plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۹
کد مطلب : ۱۹۶۹
در بزرگداشت علامه امینی مطرح شد

کار علامه امینی در الغدیر، برابر با یک دایره‌المعارف است

مرحوم امینی در مقدمه جلد اول الغدیر توضیح می دهد که بهترین دفاع، صادق ترین تحقیق است
عضو هیات علمی دایره المعارف بزرگ اسلامی الغدیر را آینه‌ای در مقابل مولا علی (ع) دانست و گفت: علامه امینی، الغدیر را بر اساس منابع جمع گرد آورده و مسافرت‌هایش، تهیه کرد و توانست کاری را که اصحاب یک دایر المعارف طی چند سال انجام می دهند انجام دهد.اثر نامدار علامه امینی، دائرةالمعارف یازده جلدی «الغدیر» که به زبان عربی (22 جلد به‌ زبان فارسی) و خلاصه آن به چند زبان ترجمه شده‌است، در رأس چندین جلد تألیفاتش قرار دارد و حاصل زحمات 40 ساله اوست.
کار علامه امینی در الغدیر، برابر با یک دایره‌المعارف است
به گزارش ایصال نیوز به نقل از ایرنا، حجت الاسلام محمدجواد حجتی کرمانی در مراسم بزرگداشت علامه امینی به همت انجمن آثار و مفاخر ایران با اشاره به دیدارش با وی افزود: علامه را فقط یکبار در تهران و در یک مجلس ختمی در مسجد حاج سید عزیزالله بازار از دور دیدم اما اخوی مرحومم، علی حجتی کرمانی که در نجف بود، چند بارعلامه را دیده، خاطراتی را نقل می کرد که نشان از محبت بیش از حد ایشان به مولاعلی (ع) دارد و عقده‌گشایی که همیشه با اشک چشم می کرد و تا آخر عمر همراه داشت.
حجتی کرمانی در این مراسم شامگاه دوشنبه (30 فروردین) با اشاره به نقش مرحوم علامه امینی در حفظ وحدت، او را همچون امیرمومنان علی (ع) و حضرت زهرا (س) پرچم وحدت دانست و اظهار داشت: باید به توصیه شخص پیامبراکرم (ص) که پس از من مسائلی پیش خواهد آمد و شما صبر کنید، بردباری کنیم.
**پذیرفتن حضرت فاطمه (س) در مقام صدیقه، پذیرفتن غدیر است
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز با بیان اهمیت جایگاه کتاب گرانسنگ الغدیر و با اشاره به مقاله خود در کتاب مطبوعه انجمن درباره زندگی و خدمات فرهنگی علامه، گفت: ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه در خاطره ای بیان می کند از یکی از استادان مدرسه غربی بغداد درباره صداقت حضرت زهرا (س) در باب مسئله فدک می پرسد و او آن را تایید می کند. وقتی درباره پس زدن خطبه فدکیه و بازنگرداندن آن توسط خلیفه اول می پرسد، جواب می شنود؛ چون اگر خلیفه می پذیرفت فاطمه (س) صدیقه است، ممکن بود مساله غدیر را مطرح کند و نتواند کاری کند. حسن بلخاری در ادامه با تاکید بر مشکوک بودن انتساب رساله «سرالعالمین» به امام محمد غزالی، توضیح داد: علامه امینی در جلد دوم فارسی الغدیر، کتاب را از غزالی می داند. غزالی در مقاله چهارم کتاب، درباره ترتیب خلافت و حکومت سخن می گوید و به سراغ خلافت بعد از پیغمبر می رود. بعد از گمان هایی بر خلافت ابابکر که آن را ضعیف می داند، خطبه غدیر را نقل می کند و ماجرای تبریک عمر به امیرمومنان (ع) را با این تفسیر که نشانگر تابعیت عمر از خلافت ایشان است، بیان می کند. این استاد دانشگاه تهران همچنین در قیاس ابن ابی الحدید با غزالی گفت: شخصی مثل ابن ابی الحدید تلاش می کند سقیفه را جمع کند، اما روحیه انقلابی و عصیانگر غزالی که او را برای پیدا کردن حقیقت از بغداد، آواره غربت بیابان می کند حتما صحیح تر سخن می گوید.
**جامعه شیعه به الغدیر و علامه امینی نیاز داشت
عضو هیات علمی دانشگاه تهران، به صاحب سخن بودن علامه امینی اشاره و عنوان کرد: علامه کاری را کرد که جامعه شیعی به آن نیاز داشت و آن مستند کردن تشیع بود. هنر علامه این بود که روی یکی از پرقیمت ترین موضوعات تمرکز کند. وقتی به تاریخ فکر سیاسی مسلمین نگاه کنیم می بینیم، تفکر رایج مسلمانی بعد از سقیفه را برجسته و غدیر و قبل از سقیفه را پنهان کرده است. پیامبر اگر دو معجزه داشته باشد یکی قرآن و دیگری دولت مدینه است. اسلام شبیه غدیر زیاد دارد اما علامه ای نیست تا آن ها را روشن کند.
مرحوم امینی در مقدمه جلد اول الغدیر توضیح می دهد که بهترین دفاع، صادق ترین تحقیق است. حجت‌الاسلام داود فیرحی افزود: از مرحوم علامه امینی برای خودم و اهل تحقیق دو درس را می توان گرفت؛ اول اینکه الغدیر یک کار محوری است. او فهمیده بود که باید کار محوری کند و به جای مفصل و متنوع سخن گفتن، به یک سخن باید تمرکز کرد و یکی از مسائل را به سرانجام رساند. دوم اینکه یک بدل احسن درست کرد تا همه به آن افتخار کنند. اینکه آدم اگر جوان باشد، شهرتش به گمنامی است و سال ها بگذرد تا ارزش آدمی عیان شود.
**خاطراتی از علامه
پس از آن استاد منوچهر صدوقی سها، عضو هیئت مدیره انجمن چند دقیقه ای را صرفا به بیان خاطره ای از سفارش مرحوم علامه امینی به مرحوم علامه محمدتقی جعفری پرداخت که به خدمت علمی در راه احیا زندگی امیرالمومنین (ع) تاکید می کند. سپس حجةالاسلام سید محسن دین‌پرور، به نمایندگی از پدرش آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور، رئیس بنیاد نهج البلاغه به قرائت پیام وی که حاوی خاطراتش از علامه امینی بود پرداخت. در یکی از این خاطرات ماجرای چگونگی انتخاب موضوع و تالیف کتاب الغدیر از علامه پرسیده شده و همچنین از زبان علامه، معجزات علوی و امداد الهی در جهت تالیف کتاب بیان شد.
**علامه امینی جهت گیری در کارش نداشت
حجت الاسلام احمد امینی، فرزند علامه با بیان اینکه امامت برای تعالی بخشیدن به انسان و به سوی خدا رفتن است و روح دین جهت تربیتی دارد نه حکومتی بیان کرد: امینی قائل به مذهب بودن تشیع نبوده و از جلد پنجم الغدیر به بعد این را می گوید که مذهب دانستن شیعه، خود برای اختلاف است. امینی همچنین اضافه کرد: پدرمان هیچ گونه جهت گیری در کارش نداشت چون مسئله امامت سوگیرانه نیست. پس از آن و با حضور دکتر حسن بلخاری و جمعی از استادان حاضر در مراسم، با اهدای لوح یادبودی از سوی انجمن آثارو مفاخر فرهنگی به خانواده علامه امینی، از این دانشمند گرانقدر تقدیر به عمل آمد.
**علامه امینی کیست؟
مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالحسین امینی نجفی تبریزی معروف به علامه امینی، در سال 1281 شمسی در سراب متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در تبریز گذراند. در جوانی به نجف رفت و پس از گذراندن مراحل تحصیلی و نیل به رتبه اجتهاد نزد مراجع معروف وقت نجف، دوباره به تبریز بازگشت. بعد از مدتی تدریس و تحقیق در تبریز دوباره به نجف رفت و برای انجام و بسط پژوهش‌های تاریخی معروف خود برای همیشه در آنجا ماند. وی شاگرد بزرگانی چون آیات نائینی، حائری یزدی، غروی اصفهانی، سید ابوالحسن اصفهانی و محمدحسین کاشف الغطاء بوده و از آیات سید ابوالحسن اصفهانی و سید حسین طباطبایی قمی اجازه اجتهاد داشت. اثر نامدار او دائرةالمعارف یازده جلدی «الغدیر» که به زبان عربی (22 جلد به‌ زبان فارسی) و خلاصه آن به چند زبان ترجمه شده‌است، در رأس چندین جلد تألیفاتش قرار دارد و حاصل زحمات 40 ساله اوست.
علامه امینی ظهر روز جمعه 12 تیر 1349شمسی در 68 سالگی در تهران رحلت کرد و پیکر او به کتابخانه امیرالمؤمنین در نجف انتقال یافت و به خاک سپرده شد.
انتهای پیام/*
۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما