plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
کد مطلب : ۲۴۱۶
در نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت امورخارجه مطرح شد

موسوی: امریکا توانایی ایجاد ائتلاف علیه ایران را ندارد

ایران علیرغم اختلافاتی که با همسایگان دارد آماده مذاکره با آنهاست
سخنگوی وزارت امورخارجه: تحرکات دیپلماتیک همچنان در منطقه وجود دارد و ما به دنبال تنش نیستیم اما همه کسانی که به دنبال میانجیگری هستند را ارجاع می دهیم به ریشه این تنش ها که همان بدعهدی ها و تروریسم اقتصادی است که علیه ملت ایران تحمیل شده است.
موسوی: امریکا توانایی ایجاد ائتلاف علیه ایران را ندارد
به گزارش ایصال نیوز از وزارت امور خارجه، نشست خبری سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه با رسانه های داخلی و خارجی روز دوشنبه 3/4/1398 در محل وزارت امور خارجه برگزار شد. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در ابتدای این نشست گفت: قبل از شروع جلسه یاد می کنم از هفته «حقوق بشر آمریکایی» که از تاریخ 6 تا 12 تیر ماه است که حادثه ترور مقام معظم رهبری، حادثه 7 تیر و سقوط هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا صورت گرفته که در این هفته، چکیده حقوق بشر آمریکایی را می توان مشاهده کرد. تحرکات دیپلماتیک همچنان در منطقه وجود دارد و ما به دنبال تنش نیستیم اما همه کسانی که به دنبال میانجیگری هستند را ارجاع می دهیم به ریشه این تنش ها که همان بدعهدی ها و تروریسم اقتصادی است که علیه ملت ایران تحمیل شده است.
در ادامه سخنگوی وزارت امور خارجه به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند:
  سوال: پس از تجاوز پهپاد آمریکایی به مرزهای ایران معاون حقوقی رئیس جمهور خبر از پیگیری حقوقی این حادثه داد. وزارت امور خارجه چه اقدامی انجام داده است؟
سخنگو: این اقدامات را وزارت امور خارجه انجام داده است. ما علاوه بر اقدامات دیپلماتیک، احضار سفیر سوئیس و کاردار امارات، به عنوان کشوری که این پهپاد متجاوز از خاک آنها پرواز کرده بود، اقدامات حقوقی انجام دادیم که مهمترین آن نامه ای بود که به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده شد. امیدواریم با شواهدی که ارائه کردیم متجاوزین متوجه عواقب کار خطرناک خود بشوند.
سوال: با وجود خروج آمریکا از برجام و بدعهدی آمریکا آیا ایران می تواند برجام را فقط با روسیه و چین ادامه دهد؟
سخنگو: ما در حال حاضر به برجام متعهد هستیم و مواردی که برای جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده را اجرا می کنیم اما حیات و ممات برجام به عنوان یک توافق بین المللی بستگی به اجرای برجام توسط همه طرف ها دارد. با خروج آمریکا بقیه کشورها متعهد شدند که نگذارند این توافق از بین برود که متاسفانه اراده لازم از آنها دیده نشد و جمهوری اسلامی ایران مجبور شد علیرغم میل خود، دست به اقدام متقابل بزند. به هرحال خیلی منتظر اروپا نمی مانیم و با کشورهای دوست در حال رایزنی هستیم.
سوال: معاون وزیر امور خارجه انگلیس به ایران سفر کرد و اعلام کرد که انگلیس به برجام متعهد است؛ با این حال انگلیس در حال حمایت از آمریکاست. واکنش شما چیست؟
سخنگو: ما این شیوه انگلیس را غیر سازنده می دانیم. آقای موریسون بیشتر برای آشنایی با مواضع جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کردند و در دیدار با آقای عراقچی هم طرفین مواضعشان را اعلام کردند و طرف ایرانی هم تمام موارد را به ایشان ابلاغ کردند. برخی حرف هایی که بعد از این دیدار زده شد سازنده نبود. شاید انگلیس به دلیل گرفتاری های داخلی خود و اینکه پشتیبانی اتحادیه اروپا را کمتر می بیند، ترجیح داده کمی با سیاست های آمریکا همراه تر باشد.
سوال: با بالا گرفتن تنش ها در خلیج فارس وزیر امور خارجه امارات گفته تنها راه خروج از تنش مذاکره است. موضع ایران چیست؟
سخنگو: اگر منظور از مذاکره، مذاکره با کشورهای منطقه است که جمهوری اسلامی ایران مدت هاست این مساله را عنوان کرده است؛ ما در قالب مکانیزم های مختلف این بحث را مطرح کرده ایم و الان آنها هستند که باید تصمیم بگیرند که چه باید بکنند. جمهوری اسلامی ایران علیرغم اختلافاتی که با همسایگان دارد آماده مذاکره با آنهاست.
سوال: در حال حاضر قریب 1 سال از بازداشت آقای اسدی می گذرد. با توجه به اینکه ایشان گذرنامه دیپلماتیک داشته اند چرا وزارت امور خارجه اقدام متقابل انجام نمی دهد؟
سخنگو: پرونده ایشان جزو پرونده های پیچیده است که به جد در حال پیگیری است. وکلای ایشان در حال پیگیری موضوع هستند. اقدامات متقابل هم صورت گرفته است. اما این پرونده مسیری دارد که در حال انجام است و امیدواریم بزودی بی گناهی ایشان ثابت شود.
سوال: شاهد اعتصاب همسر نازنین زاغری جلوی سفارت ایران در لندن هستیم از سوی دیگر رسانه های انگلیسی به نقل از سفیر ایران در لندن اعلام کرده اند که اگر این خانم عذرخواهی کند مورد عفو قرار می گیرد، آیا صحت دارد؟
سخنگو: تصمیم گیری درباره مسایل امنیتی با قوه قضائیه است. خانم زاغری دوتابعیتی است و طبق قوانین ایران دو تابعیتی معنا ندارد. ایشان جرمی مرتکب شده و در حال گذراندن محکومیتش است. هرگونه جنجال و مزاحمت برای کارهای جاری سفارت را نمی پذیریم. توصیه می کنم که اگر حرفی هست از طریق مجاری رسمی و قانونی پیگیری شود و اجازه دهند که سفارت کار خود را انجام دهد و جنجال و شانتاژ کمکی به حل موضوعات نمی کند.
سوال: بعد از تجاوز پهپاد، برخی رسانه ها از حملات سایبری به سایت های ایرانی خبردادند. آیا این را تایید می کنید؟
سخنگو: من خبر رسمی ندارم. توان پدافندی ما در برابر این حملات زیاد است. صرف این کار نشان از اشتباه بزرگی است مقامات آمریکایی مرتکب شده اند که اعتراف کرده اند که علیه یک دولت مستقل، دست به عملیات سایبری زده اند. این می تواند مبنای پیگیری های حقوقی ما باشد.
سوال: مقامات اروپایی اخیرا به ایران سفرهایی داشته اند در این سفرها خیلی طلبکارانه صحبت می کنند. حرف حساب اروپایی ها در دیدارهایشان چیست؟
سخنگو: آنچه که اروپایی ها می گویند با توجه به عملکرد آنها قابل شنیدن نیست. هر حرفی بزنند همانجا جواب قاطع را خواهند گرفت. اینکه آنها از کاهش تعهدات برجامی ما گله دارند خیلی مسموع نیست. برجام به طرفین اجازه می دهد که اگر طرفی نقض عهد کند می تواند اقداماتی انجام دهد. اگر ایران اول نقض عهد کرده بود این حرف ها منطقی بود بنابراین طبق مکانیزم برجام این حرف ها منطقی نیست. اقدامات ایران در واکنش به بدعهدی و نقض برجام است. ما هم تا زمانی که گام عملی و ملموس برداشته نشود، اقدامات کاهش تعهدی خود را انجام می دهیم.
سوال: پایتخت بحرین میزبان کنفرانس معامله قرن است. واکنش شما چیست؟
سخنگو: شرم آور است. کنفرانسی که حقوق مردم فلسطین را بفروشد واقعا شرم آور است و این به حراج گذاشتن آرمان فلسطین که ایده صلح در برابر پول را مطرح می کند، محکوم به شکست است.
سوال: بسیاری از انتقاداتی که از ایران می شود توسط شیخ نشین هایی است که از ایران جدا شده اند. آیا بهتر نیست که به عنوان یک عامل بازدارند پرونده تجزیه شدن آنها از ایران دوباره مطرح شود؟ سخنگو: آنچه که مبنای کار ماست حقوق بین الملل و احترام به تمامیت ارضی کشورهاست چه دوست باشیم چه نباشیم.
سوال: 15 روز بیشتر به پایان ضرب الاجل ایران نمانده است. اروپایی ها گفته اند بزودی اینستکس راه اندازی می شود. آیا فقط راه اندازی اینستکس کافی است تا جمهوری اسلامی گام دوم خود را برندارد؟
سخنگو: باید بین حقوق و تکالیف ما در برجام توازن برقرار باشد. اگر بخواهد یک چیز صوری باشد یا مبلغ ناچیزی رد و بدل شود ما راضی نخواهیم بود. جمهوری اسلامی باید برگردد به درآمدهای نفتی بعد از برجام. این بستگی دارد به اینکه چه اندازه این راه کار خواسته های ما را تامین می کند.
سوال: هفته گذشته سفیر ایران در انگلیس گفت که غرامت 3/1 میلیون پوندی انگلیس به ایران پرداخت می شود. آیا این کار انجام شده است؟
سخنگو: دادگاه انگلستان رای به نفع بانک ایرانی داده و آنها موظف اند تا این مبلغ را پرداخت کنند. سوال: در وزارت امور خارجه بخش اقتصادی چه دستاوردی داشته است؟ سخنگو: وزارت امور خارجه متولی امور اقتصادی نیست. معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه کارش تسهیل کنندگی امور اقتصادی است. در واقع نقش کمک کننده و هماهنگ کننده دارد؛ بنابراین از وزارت امور خارجه در امور اقتصادی نباید توقع امور اجرایی داشت.
سوال: وزیر امور خارجه آمریکا گفته هدف از سفر به عربستان و امارات ایجاد ائتلاف ضدایرانی است و دنبال تحریم ایرانیم و از طرفی هم مذاکره بدون پیش شرط را مطرح کرده است. این همه تناقض چه دلیلی دارد؟
سخنگو: ائتلاف سازی این ها که کار جدیدی نیست و همواره شکست خورده است. ائتلاف سازی علیه کشوری با قدرت و اعتبار جمهوری اسلامی ایران کار ساده ای نیست. تناقض در گفتار مقامات آمریکایی ریشه در سردرگمی و بلاتکلیفی سیاسی این افراد دارد. هر کسی برای خودش ساز خودش را می زند بنابراین ما خیلی به این لفاظی ها اعتنا نمی کنیم آنچه که برای ما مهم است اقدام عملی است.
سوال: واکنش ما به دور جدید تحریم های آمریکا چیست؟ آیا آقای مکرون می خواهد به تهران بیاید؟
سخنگو: آیا واقعا تحریمی باقی مانده که آمریکا علیه ایران به کار نبسته باشد!! ما این را در راستای همان تبلیغاتی می دانیم که می خواهد بر افکار عمومی اثرگذاری کند. اثر گذاری این تحریم ها را هم می بینیم که چه قدر ناچیز است. در مورد سفر آقای مکرون من چیزی نشنیده ام. سوال: ابهام زیادی در مورد سفر آبه شینزو به تهران وجود دارد. اگر لطف کنید بگویید در سفر آقای آبه به تهران دقیقا چه اتفاقی افتاد؟ سخنگو: سفر آقای آبه به تهران بسیار مهم و تاریخی بود؛ حواشی سفر هم این بود که آقای آبه که در صداقت و حسن نیت ایشان شکی نداریم، حامل پیامی هستند و به عنوان میانجی به تهران سفر می کنند. ایشان پیام کتبی نداشتند اما پیام شفاهی داشتند. جمهوری اسلامی هم قبل از سفر ایشان اعلام کرد که از این سفر استقبال می کند و شنونده حرف های آنها خواهیم بود. در سطوح مختلف صحبت ها شنیده شد. بیشتر به دنبال کاهش تنش در منطقه هستند. بسته ویژه ای هم ارائه نشد.
سوال: ترامپ گفته ده دقیقه قبل از حمله دستور توقف آن را صادر کرده است. این موضوع چه قدر صحت دارد؟
سخنگو: آنچه که برای ما مهم بود تجاوزی بود که پهپاد آمریکایی به حریم کشور ما داشت و پاسخ قاطعی هم دریافت کرد. اگر آنها می خواستند در برابر اقدام نابخردانه خود کاری انجام دهند حتما عواقبش را هم می دیدند. این نشان داد جمهوری اسلامی در عین حال که به دنبال جنگ نیست، آمادگی کامل دفاع از خود را دارد.
سوال: در ماه آگوست سران کشورهای روسیه،آذربایجان و ایران قرار است دیدار کنند. آیا ایران قصد دارد از این ظرفیت ها برای مقابله با تحریم ها استفاده کند؟
سخنگو: جمهوری اسلامی ایران در سازوکارهای منطقه ای و فرا منطقه ای زیادی عضو است و ما معتقد به همکاری گروهی و کار با همسایگانمان هستیم؛ به ویژه کشورهایی که با آنها همسو هستیم. این فرصتی برای همه کشور هاست تا از آن استفاده کنند.
سوال: آیا تا الان جزئیاتی مبنی بر اثبات تجاوز پهپاد آمریکایی اعلام شده است؟
سخنگو: جمهوری اسلامی ایران اسناد غیر قابل انکاری را ارائه داده است؛ رادارهای ما این ورود را ثبت کرده اند و میزان ورود پهپاد به حریم سرزمینی ما آن قدر بوده که ثابت کند که در دفاع از قلمرو کشور اشتباهی رخ نداده و جمهوری اسلامی ایران این دفاع را با دقت و هوشیاری کامل انجام داده است.
سوال: به نقل از یک سایت اسرائیلی گفته شده که از حدود دو هفته پیش یک خط تماس ویژه بین ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس و نیروی دریایی سپاه برقرار شده آیا صحت دارد؟
سخنگو: منبع خبر شما غیر قابل اعتماد است. خط ویژه ای وجود ندارد. اگر منظور ارتباط رادیویی و بیسیم است که به دلیل وجود سیگنال، این امکان همیشه وجود داشته است.
سوال: گفته شده است که هفته گذشته مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه به تهران آمد. آیا تایید می کنید؟ در مورد جزئیات این سفر توضیح دهید.
سخنگو: بله این سفر انجام شد و ایشان دیدارهایی داشتند. حرف هایی زده شد که قدری متفاوت بود. نقطه نظراتشان را اعلام کردند و طرف ایرانی هم با صراحت اعلام موضع کرد.
سوال: آیا انجام تعهدات مالی از سوی روسیه باعث می شود ایران ضرب العجل دو ماه خود را به تاخیر بیندازد؟
سخنگو: خیر این نافی تعهدات سه کشور اروپایی نیست و جایگزین آن نخواهد شد.
سوال: در هفته پیش آقای عراقچی در سوئیس سندی امضا کردند که سوئیس حافظ منافع ایران شد. در رابطه با کانادا آیا قرار است تحولی در رابطه با دولت کانادا اتفاق بیفتد؟
سخنگو: آنچه که اتفاق افتاد طبیعی است. کشور سوئیس زحمت حفاظت از منافع ما را در رابطه با سه کشور آمریکا، عربستان و کانادا می کشد. به دلیل حضور تعداد زیادی از هموطنانمان در کانادا به این کشور پیشنهاد تاسیس دفتر برای انجام امور کنسولی شهروندان ایرانی را دادیم. اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.
سوال: بعضی کشورها مثل عراق خواستند که بین ایران و کشورهای عربی منطقه میانجیگری کنند موضع شما چیست؟
سخنگو: ما هیچگونه تلاشی را برای میانجیگری رد نکردیم. از آنجا که معتقد به گفتگو و تعامل با همسایگان هستیم. این پیشنهادها را رد نکردیم. اما نمی دانیم وقتی با طرف مقابل مواجه شدند چه پاسخی دریافت کردند. ما با قاطعیت آماده گفتگو هستیم.
انتهای پیام/*
۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما