plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۱۴۴۵۱
در نشست خبری سخنگوی دولت

ربیعی: مناسبات اقتصادی کشور در حال ورود به مرحله پساتحریم است

همه کمک کنند که بازارهای حساس به تعادل برسد
سخنگوی دولت گفت: با شکست جنگ اقتصادی ترامپ، نگاه طرف‌های تجاری ایران تغییر یافته و مناسبات اقتصادی کشور در حال ورود به مرحله پساتحریم است
ربیعی: مناسبات اقتصادی کشور در حال ورود به مرحله پساتحریم است
به گزارش ایصال نیوز از دولت، «علی ربیعی» سخنگوی دولت روز سه شنبه در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد گفت: به‌رغم جنگ تحمیلی اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران در ابتدا موجب شوک در نوسانات شدید نرخ ارز، کاهش تولیدات صنعتی، ایجاد گسست در چرخه تجارت خارجی و کاهش شدید درآمدهای نفتی و غیرنفتی شد. سرانجام با مقاومت مردم، صبوری و تدبیر منتخبان مردم و دولت تحولات اقتصادی فصل دوم سال ۱۳۹۹ به همت همه فعالان اقتصادی و تدابیر اندیشیده شده، حاکی از روند رو به بهبود اقتصاد کشور است به طوری که رشداقتصادی و رشد اقتصادی بدون نفت در فصل دوم سال جاری به ترتیب به ۵.۱  و ۳.۲ درصد بوده و رشد ارزش افزوده تمام گروه‌های اقتصادی مثبت شده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: در تجارت خارجی میزان صادرات و واردات ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۲۵.۱  و ۲۶.۹ میلیارد دلار بوده است و روند تراز نیز رو به بهبود است. در این شرایط اهمیت بازارهای اقتصادی ایجاب می‌کند آرامش لازم در این بازارها برقرار باشد. دولت از همگان می‌خواهد در این شرایط به حفظ آرامش در جامعه و بازارهای پولی و مالی کمک کنند.

وی افزود: از سوی دیگر تدبیر در سیاست خارجی خود به‌رغم همه فشارهای آمریکایی و نیز فشارهای تعداد قابل توجهی از مخالفان برجام را با همه سختی‌ها حفظ کرد. همین تدبیر موجب عدم موفقیت دولت قبلی امریکا در ایجاد اجماع جهانی و حتی داخلی کشور خودش شد. جنگ افروزان نتوانستند جنگ جدیدی بر ما تحمیل کنند و ما در داخل کشور زیرساخت‌های توسعه آتی و اقتصاد مقاوم را دنبال کردیم.

حمایت جناح‌ها، نهادها و جامعه از دولت نیاز امروز ماست/ عدم انسجام در داخل باعث تداوم تحریم می‌شود

ربیعی یادآور شد: امروز در ساخت پالایشگاه بید بلند ۶۵ درصد توسط شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته است. صنعت لوازم داخلی و صنعت کفش و پوشاک و خوراکی‌ها و همینطور قطعه سازی‌ها به شدت رشد کرده اند. این روزها تلاش دولت در جهت کاهش قیمت ارز به قیمت واقعی، پس گیری سهم بازار نفت جهانی با افزایش تولید نفت،  ایجاد گشایش در ورود منابع ارزی به کشور و آغاز روند مثبت در انتقال ارز و از همه مهمتر افزایش تولید داخلی است. 

وی اضافه کرد: با شکست جنگ اقتصادی ترامپ، نگاه طرف‌های تجاری ایران تغییریافته و مناسبات اقتصادی کشور در حال ورود به مرحله جدیدی است. همه باید کمک کنند که بازارهای حساس نظیر ارز در چارچوب سیاست‌هایی که بانک مرکزی اعمال می‌کند مدیریت و به تعادل برسد.

دستیار اجتماعی رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: ما آنچه که امروز نیاز داریم ایستادن همه جناح‌ها، نهادها و همه جامعه در حمایت از دولت است، در این شرایط دولت در صف مقدم احقاق حقوق ملت است و این را باید تقویت کنیم و هر گونه نشان دادن عدم انسجام در داخل باعث تداوم تحریم و ایجاد دو دستگی در جامعه خواهد بود.

خبر تکمیل می شود... 
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما