plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۲۳۷۹
لزوم توجه جدی به تغذیه و تحرک کودکان

چاقی و کم تحرکی در کودکی، بسترساز بیماری در بزرگسالی است

چاقی و اضافه‌وزن در دوران کودکی، چالشی جدی در دنیای امروز است
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، روند چاقی در میان کودکان و نوجوانان جهان، از سال 1975 تا سال 2016، ده برابر شده است. این آمار بر اساس اندازه‌گیری وزن و قد 129 میلیون نفر در کشورهای مختلف صورت گرفته است که سازمان جهانی بهداشت را واداشته تا خواستار مقابله با مصرف بیش‌ازاندازه خوراکی‌های چاق‌کننده شود.
چاقی و کم تحرکی در کودکی، بسترساز بیماری در بزرگسالی است
دانشمندان سالهاست که هشدار می دهند چاقی باعث افزایش فشار خون و در نتیجه بروز بیماری های قلبی عروقی می شود. اما پژوهش جدیدی نشان داده است که چاقی در سن کودکی این روند را سرعت می بخشد. تحقیقات پزشکی جدیدی در اسپانیا ثابت کرد که چاقی در کودکی احتمال دچار شدن به فشار خون در بزرگسالی را دو برابر افزایش می دهد. این تحقیقات بیانگر لزوم دقت و برنامه ریزی برای کنترل تغذیه کودکان و پرهیز از مصرف بیش از حد خوراکی ها و نوشیدنی های پر کالری و لزوم جدی گرفتن امر ورزش و تحرک کودکان است.
در این پژوهش، که به سرپرستی دکتر «اناکی جالان» در «دانشگاه مستقل مادرید»،انجام گرفت، آزمایشاتی بر روی ۱۷۹۶ کودک چهارساله انجام شد و سپس در سن ۶ سالگی، این آزمایشات مجددا روی آنها تکرار شد و نتایج جالبی بدست آمد.
براساس یکی از نتایج حاصله،کودکانی که در سن چهار تا شش سالگی دچار چاقی بودند، نسبت به کودکان با وزن طبیعی تا دو برابر بیشتر در معرض فشار خون بودند. همچنین کودکانی که در چهار سالگی دچار اضافه وزن بوده اما در شش سالگی به وزن طبیعی برگشته اند، شرایط آنها مانند کودکان دارای وزن نرمان است.
گفتنی است، چاقی و اضافه‌وزن در دوران کودکی، چالشی جدی در دنیای امروز است که در صورت بی‌توجهی، دامنه آن تا بزرگ‌سالی ادامه یافته و علاوه بر تهدید کودکان به انواع بیماری‌ها، آنان را در معرض تهدیدات جدی سلامت در طفولیت و بزرگ‌سالی قرار می دهد. از همین رو چاقی در قرن 21 «پدیده قرن» نامیده شده است.
انتهای پیام/*
مترجم: احمد امینی 
منبع: الجزیره نت 
۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما