plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۷
کد مطلب : ۱۷۶۰
سرنوشت برجام امروز مشخص می شود

نامه مهم رئیس جمهور ایران به سران انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه

یک منبع فرانسوی به یورونیوز گفته در صورت تخطی تهران از برجام تحریم‌های اروپا باز می‌گردند
تا ساعاتی دیگر نامه‌ مهمی از طرف رئیس جمهور اسلامی ایران در موضوع برجام، خطاب به سران کشورهای 1+4 توسط سید عباس عراقچی در اختیار سفیران این کشورها در تهران قرار می‌گیرد. وزیر امور خارجه ایران در راس یک هیئت بلندپایه به روسیه رفت. ناظران این سفر را بسیار مهم تلقی می کنند. از سوی دیگر یک منبع فرانسوی به یورونیوز گفته در صورت تخطی تهران از برجام تحریم‌های اروپا باز می‌گردند.
نامه مهم رئیس جمهور ایران به سران انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه
به گزارش ایصال نیوز به نقل از ایسنا، نامه رئیس جمهور به سران پنج کشور انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه امروز چهارشنبه در اختیار سفیران این کشورها در تهران قرار می‌گیرد. قرار است سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه با دعوت سفرای کشورهای مذکور به مقر وزارت خارجه، نامه رئیس جمهور را تحویل آنها بدهد.
همچنین در نامه‌ای دیگر از سوی وزیر امور خارجه کشورمان جزئیات فنی تصمیم ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای، به فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام خواهد شد.
پیش‌تر اعلام شده بود که روز چهارشنبه هفته جاری برنامه‌های مرحله‌ای ایران برای انجام اقدامات متقابل در برابر خروج آمریکا از برجام اعلام خواهد شد.
منابع آگاه تاکید کرده بودند که برنامه‌های پیش‌بینی شده در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام بوده و فعلاً موضوع خروج از برجام مطرح نیست. کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات ایران و آغاز بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای که انجام آن در چارچوب برجام متوقف شده بود، اولین گام ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و همچنین بدعهدی کشورهای اروپایی در اجرای تعهداتشان است.
مقامات کشورمان می‌گویند راه برای دیپلماسی باز است و اقدامات مرحله‌ای ایران فرصت مجددی است به دیپلماسی و طرف‌های مقابل که مسیر اشتباه یکجانبه گرایی را تصحیح کنند و به نقطه گذشته و عمل به تمام مفاد برجام برگردند. هم‌چنین مقامات اتحادیه اروپا که در یک سال گذشته تنها به ارائه وعده‌های اجرا نشده اکتفا کرده‌اند به صورت غیر رسمی در جریان این تصمیم قرار گرفته‌اند.
از سوی دیگر یورونیوز به نقل از رویترز گزارش داد که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران برای اعلام سیاست های جدید هسته ای کشورش در پرتو توافقنامه برجام قرار است روز چهارشنبه سخنرانی کند.
منبع نزدیک به کاخ ریاست جمهوری فرانسه به رویترز می گوید: «به هیچ وجه خواهان آن نیستیم که تهران روز چهارشنبه از اجرای اقداماتی خبر دهد که ناقض توافقنامه هسته ای باشد زیرا در این صورت ما، اروپایی ها مجبور خواهیم شد به موجب مفاد همین توافقنامه تحریم ها بر ضد ایران را برگردانیم.»
انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما