plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۲۲۴۲
پس از دیدار با رئیس جمهور لبنان در بیروت

طرح یک ادعا / نزار زاکا دستگیری‌اش را آدم ربایی خواند و اتهامات علیه خود رد کرد

پشت پا به تعامل و دوستی دولتهای ایران و لبنان
نزار زاکا شهروند لبنانی و مقیم آمریکا پس از گذراندن بیش از چهار سال حبس در ایران روز سه شنبه آزاد شد و ایران را ترک کرد. او با پروازی به همراه ژنرال عباس ابراهیم رئیس پلیس لبنان که بعنوان فرستاده ویژه رئیس جمهوری لبنان به تهران رفته بود، به مقصد بیروت سفر کرد.
طرح یک ادعا / نزار زاکا دستگیری‌اش را آدم ربایی خواند و اتهامات علیه خود رد کرد
به گزارش ایصال نیوز به نقل از یورونیوز، نزار زاکا پس از رسیدن به بیروت در سخنانی دستگیری خود در ایران را «آدم ربایی» و اتهامات خود را «اتهامات نادرست» خواند. آقای زاکا با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان دیدار و از وی و تمام کسانی که برای آزادی او تلاش کردند، تشکر کرد.
نزار زاکا همچنین در گفتگوی اختصاصی با شبکه العربیه مدعی شد در ایران از لحاظ روحی شکنجه شده است. وی گفت: در زندان مدتی با یک زندانی بریتانیایی-ایرانی هم بند بوده است. وی همچنین ادعا کرد که با دعوت مقامات رسمی ایرانی به ایران رفته بود و پس از شرکت در یک سمینار در راه فرودگاه ربوده شد و با یک محاکمه صوری به زندان افتاده است. وی گفت با تلاش میشل عون رئیس جمهور لبنان آزاد شده است و هیچ کس دیگری که برای آزادی او تلاش کرده باشد را نمی شناسد.
نزار زاکا که در ایران به جاسوسی متهم شده بود، متخصص تکنولوژی‌های اطلاعاتی و تاجر لبنانی است که در دسامبر ۲۰۱۵ در ایران دستگیر و به اتهام جاسوسی برای آمریکا به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود.
وب سایتی که برای آزادی نزار زاکا فعالیت می کرد نوشته است که او با دعوت شهیندخت مولاوردی، معاون وقت حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی زنان و توسعه پایدار به تهران رفته بود با این حال در مسیر هتل به فرودگاه دستگیر شد.
خانم مولاوردی در ماه مارس سال جاری درباره دستگیری زاکا گفته بود: «این به هیچ وجه مورد تائید دولت نیست. [...] ما هر کاری که می توانستیم انجام دادیم تا از این اتفاق جلوگیری کنیم اما شاهدیم که نتوانستیم تاثیر قابل توجهی بگذاریم.»
غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه روز سه شنبه با اشاره به تقاضای نزار زاکا برای آزادی مشروط و همچنین مکاتبه رئیس جمهوری لبنان برای مساعدت در آزادی وی گفت: «ما با درخواست رئیس جمهور لبنان در خصوص آزادی مشروط این تبعه آنها مواجه شدیم و حزب الله لبنان هم اجابت این خواسته را برای کشور خود به مصلحت دانست؛ لذا این درخواست را به دادگاه ارجاع دادیم.مطابق قانون کسانی که ده سال حبس داشته باشند ، اگر حداقل یک سوم از دوران مجازات خود را سپری کنند و در دوران مجازات از خود حسن رفتار نشان دهند و قرائن ثابت کند که بعد از آزادی ، مرتکب جرم نخواهند شد، در صورت تأیید این وضعیت از سوی قاضی ، می‌توانند درخواست آزادی مشروط ارائه دهند.»  
به نظر می رسد، زاکا پس از آزادی و خروج از ایران، چندان به تعاملات ایران و لبنان برای حل این پرونده، اعتقادی نداشته و احترام نگذاشته است و باید منتظر مواضع و واکنش های تازه ای از جانب وی بود. 
انتهای پیام/*
۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما