plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۲۳۳۲
در صحن علنی مجلس قرائت شد

گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی و شرکت مهران گشت، در این حادثه مقصر هستند
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری گفت: طبق گزارش تهیه شده توسط کمیسیون دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان کارفرما و متولی امور حمل و نقل دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات و شرکت مهران گشت، در این حادثه و در مواردی که ذکر شد مقصر هستند.
گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد
به گزارش ایصال نیوز از خانه ملت، در نشست علنی امروز سه شنبه، 28 خرداد ماه مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در دیماه ۹۷، توسط سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به طور کامل قرائت شد.
طبق گزارش تهیه شده توسط این کمیسیون، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان کارفرما و متولی امور حمل و نقل دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات و شرکت مهران گشت، در این حادثه و در مواردی که در گزارش ذکر شد مقصر هستند.
در بخش پایانی این گزارش (تحت عنوان جمع بندی گزارش)آمده است:
«کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری ضمن تسلیت مجدد به خانواده های داغدار اعلام میدارد: 1- دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان کارفرما و متولی امور حمل و نقل دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات و شرکت مهران گشت، در این حادثه و در مواردی که ذکر شد مقصر هستند.
۲- با بررسی صورت گرفته، مشخص شد که استفاده از تله کابین برای جابجایی حدود 45 هزار نفر دانشجوی این واحد و با توجه به قرارگیری ساختمان های دانشگاه در محل های مختلف این مجموعه، امکان منطقی ندارد.
۳- موارد متعددی از سهل انگاری مدیران دانشگاه آزاد اسلامی و رؤسا و معاونان واحد علوم و تحقیقات در خصوص بی تدبیری در این حادثه وجود دارد. این موارد شامل قبل از حادثه (نظیر عدم رعایت موارد ایمنی راه و عدم نظارت بر پیمانکار) و بعد از حادثه (نظیر باقی ماندن موارد عدم ایمنی است، که از سوی کمیسیون در حال پیگیری از مقامات قضائی است و نتیجه آن متعاقبا به اطلاع خواهد رسید»
*در تاریخ 4 دی 1397 حدود ساعت دوازده ظهر یک دستگاه اتوبوس شهاب متعلق به شرکت حمل و نقل مهران گشت که برای ایاب و ذهاب دانشجویان با دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات قرارداد بسته بود از ایستگاه دانشکده فنی و مهندسی یعنی بالاترین نقطه این واحد دانشگاهی سفر خود را به مقصد ایستگاه آخر که درب ورودی دانشگاه است، آغاز می کند. اتوبوس حامل یک راننده و 34 نفر سرنشین بوده است. راننده به دلیل عدم وجود مسافر در ایستگاه تربیت بدنی، در این ایستگاه توقف نداشته اما در ایستگاه بعد یعنی ایستگاه کتابخانه که دو نفر از دانشجویان قصد پیاده شدن را داشته اند راننده قادر به متوقف کردن اتوبوس نمی شود و اعلام می کند که ترمز اتوبوس عمل نمی کند و از دانشجویان میخواهد که به سمت انتهای اتوبوس بروند. سرعت اتوبوس در سراشیبی مسیر بیشتر شده و راننده با مشاهده فضای سبز کنار سراشیبی سعی می کند اتوبوس را به این سمت حرکت دهد تا شاید با ورود ماشین به فضای سبز، سرعت آن کاسته شود؛ لکن پیچ با زاویه بسیار بالا کنترل وسیله نقلیه را از دست راننده خارج کرده و اتوبوس با شدت هرچه تمام تر با سازه بتنی که در کناره جاده قرار داشته است برخورد می کند. مسیر طی شده از لحظه عمل نکردن ترمز تا برخورد با سازه بتونی، به همراه جرم اتوبوس و وزن سرنشینان، سبب بالارفتن سرعت اتوبوس به بالای ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می شود و این برخورد آن چنان شدید است که دو سوم کف اتوبوس کاملا جمع شده و این شدت تخریب و ضربه های فراوان و همچنین پرت شدن افراد، سبب می شود که تلفات این حادثه به ۱۰ نفر کشته و ۲۵ نفر زخمی برسد.
انتهای پیام/*
 
۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما