plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶
کد مطلب : ۱۴۸۴
با چراغ سبز روسیه

ترکیه ساخت دیوار بتنی در اطراف عفرین حلب را آغاز کرد

دیوار 70 کیلومتری ترکیه در داخل خاک سوریه
در پی توافق ترکیه با روسیه بر سر طرح «منطقه حائل» در ادلب، ترکیه  ایجاد استحکامات نظامی را در نزدیکی عفرین از سال 2018 آغاز کرد. این دیوار تازه ترین اقدام ترکیه در این راستا است که در خاک سوریه احداث می شود.
ترکیه ساخت دیوار بتنی در اطراف عفرین حلب را آغاز کرد
به گزارش ایصال نیوز به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه، نیروهای نظامی ترکیه، کار ساخت یک دیوار بتنی در اطراف شهر عفرین واقع در حومه شمالی حلب را آغاز کردند. برخی منابع محلی و گزارش‌های رسانه‌ای اعلام کرد، هدف از ساخت این دیوار جدا کردن عفرین از محیط جغرافیایی طبیعی آن به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک سوریه و تفکیک بخش‌های منطقه از یکدیگر است.
نیروهای رژیم ترکیه‌ برای ساخت این دیوار بتنی، از چند هفته قبل خانه‌ها و املاک مردم در روستای جلبل را به شکل گسترده‌ای تخریب کردند. این عملیات با هدف جدا کردن شهر عفرین از مناطق شمال حلب، از روستاهای مَریمِین در شمال آغاز شده و تا روستای کیمار در جنوب ادامه دارد.
منابع یاد شده از طرح فوری برای ساخت حدود ۷۰ کیلومتر دیوار بتنی در منطقه داخل خاک سوریه همراه با برج‌های مراقبتی که در ارتباط مستقیم با مراکز نظامی نیروهای اشغالگر ترکیه‌ در ادلب هستند، خبر دادند.
به گفته این منابع، نیروهای ترکیه‌ای کار ساخت ۵۶۴ کیلومتر از دیواری در طول مرز با سوریه را به پایان رساندند. با اتمام بخش باقی مانده در نزدیکی عفرین طول این دیوار به ۷۱۱ کیلومتر می‌رسد. نیروهای ترکیه‌ای بخشی از ساکنان عفرین را با هدف جایگزینی آنها با گروه‌های تروریستی از منطقه بیرون کرده و درخت‌های زیتون را قطع و بسیاری از خانه‌ها را تخریب کرده و خانه‌های باقی مانده را در کنترل خود نگه داشتند.
شایان ذکر است که از سال 2018، ترکیه و در پی توافق با روسیه بر سر ایجاد منطقه بلامنازع یا همان طرح «منطقه حائل» در ادلب، ایجاد استحکامات نظامی را در نزدیکی عفرین آغاز کرده بود. در روز اعلام خروج نیروهای روسی از عفرین به دستور وزارت دفاع روسیه، موافقت روسیه با عملیات ترکیه در عفرین علنی تر شد. ترکیه روز 20 ژانویه 2018 تهاجمی زمینی و هوایی که آن را «شاخه زیتون» نامید علیه منطقه محصور عفرین که تحت کنترل کردهای سوریه در شمال این کشور بود را آغاز کرد.عدم توانایی سوریه در حفظ خاک خود و همراهی با روسیه . در عفرین«چراغ سبز» برای اقدامات ترکیه علیه خاک سوریه به بهانه مقابله با کردها شد.
گفتنی ست ماجرای دیوار عفرین به مذاکرات و توافقات میان سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه  و حلوسی آکار رییس ستاد ارتش ترکیه در استانبول در سال 2018 برمی گردد، در نتیجه آن مذاکرات، مسکو از اطراف عفرین خارج شد و به استفاده آسمان سوریه از سوی ترکیه رضایت داد و زمینه را برای تهاجم ترکیه به عفرین فراهم کرد. در پی توافق با روسیه بر سر طرح «منطقه حائل» در ادلب، ترکیه ایجاد استحکامات نظامی را در نزدیکی عفرین از همان سال آغاز کرد.
انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما