plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
کد مطلب : ۱۴۴۵۶
در دیدار با وزیر خارجه روسیه

ظریف: آماده همکاری با روسیه در مورد قفقاز و خلیج فارس هستیم

امضای توافق امنیت اطلاعاتی بین ایران و روسیه
وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه همکاری‌های ایران و روسیه در جهت صلح و ثبات در منطقه است، گفت: آمادگی داریم با روسیه چه در مورد منطقه قفقاز و چه خلیج فارس همکاری کنیم. لاوروف و ظریف توافقنامه بین دولتی در زمینه تضمین امنیت اطلاعاتی را امضاء کردند.
ظریف: آماده همکاری با روسیه در مورد قفقاز و خلیج فارس هستیم
به گزارش ایصال نیوز، سرگئی لاوروف و محمدجواد ظریف وزرای خارجه روسیه و ایران روز سه شنبه، در دیدارشان در مسکو توافق بین دولتی برای همکاری در زمینه تضمین امنیت اطلاعاتی امضاء کردند.

وزیر خارجه روسیه بیان داشت: « ما همین الان توافق بین دولتی درباره همکاری در زمینه تضمین امنیت اطلاعاتی امضاء کردیم.»

بر اساس گزارش اسپوتنیک، لاوروف خاطر نشان کرد: «این سند امکان هماهنگی اقدامات ما در چارچوب اهمیت روزافزون مشکلاتی که در فضای مجازی وجود دارد و همچنین در زمینه تاثیر فزاینده آنها بر روابط بین الملل و هم بر اوضاع هر کشور می گشاید.»

همچنین براساس گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در دومین مقصد سفرش به منطقه در مسکو حضور دارد، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف همتای روس خود در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

ظریف ضمن ابراز خرسندی از حضور در مسکو گفت: در رایزنی‌ها مسائل مختلفی را مطرح کردیم و خوشحالم به اطلاع شما برسانم واکسن اسپوتنیک دیروز توسط مسؤولان بهداشتی در ایران تایید شد و در آینده نزدیک امیدواریم بتوانیم خرید و تولید مشترک را بین مؤسسات مشابه در ایران و روسیه انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه دوجانبه با توجه به اهمیت رهبران دو کشور به روابط دوجانبه امروز درباره روش مستحکم‌تر کردن روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف در حوزه انرژی، حمل و نقل و سایر حوزه‌ها و همچنین درباره همکاری بسیار مفید و سازنده دو کشور در حوزه انرژی هسته‌ای و نحوه تقویت آن گفت‌وگو کردیم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: در مورد دریای خزر و همکاری در این حوزه بین ایران و روسیه گفت‌وگو کردیم.

ظریف به مسائل منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: لازم است به آقای پوتین و فدراسیون روسیه تبریک بگو‌یم که توانستند بحران در منطقه که به از دست دادن جان تعداد زیادی نظامیان و به خصوص غیرنظامیان در قره باغ انجامید پایان دهند.

امروز ما می‌توانیم در آستانه ورود به یک مرحله جدید باشیم که اختلافات را به همکاری تبدیل کند و بتوانیم با یک همکاری منطقه‌ای به سمت ایجاد هم افزایی در این منطقه برویم و راه‌هایی که برای سه دهه بسته شده بود را مجددا باز کنیم و باعث پیشرفت و توسعه اقتصادی کل منطقه بشویم که بهترین ضامن صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و کل منطقه هم افزایی اقتصادی است و درباره پیشنهادات مختلفی که در این زمینه مطرح شده در سفر منطقه‌ای که دارم صحبت کردم و صحبت‌های بسیار خوبی داشتیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد سوریه با بیان اینکه نظرات ایران و روسیه در مورد سوریه کاملا مشابه به هم است، اظهار داشت: نیاز داریم روند قانون اساسی با همکاری همه طرف‌ها پیش برود. همزمان ضرورت دارد وضعیت انسانی در سوریه و شرایط انسانی مورد توجه قرار بگیرد و جامعه بین‌المللی مسئله انسانی را فدای اهداف سیاسی برخی قرار ندهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: درباره افغانستان مشورت خوبی داشتیم برای اینکه حاکمیت قانون و همراهی همه گروه‌ها منجمله طالبان که امروز هیأتی از طالبان در ایران هست و با همکاران من مشغول گفت‌وگو هستند، یک جامعه فراگیر و هماهنگ در افغانستان را شاهد باشیم. ایران و روسیه در این زمینه دیدگاه‌های مشابهی دارند.

* امیدواریم کشورهای عربی خلیج فارس هم به آغوش گشوده جمهوری اسلامی برای گفت‌وگو پاسخ مثبت بدهند
رئیس دستگاه دیپلماسی درباره خلیج فارس عنوان کرد: در این باره گفت‌وگوی خوبی داشتیم با توجه به ضرورت گفت‌وگو و همکاری بین کشورهای خلیج فارس ،از تلاش‌های روسیه در این زمینه قدردانی و استقبال می‌کنیم و امیدواریم کشورهای عربی خلیج فارس هم به آغوش گشوده جمهوری اسلامی برای گفت‌وگو پاسخ مثبت بدهند و به جای امید بستن به کسانی که هیچ فایده‌ای برای آنها نداشتند، به منطقه خودشان رو بیاورند.

وی به اوضاع یمن نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم با همکاری بین‌المللی این معضل انسانی و بزرگ‌ترین شرایط دردناک انسانی در قرن حاضر به پایان برسد و شاهد آتش بس و گفت‌وگو بین گروه‌های یمنی باشیم و از نقش مثبت روسیه استقبال کردیم و ایران حاضر است با «گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن و دیگران همکاری کند که گروه‌های مختلف یمنی را به پای میز مذاکره بیاورند و به یک حکومت مشترک بین همه یمنی‌ها براساس همکاری و همراهی به جای جنگ و خونریزی بینجامد.

ظریف افزود: منطقه ما و همکاری‌های ایران و روسیه در جهت صلح و ثبات در این منطقه است و آمادگی داریم با روسیه چه در مورد منطقه قفقاز و چه در مورد خلیج فارس، افغانستان و سوریه و در جامعه بین‌المللی همکاری‌مان را ادامه دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن ابراز خرسندی از امضای موافقت‌نامه بین ایران و روسیه در حوزه سایبری اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک توافق فرهنگی بین ایران و روسیه که مراحل نهایی را طی کرده و آماده امضا است را در آینده نزدیک امضا کنیم که روابط همه جانبه ایران و روسیه در حوزه فرهنگ نیز گسترش یابد.

وی گفت که به برجام اشاره نکرده چون با مباحثی که لاوروف درباره برجام گفته موافق است.

ظریف به روابط ایران و روسیه اشاره کرد و افزود: از کل حیات ایالات متحده ما دوران بیشتری دارای رابطه با روسیه بودیم و ‌این روابط وابسته به کسی نیست. نوع روابط ما حتما محکم است و محکم‌تر هم خواهد شد.

وزیر امور خارجه به گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران اشاره کرد و گفت: ما کاهش تعهدات خود را در پنج مرحله انجام دادیم و با متانت و صبر استراتژیک شروع به کاهش تعهدات کردیم ولی علیرغم همه تلاش‌های ما طبق قانون موظف هستیم این کار را انجام دهیم ولی اگر تا آن زمان اقدامات مناسب برای آمریکایی‌ها پایان دهند و ما نتیجه آن را ببینیم آن زمان است که ایران به کلیه تعهداتش برمی‌گردد نه تنها مانع دسترسی بازرسان آژانس براساس پروتکل الحاقی نمی شود بلکه به سایر تعهداتش عمل می‌کند.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما