به بخشی از عرصه‌های نهالکاری در کانون‌های گرد و غبار را عدم مطالعه کانون‌ها دانست و اظهار داشت: پیش از اتمام مطالعات حتی برای واکاری هفت هزار هکتار نهالکاری که از بین رفته نیز اعتباری اختصاص نمی‌دهیم.
وی با اشاره به اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو به طرح مقابله با ریزگردها در سال جاری، گفت: ۳۵ درصد آن مربوط به بخش برق است، و مابقی در میان استان‌های جنوبی (خوزستان، سیستان، کرمان و فارس) تقسیم می‌شود، این در حالیست که این اعتبار در سال گذشته فقط به خوزستان اختصاص یافته بود. کلانتری سهم خوزستان را ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد که به استاندار تحویل می‌شود تا بر اساس صلاحدید و اولویت‌های استان آن را هزینه کند.
وی با انتقاد از کشت نهال کهور در خاک‌های شور گفت: به دلیل سهولت تکثیر کهور، منابع طبیعی فقط به تکثیر این گونه روی آورده در حالی که این درخت نباید در همه جا کشت شود.
هشدار «ازون»
کلانتری همچنین بر ارتقای استانداردهای سوخت توسط وزارت نفت تاکید کرد. وی اظهار داشت: از وزیر نفت برای ارتقای استاندارد سوخت که باعث شد هوای پاییز و زمستان بهبود یابد، تشکر می‌کنم اما استانداردهای جدیدی وجود دارد که باید به آنها دست یابیم.
کلانتری با اشاره به امکان سنجش ازون سطح پایین از ۲ سال پیش در تهران گفت: در این مدت مشخص شده است، حتی در زمانی که آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار، ناکس و یا دی اکسید گوگرد وجود ندارد، میزان ازون سطح پایین بالاتر از سطح استاندارد است. وی افزود: در صورت افزایش دما به بالای ۳۲ درجه سانتیگراد، افزودنی‌های بنزین با اکسیژن به ازون تبدیل می‌شود که مضرات بسیاری دارد به طوری که اگر عدد آن به ۱۵۰ برسد باید شهر را تخلیه کرد.
خاطرات خوزستانی رئیس
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در گذشته سواد توسعه پایدار نداشتیم گفت: توسعه پایدار از دهه ۸۰ مطرح شد و در آن زمان هم بسیاری از افراد آن را قبول نداشتند و آن را مغایر با توسعه می‌دانستند به طوری که مجلس شورای اسلامی کلمه «توسعه پایدار» را از برنامه سوم حذف کرده بود. وی از استاندار خوزستان و مدیران استانی بابت تلاش‌ها در سیل اخیر تقدیر کرد و افزود: در سال ۲۰۰۷ در آمریکا با وجود پیش بینی سیل از هفته‌ها قبل، سه هزار و ۷۰۰ نفر کشته شدند، در حالی که در سیل خوزستان با حضور یکپارچه مردم تلفات جانی نداشتیم.
کلانتری با بیان اینکه خوزستان از قدیم سیل گیر بوده افزود: در سال ۱۳۷۵ کتابی خواندم که نویسنده آن یک مهندس ایرانی بود که در زمان ناصرالدین شاه در فرانسه تحصیل می‌کرد، ناصرالدین شاه برخلاف تصور ما کودن نبود و این مهندس از طرف او مأموریت یافته بود که سیل خوزستان را بررسی کند که در ۲۲ بند چگونگی همزیستی مسالمت آمیز با سیل خوزستان را شرح داده بود. وی خوزستان را نیازمند «مهندسی معکوس» دانست و اضافه کرد: در سال ۱۳۶۶ نیز که در جنگ در خوزستان حضور داشتیم کارون در مقطع دارخوین پنج هزار و ۶۰۰ مترمکعب درثانیه دبی داشت، بدون اینکه یک قطره از آب آن از مسیر رودخانه خارج شود، بنابراین باید تلاش کنیم با اصلاح اشتباهات دوباره به همان شرایط بازگردیم.
کلانتری اظهار داشت: در دهه ۶۰ بر اساس یکی از کتاب‌های مرجع خاکشناسی در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ بود، خاک خوزستان «مرده» تلقی می‌شد که قابلیت احیا ندارد، اما وقتی گزارش مطالعات طرح‌های نیشکر در سال ۱۳۷۰ به اتمام رسید، آیت الله هاشمی رفسنجانی به گریه افتاد، زیرا همه خاک‌های خوزستان به علت آب رودخانه کارون زنده تلقی شد ولی نیاز به آبشویی داشت که این طرح برای نیشکر که گیاه حساس به شوری است، اجرا شد.
وی تاکید کرد: مساله قومیت و ملیت به کنار، می‌خواهیم خوزستان را دسته گل کنیم، خوزستان قدرت بازسازی دارد، زیرا تنها استانی در کشور است (به جز حاشیه رودخانه ارس) که تا ۵۰ سال آینده آب خواهد داشت.
انتهای پیام/*
۵
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما