plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
کد مطلب : ۲۱۸۷
شرکت آب منطقه ای اصفهان اعلام کرد

ذخیره سد زاینده رود به ۷۴۷ میلیون مترمکعب رسید

نشست شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود، درباره امکان تداوم جریان آب در این رودخانه تصمیم می‌گیرد
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: ذخیره سد زاینده رود به ۷۴۷ میلیون مترمکعب معادل کمی بیش از ۵۰ درصد ظرفیت کلی این مخزن رسیده است. ادامه جریان یا قطع جریان زاینده‌رود پس از آخر خرداد امسال در نشست شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود تصمیم‌گیری خواهد شد.
ذخیره سد زاینده رود به ۷۴۷ میلیون مترمکعب رسید
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: ذخیره سد زاینده رود به ۷۴۷ میلیون مترمکعب معادل کمی بیش از ۵۰ درصد ظرفیت کلی این مخزن رسیده است. حسن ساسانی روز شنبه گفت: با وجود اینکه روند افزایشی ذخیره سد زاینده‌رود در سنجش با سال آبی (مهر ۹۷) تاکنون ادامه دارد، اما این میزان در سنجش با دوره زمانی میانگین بلندمدت (۴۴ ساله) نزدیک ۴۰ درصد کمتر است وی گفت: هم اینک ورودی سد ۱۲۳ مترمکعب بر ثانیه است و ۱۰۲ مترمکعب بر ثانیه نیز از طریق دریچه‌های سد به بیرون از آن انتقال می‌یابد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اضافه کرد: مقدار بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تا امروز در حوضه آبریز زاینده‌رود را ۲ هزار و ۱۴۰ میلی‌متر گزارش‌شده است.
ادامه جریان زاینده‌رود وابسته به تصمیم‌گیری شورای هماهنگی است
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: ادامه جریان یا قطع جریان زاینده‌رود پس از آخر خرداد امسال در نشست شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود تصمیم‌گیری خواهد شد. دریچه‌های سد زاینده‌رود پس از ماه‌ها خشکی این رود، از ساعت یک بامداد روز دوشنبه هشتم بهمن سال پیش برای استفاده کشاورزان برای کشت پاییزه این دوره بازگشایی و آب در بستر این رودخانه در کلان‌شهر اصفهان جاری شد.
رودخانه زاینده رود در یک دهه اخیر به دلیل کاهش بارش‌های جوی در سرچشمه، افزایش بارگذاری در طول مسیر و نیز ناهماهنگی در مدیریت منابع آب در بیشتر ماه های سال به ویژه در منطقه پایین دست خود، خشک بوده و حتی این خشکی به افزایش خطر نابودی تالاب گاوخونی در منتهی الیه این رودخانه نیز منجر شده است.
امسال در پی بارش‌های مناسب در سرشاخه های زاینده رود، این رود از ابتدای فروردین امسال جاری شده و قرار است این جریان تا پایان خرداد باقی بماند. هر چند این جریان به احیای دوباره تالاب گاوخونی منجر نشده و بخش عمده این پهنه طبیعی کشور همچنان خشک است.
سد زاینده‌رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور در سال ۱۳۴۹ با گنجایش ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد. زاینده‌رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.
انتهای پیام/*
۷
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما