کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش جهانی به یک اقدام خطرناک و مشکوک

تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل

دبیرکل سازمان ملل: واقعیت در خصوص حادثه حمله به نفتکش ها باید روشن شود

23 خرداد 1398 ساعت 23:30

یک شبکه خبری آمریکایی مدعی شده انفجارهای صبح پنج‌شنبه که دو نفتکش را در دریای عمان هدف قرار داد، ناشی از مین‌های چسبنده بوده است.
دبیرکل سازمان ملل ضمن محکوم نمودن حمله به نفتکش ها در آبهای بین المللی دریای عمان، گفت جهان بیش از این طاقت تحمل تنش و بحران در منطقه و خلیج فارس را ندارد. آمریکا خواستار برگزاری نشست غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل درباره حادثه نفتکش ها شد.


به گزارش ایصال نیوز به نقل از رویترز، نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد به دنبال حادثه روز پنجشنبه برای دو نفتکش در دریای عمان، خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت پشت درهای بسته شد.
پس از حادثه مشکوک صبح امروز انفجار در دو کشتی نفتکش در دریای عمان، مقامات پنتاگون اقدام به تشکیل جلسه اضطراری با حضور فرماندهان نظامی آمریکایی برای بررسی حادثه نمودند و متعاقب آن آمریکا خواستار تشکیل جلسه غیر علنی و فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد شد.
«آنتونیو گوترش» حمله به دو نفتکش در دریای عمان را قویا محکوم کرد و ابراز داشت که واقعیت در خصوص این حادثه باید روشن شود. دبیرکل سازمان ملل ضمن محکوم نمودن حمله به نفتکش ها در آبهای بین المللی دریای عمان، گفت جهان بیش از این طاقت تحمل تنش و بحران در منطقه و خلیج فارس را ندارد.
همچنین شبکه خبری سی‌ان‌ان ادعا کرده است که انفجارهای صبح پنج‌شنبه که دو نفتکش را در دریای عمان هدف قرار داد، ناشی از مین‌های چسبنده بوده است.
بر اساس این ادعا، خدمه یک ناوشکن آمریکایی به‌نام «بین‌بریج» مین‌های چسبنده منفجر نشده را در پهلوی یکی از کشتی‌های آسیب‌دیده مشاهده کرده‌اند. مین‌های چسبنده همان ادواتی هستند که ادعا شده بود حوادث فجیره نیز ناشی از آنها بوده است.
شبکه العالم برای اولین بار خبر حادثه را گزارش کرد در جدیدترین خبر خود اعلام کرد که آمریکایی‌ها تلاش خود را برای متهم جلوه دادن ایران در سطح بین‌المللی آغاز کرده اند. در این راستا، شبکه خبری سی‌بی‌اس از یک مقام پنتاگون نقل کرده که «به احتمال زیاد» ایران مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان است.
از سوی دیگر، معاون وزیر امور خارجه روسیه خواستار خودداری از نتیجه گیری های شتاب زده در حادثه دو تانکر نفتکش مرتبط با ژاپن در دریای عمان شد و اعلام کرد: اوضاع بقدری خطرناک شد که هر لحظه احتمال یک اقدام اشتباه یا سوء تفاهم درباره پیامدهای احتمالی وجود دارد.
همچنین در پی وقوع حادثه برای دو نفتکش در دریای عمان که در ساعات اولیه صبح پنج‌شنبه رخ داد.
«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم از بروز این حوادث مشکوک ابراز نگرانی کرد. موسوی در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «ایران از بروز حوادث مشکوک امروز برای نفتکش‌های تجاری مرتبط با ژاپن همزمان با دیدار نخست وزیر آن کشور با رهبر انقلاب ابراز نگرانی کرده و آن را خلاف جهت‌گیری‌ها و تلاش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای کاهش تنش‌ها و آرامش در منطقه می‌دانیم».
ظریف هم در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «در حالی که آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن در حال ملاقات با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی بود، گزارش‌هایی از حملاتی به نفکتش‌های مرتبط با ژاپن منتشر شد». وی با «مشکوک» توصیف کردن حادثه‌ای که امروز برای نفتکش‌های ژاپنی در خلیج عمان اتفاق افتاد، افزود: «طرح پیشنهادی ایران برای تشکیل «مجمع گفتگو‌های منطقه‌ای» امری ضروری است».
انتهای پیام/*


کد مطلب: 2268

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/2268/تشکیل-جلسه-اضطراری-شورای-امنیت-سازمان-ملل

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir