کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در نشست هم‌ اندیشی تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و تعاونی استان گلستان مطرح شد

شریعتمداری: نهضت مهارت افزایی باید در کشور رواج یابد

بیشترین جامعه بیکاری جوانان در کشور در حوزه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است

وزارت کار - تسنیم , 6 ارديبهشت 1398 ساعت 12:29

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: مهارت افزایی باید مورد تایید مهارت باشد. بر این اساس قانون خوبی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. شورای عالی مهارت فنی و حرفه‌ای در مجلس شورای اسلامی شکل گرفته است.


به گزارش ایصال نیوز از روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، "محمد شریعتمداری"  شب گذشته درنشست  هم‌اندیشی  تشکل‌های کارگری ، کارفرمایی و تعاونی استان گلستان که به مناسبت هفته کارو کارگر برگزار شد افزود : متاسفانه در 40 سال گذشته در مهارت‌افزایی نسل جوان برای یادگیری حرفه و شغل کم گذاشتیم و این یکی از نقاط ضعف ما در معضل بیکاری است.
وی افزود: متاسفانه بیشترین جامعه بیکاری جوانان در کشور در حوزه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. افرادی که به دنبال حرفه و مهارت رفته و آن را کسب کردند، در جامعه مشغول فعالیت شغلی مانند مکانیکی و دیگر رشته‌ها هستند.
وی ادامه داد: مشکل ما در حال حاضر عدم آموزش و مهارت موردنظر به جوانان جویای کار است که در نشست با مقام معظم رهبری مطرح شد. در این جلسه عنوان شد تا به کمک سه قوا مبلغ 50 میلیون یورو از طریق صندوق توسعه ملی برای مهارت‌افزایی در اختیار وزارت تعاون  ، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد. مهارت‌افزایی عامل مهم ایجاد اشتغال در کشور است.
شریعتمداری گفت: دانشگاه هایی مانند دانشگاه علم و صنعت که در کنار تحصیل علم همچنان باید تجربه عملی را دانش‌آموختگان داشته باشند،بیشتر ورود کنند تا مهارت‌افزایی گسترش یابد.
وی با اشاره به اینکه دولت به تنهایی قادر به مهارت افزایی نیست،خاطرنشان کرد: باید شرکای اجتماعی مانند خیرین به کمک سازمان فنی و حرفه ای بیاید،تا پایه مهارت‌افزایی در کشور شکل گیرد. بسیاری از فعالیت‌های فنی در کشور چون براساس مهارت بنا نشده، سبب هدر رفتن سرمایه‌های مالی و اجتماعی می‌شود.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: مهارت افزایی باید مورد تایید مهارت باشد. بر این اساس قانون خوبی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. شورای عالی مهارت فنی و حرفه‌ای در مجلس شورای اسلامی شکل گرفته است.
وی ادامه داد: جلسه نخست این شورا با حضور معاون اول رئیس جمهور به عنوان دبیر شورا در ماه‌های نخست سال تشکیل می‌شود. هماهنگی بین بخش‌های آموزشی برای مهارت‌افزایی از جمله اهداف این شورا است.
شریعتمداری با اشاره به کارآفرینی و پرداختن به موضوع کار به صورت تخصصی، بیان کرد : موضوع کار و کارآفرینی باید بین متخصصان در صداوسیما مطرح شود. نباید مبحث کار، اشتغال و تولید در کشور متکی به سرمایه‌های داخلی و خارجی باشد. کار و اشتغال و تولید باید بر مبنای فکر و اندیشه ایرانی در کشور نهادینه شود.
وی اضافه کرد: می‌توان از تعاون برای تجمیع سرمایه‌های کوچک بهره جست. صندوق‌های خرد با توجه به محدودیت مالی اعضای آن به ویژه در بخش کشاورزی موفق عمل کردند. به صورتی که صندوق خرد کشاورزی توانسته مبلغ 5 میلیارد تومان به عنوان سهم خود در صندوق جمع‌آوری کند. دولت هنوز نتوانسته سهم خود را در این صندوق بپردازد.
وی خاطرنشان کرد: تلاش کردیم تا به وسیله دولت تنظیم کننده رابطه کارگر و کارفرما باشیم. بتوانیم به صورت عادلانه شکایات طرفین را بررسی کنیم. شرایط و مقتضیات کارگر و کارفرما را به درستی تشخیص دهیم تا در حق کسی احجاف نشود.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری باید به مفهوم کار، ارزش دادن به کار و مفهوم اخلاقی آن در جامعه تمرکز بیشتری کرد. باید مردم به سطحی برسند که ارزش معنوی کار خود را بدانند و از سختی‌های آن گله مند نباشند. البته این موضوع سبب نمی‌شود که دولت از مسئولیت خود شانه خالی کند. باید شرایط کارگران شاغل و بازنشسته به شرایط مطلوب و بهتر از شرایط کنونی برسد.
انتهای پیام /*


کد مطلب: 1509

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/1509/شریعتمداری-نهضت-مهارت-افزایی-باید-کشور-رواج-یابد

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir