plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
کد مطلب : ۲۳۹۹

وال استریت ژورنال: اختلاف بر سر ایران در کاخ سفید تشدید شده است

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با اشاره به اختلاف نظر در میان مشاوران امنیت ملی «دونالد ترامپ» در مورد ایران، به بررسی افزایش شکاف رئیس جمهوری آمریکا در برابر مشاوران خود پرداخت.
وال استریت ژورنال: اختلاف بر سر ایران در کاخ سفید تشدید شده است
به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، ترامپ به یکی از دستیاران نزدیک خود در مورد مشاورانش گفت: اینها می‌خواهند ما را به جنگ سوق دهند و این مساله، بسیار نفرت انگیز است؛ ما جنگ‌های بیشتری نمی‌خواهیم.

ترامپ در این مکالمه از هزینه سرنگونی پهپاد آمریکایی به دست ایران به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار نالید و در عین حال گفت که آماری که در اختیار وی قرار گرفته است، حکایت از کشته شدن ۱۵۰ نفر بر اثر حمله آمریکا به ایران دارد.

رئیس جمهوری آمریکا در عین حال روز شنبه از دور جدید تحریم‌ها علیه ایران حمایت کرد، اگرچه جزئیاتی در مورد این تحریم‌ها منتشر نشد.

اگرچه بسیاری از مشاوران ارشد ترامپ موافق اقدامات تجاوزگرانه بیشتری علیه ایران هستند، ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا رویکرد محتاطانه تری را اتخاذ کرده که تأثیر قابل توجهی بر ترامپ داشته است.

ترامپ روز شنبه به طور علنی از اختلاف در میان تیم خود خبر داد و ضمن تمجید از موضع محتاطانه ژنرال دانفورد، به مخالفت‌های گذشته خود با «جان بولتون» مشاور امنیت ملی اش اشاره کرد که محرک پیشنهاد اقدامات تجاوزگرانه به ایران بوده است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، ژنرال دانفورد روابط دوستانه‌ای با ترامپ برقرار کرده است.

وال استریت ژورنال در ادامه این گزارش به نارضایتی تیم ترامپ از تفرقه افکنی وی در مجموعه داخلی اشاره کرد و به نقل از مقام‌های دولت آمریکا نوشت: به نظر می‌رسد این مساله، به ائتلاف شکننده در این گروه ضربه می‌زند.

مشخص نیست که آیا این اختلاف نظر در بین تیم ترامپ رفع می‌شود یا شدت می‌یابد.

به عنوان نشانه‌ای از مشاجره پشت درهای بسته در تیم ترامپ، یک مقام دولتی گفت که پنتاگون طرح‌های مربوط به ایران را با ارائه آمار غیرواقعی از تعداد کشته‌های احتمالی در نتیجه حمله به ایران، خنثی کرده است.

مقام مزبور یادآور شد که یکی از وکلای پنتاگون این آمار را به کاخ سفید ارسال کرده است تا به دست رئیس جمهوری رساند.

از سویی، یک مقام آمریکایی دیگر گفت که این آمار در کاخ سفید و نه پنتاگون گردآوری شده است.

وال استریت ژورنال اعلام کرد که سخنگوی کاخ سفید و پنتاگون از اظهارنظر در این مورد خودداری کردند.

به گفته «پت رایدر» سخنگوی دانفورد، این ژنرال آمریکایی به عنوان مشاور نظامی ارشد ترامپ، توصیه‌های نظامی خود در مورد ایران را ارائه داده است.

ترامپ نیز به نوبه خود اذعان کرد که آمار تخمینی از طریق وکلا تهیه شده اما در نهایت یک ژنرال این آمار را تحویل وی داده است.

ترامپ از پاسخ مستقیم به این پرسش که آیا آن ژنرال، دانفورد بوده، خودداری کرد و گفت: من مذاکره طولانی مدتی با دانفورد داشتم، وی یک جنتلمن فوق العاده است.

در ادامه این گزارش آمده است: حمله به پهپاد آمریکایی‌، تیم امنیت ملی آمریکا را بر آن داشت صبح روز پنجشنبه در یک صبحانه کاری در کاخ سفید به درخواست بولتون تشکیل جلسه دهند.

در جلسه آن روز، بولتون، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع این کشور، ژنرال دانفورد و «مارک اسپر» نامزد احتمالی ترامپ برای برعهده گرفتن پست ارشد وزارت دفاع حضور داشتند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، در جریان نشست آن روز در مورد اقدام نظامی توصیه شده علیه ایران توافق حاصل شد که حملات علیه برخی اهداف ایرانی را در بر می‌گرفت.

این در حالی است که بسیاری از مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که خواهان درگیر شدن با ایران نیستند. مقام‌های مزبور از بابت تعداد تلفات و همچنین متناسب بودن نوع حمله و پاسخ ایران نگران هستند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، حضور نظامی آمریکا در منطقه طی سال‌ها کم رنگ شده است و هیچکس نمی‌خواهد به ورطه جنگ دیگری سقوط کند.

در صبحانه کاری روز پنجشنبه، پمپئو از حمله دفاع کرد و «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز در همان روز ضمن حمایت از اقدامات تجاوزگرانه علیه ایران، از تصمیم ترامپ برای توقف حمله پشتیبانی کرد.

مقام‌های آمریکایی گفتند که در آن جلسه، توصیه‌هایی به رئیس جمهوری ارائه و در مورد تعداد کشته شدگان نیز بحث و تبادل نظر انجام شد.

ترامپ روز شنبه با اعلام اینکه آمار ارائه شده به وی دقیق نبوده است، گفت: من آمار دقیق می‌خواهم.

در همین حال، یک مقام دولتی آمریکا گفت که رقم احتمالی ۱۵۰ کشته، برای حمله در روز تخمین زده شده بود، در حالی که حمله برای نیمه‌های شب طراحی شده بود.

پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا در نخستین ساعات روز پنجشنبه ۳۰ خرداد، پس از تجاوز به حریم هوایی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، توسط نیروی هوافضای سپاه سرنگون شد».

پهپاد جاسوسی آمریکا از نوع گلوبال هاوک MQ-۴C در ساعت ۱۴ دقیقه بامداد پنج شنبه از پایگاه هوایی الظفره امارات برخواست و ارتفاع خود را تا ۳۳ هزار پا (۱۰ کیلومتری زمین) برای عزیمت به سمت مرزهای ایران افزایش داد.

این هواپیمای جاسوسی در مسیر بازگشت در محدوه تنگه هرمز وارد حریم مرزی ایران و در ساعت ۴:۰۵ بامداد در ارتفاع ۵۲ هزار پایی (۱۵ کیلومتری سطح زمین) توسط سامانه بومی سوم خرداد منهدم شد.

سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران اعلام کرد: دو مرحله اخطار به این هواپیمای آمریکایی داده شده بود ولی اعتنایی نشد. آخرین اخطار در ساعت ۳:۵۵ توسط پدافند هوایی ارتش داده شد که به دلیل بی اعتنایی، پهپاد سرنگون شد.

انتهای پیام/*
۵
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما