plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
کد مطلب : ۱۸۷۷

سد کوچری گلپایگان سرریز شد

سد کوچری بخشی از طرح بزرگ انتقال آب از سرشاخه‌های دز است
بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای، به دنبال بارش های مناسب در سال آبی جاری مخزن سد کوچری پر شد و برای نخستین بار سرریز کرد، سد کوچری، با هدف تامین بخشی از آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه ، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان وشهرک پردیسان قم، در هشت کیلومتری جنوب غرب گلپایگان احداث شده است.
سد کوچری گلپایگان سرریز شد
به گزارش ایصال نیوز به نقل از ایرنا، سد کوچری سرریز شد، این سد، از نوع سنگریزه ای با هسته رسی با حجم مخزن 207 میلیون متر مکعب است که سالانه 181 میلیون متر مکعب آب را تنظیم می کند و در سال 1395 به طور رسمی آبگیری شد. هدف از احداث سد مخزنی کوچری ذخیره و تنظیم آب انتقالی از حوزه دز به میزان 181 میلیون متر مکعب در سال جهت تامین آب شرب درازمدت شهرهای هدف است.
با توجه به خشکسالی های اخیر از ابتدای احداث سد تاکنون هیچگاه مخزن سد پر نشده بود که در پی بارش های مناسب در سال آبی جاری مخزن سد پر و برای نخستین بار آب از مخزن این سد با دبی 22.5 مترمکعب بر ثانیه سرریز شد.
سیستم سرریز این سد از نوع آزاد است که در جناح راست مخزن قرار گرفته و ظرفیت تخلیه سیلاب تا یک هزار و 752 متر مکعب بر ثانیه را دارد.
سد کوچری بخشی از طرح بزرگ انتقال آب از سرشاخه های دز به شهر قم است که در نهایت آب 10 شهر و 100 روستای مسیر تامین می شود. سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه 1395با هدف تامین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه ، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان وشهرک پردیسان قم به طور رسمی به بهره برداری رسید.
انتهای پیام/*
۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما