کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاکتیک جنگی یا مذاکره

نیویورک تایمز: آمریکا طرح‌های نظامی علیه ایران را بازبینی کرده است

تنش میان ایران و ایالات متحده آمریکا از زمان خروج از برجام توسط آمریکا تشدید شد

24 ارديبهشت 1398 ساعت 15:07

تنش میان ایران و ایالات متحده آمریکا از زمان خروج آمریکا از توافق برجام تشدید شد. روند رو به افزایش تحریم‌های واشنگتن علیه تهران و ارسال ناو هواپیمابر، هواپیماهای بمب‌افکن و موشک‌های پاتریوت به منطقه خلیج فارس نگرانی‌ها را درباره رویارویی نظامی دو طرف افزایش داده است. مقامات ایران از جمله دکتر ظریف بارها تاکید نموده اند که تحرکات و اقدامات مشکوک آمریکا در منطقه در جهت جنگ روانی و دامن زدن به تنش و جنگ افروزی و غارت ثروت منطقه است.


به گزارش ایصال نیوز به نقل از یورونیوز، نشریه نیویورک تایمز با انتشار مقاله‌ای از بازبینی طرح‌های نظامی آمریکا علیه ایران خبر داد. به گزارش این نشریه پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه طرح‌های نظامی به‌روز شده را به رئیس جمهوری این کشور و مشاورانش ارائه داده است. به ادعا این نشریه در صورت حمله ایران به نیروهای آمریکایی یا نزدیک شدن تهران به توان هسته‌ای، واشنگتن ۱‍۲۰ هزار سرباز به خاورمیانه خواهد فرستاد. همچنین در این طرح استفاده از تسلیحات سایبری برای فلج کردن سیستم‌های ارتباطی در ایران در نخستین ساعات درگیری احتمالی پیش‌بینی شده است. نیویورک تایمز بدون نام بردن از مقام ارشدی که این اطلاعات را به این روزنامه داده نوشته که این رویکرد از سوی جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ و از محافظه‌کاران تندرو پیشنهاد شده است.
بر اساس این گزارش مقامات حاضر در این جلسه خواستار اشغال نظامی ایران با نیروی زمینی نبودند زیرا معتقدند این نوع اشغال به نیروهای بسیار بیشتری نیاز دارد. با این حال مشخص نیست که دونالد ترامپ که وعده داده بود نیروهای آمریکایی را از افغانستان و سوریه خارج کند، حاضر باشد ده‌ها هزار نیروی را بار دیگر به خاومیانه بفرستد. به گزارش نیویورک تایمز در دولت ترامپ اختلاف نظر عمیقی درباره چگونگی واکنش به ایران در صورت افزایش تنش‌ها وجود دارد.
خبرگزاری رویترز نوشته است که کاخ سفید و پنتاگون هیچ یک تاکنون حاضر به ارائه توضیحی درباره این گزارش نشده‌اند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی، جینا هسپل، رئیس سازمان سیا، دان کوتس، مدیر اطلاعات ملی و ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در این جلسه حضور داشته‌اند.
به استناد این گزارش، آنها در این جلسه جزئیات چندین طرح را مورد بررسی قرار داده‌اند. تنش میان ایران و ایالات متحده آمریکا از زمان خروج از برجام توسط آمریکا تشدید شد. روند رو به افزایش تحریم‌های واشنگتن علیه تهران و ارسال ناو هواپیمابر، هواپیماهای بمب‌افکن و موشک‌های پاتریوت به منطقه خلیج فارس نگرانی‌ها را درباره رویارویی نظامی دو طرف افزایش داده است.
با این حال ایران می گوید که اقدامات آمریکا نوعی «جنگ روانی» است و نیروهای نظامی آمریکا در منطقه بیشتر «یک هدف» برای ایران هستند تا «یک تهدید». در آمریکا نیز دو دیدگاه در میان مقامات ارشد آمریکایی درباره ارزیابی تشدید فعالیت‌های دولت آمریکا در خاورمیانه علیه ایران وجود دارد: یک دیدگاه معتقد است که طرح‌های نظامی ایالات متحده حتی اگر در مراحل مقدماتی هم باشند نشان می دهد که ادعای وجود تهدیداتی از سوی ایران تا چه اندازه خطرناک و جدی است.
از سوی دیگر برخی دیگر که خواستار حل دیپلماتیک تنش‌ها میان دو طرف هستند می گویند که اقدامات دولت ترامپ نوعی تاکتیک برای ترساندن و هشدار به ایران است.
انتهای پیام/*


کد مطلب: 1864

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/1864/نیویورک-تایمز-آمریکا-طرح-های-نظامی-علیه-ایران-بازبینی-کرده

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir