plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
کد مطلب : ۱۴۳۰۴

لاوروف: روسیه نمی خواهد قلمرو سوریه علیه اسراییل به‌کار گرفته شود

روسیه قصد به رسمیت شناختن استقلال قره باغ را ندارد
وزیر امور خارجه روسیه حملات هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خواند و خاطرنشان کرد که مسکو نمی خواهد قلمرو سوریه علیه اسراییل بکار گرفته شود و محدوده سوریه منطقه رویارویی ایران و اسراییل و برخورد آنها شود.
لاوروف: روسیه نمی خواهد قلمرو سوریه علیه اسراییل به‌کار گرفته شود
به گزارش ایصال نیوز، سرگئی لاوروف روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی وبیناری با شرکت حدود ۱۲۰ خبرنگار روس و خارجی که به جمع بندی نتایج سیاست خارجی روسیه در سال ۲۰۲۰ اختصاص داشت، گفت روسیه به اسراییل پیشنهاد کرده است تا اطلاعات و شواهد خود در مورد تهدیدهای ادعایی در داخل سوریه را ارائه کند.

وی افزود: اگر اسراییل آنطور که مقامهای آن می گویند مجبور به پاسخ دادن به تهدیدها برای امنیت خود است، ما به اسرائیل بارها گفته ایم که شواهد در مورد این تهدیدها را به ما ارائه کنید اما تاکنون چنین پاسخی را دریافت نکرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد که مسکو نمی خواهد که قلمرو سوریه علیه اسراییل بکار گرفته شود و محدوده سوریه منطقه رویارویی ایران و اسراییل و برخورد آنها شود. لاوروف این را نیز گفت که اسراییل با حملات هوایی به لبنان، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را نقض می کند. رژیم اسرائیل در سال های اخیر بارها به دمشق و مناطق مختلف سوریه حمله هوایی کرده که با رهگیری به موقع پدافند هوایی دمشق در بیشتر مواقع، این حملات دفع شده است.

*بی احترامی غول های فناوری به قانون اساسی کشورها
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت حوادث اخیر در ایالات متحده نشان داده است که غول های فناوری، پشیزی برای قانون اساسی ارزش قائل نیستند که این امر موجب نگرانی است.

لاوروف در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: وقایع اخیر از جمله در ایالات متحده نشان داد که اصولاً شش هفت نفری که امپراتوری های فناوری خود را ایجاد کرده اند حتی نمی خواهند بدانند که چه حقوقی در کشور خود دارند. آنها حقوق خود را خودشان و بر اساس به اصطلاح قواعد شرکتی تعیین می کنند و برای قانون اساسی کشورهای خود حتی پشیزی ارزش قائل نیستند. ما این را به وضوح در ایالات متحده دیدیم. این البته بسیار نگران کننده است.

*روسیه قصد به رسمیت شناختن استقلال قره باغ را ندارد
لاوروف در پاسخ به سوالی در باره مناقشه قره باغ گفت که مسکو حتی در مورد به رسمیت شناختن استقلال منطقه قره باغ و الحاق آن به خاک خود هم فکر نمی کند. وی افزود: در مورد پیشنهاد تخیل گونه مبنی بر اینکه روسیه، منطقه قره باغ را به خاک خود ملحق کند باید بگویم که استقلال قره باغ ازسوی هیچ کشوری ازجمله ارمنستان به رسمیت شناخته نشده است و ما در این مورد حتی فکر هم نمی کنیم.

وزیر خارجه روسیه گفت: ما بر این باوریم که تمام مسائل این منطقه باید بین بین کشورهای واقع در آن در وهله اول ارمنستان و جمهوری آذربایجان حل و فصل شود. وی تصریح کرد که روسیه آماده برای کمک به یافتن راه حلی است که صلح و ثبات و امنیت را در این منطقه تامین کند. به گزارش ایرنا، ۴۳ روز از پاییز امسال (۶ مهر تا ۱۹ آبان) ‌ با درگیری نظامیان جمهوری های آذربایجان و ارمنستان بر سر مناطق مورد مناقشه قره باغ همراه بود که سرانجام با میانجیگری روسیه و انتشار بیانیه مشترک پایان یافت و البته باکو توانست اراضی اشغالی را پس از حدود سه دهه بازپس گیرد.

* لاوروف بایدن را متخصص کنترل تسلیحات خواند
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه جو بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده را متخصص کنترل تسلیحات نامید و گفت که روسیه امیدوار است که او علاقمند باشد که تیمش صرفا اهل تبلیغ نباشد. لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی گفت: بیایید صبر کنیم، بالاخره جو بایدن خودش در زمینه خلع سلاح، در زمینه کنترل تسلیحات متخصص است. من فکر می کنم که او علاقمند به داشتن یک تیم حرفه ای خواهد بود، نه یک تیم تبلیغاتی.

*انتقاد از سیستم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه نشست مطبوعاتی وبیناری از برخی موارد نقض عمده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد که باوجود اینکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روز سوم ماه نوامبر برگزار شد اما آرای انتخابات تا بیش از یک هفته از طریق پست ارسال می شد.

لاوروف گفت: دو ماه پیش از انتخابات شروع به ارسال برگه های رای گیری به برخی ایالت های آمریکا کردند تا رای گیری از طریق پست صورت گیرد و از این طریق ۹۵ میلیون برگه رای گیری ارسال کردند که دو سوم این برگه ها از قبل پر شده بود. وزیر خارجه روسیه همچنین به نقش شبکه های اجتماعی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد که بطور یکجانبه از یک نامزد حمایت می کردند.

لاوروف گفت که مقامهای آمریکایی که از همه پرسی اصلاح قانون اساسی روسیه در تابستان گذشته انتقاد کرده بودند نسبت به موارد متعدد نقض قوانین انتخاباتی در کشور خود سکوت کردند. وزیر خارجه روسیه با اشاره به اعمال سانسور و سوء استفاده شبکه های اجتماعی آمریکا از موقعیت و توانمندی خود خاطرنشان کرد: ما امیدواریم که جامعه امریکا به نخبگان این کشور اجازه ندهد در مبارزه علیه یکدیگر از سانسور استفاده کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین از رویکرد شرکت های بزرگ آمریکایی همچون گوگل و یوتیوب و توییتر و بلوکه کردن افراد به دلخواه خود انتقاد کرد که حتی معیارهای قانون اساسی آمریکا را نیز نقض می کنند. وی ادامه داد: اگر آمریکا ازعهده حل این مساله برنیاید ما نمی توانیم برای حل آن اقدام کنیم و در آن صورت ما و همه باید برای پیامدهای چنین ناکامی دولت آمریکا آماده شویم و عواقب آن در صحنه جهانی بسیار جدی خواهد بود.

*رزمایش های روسیه و چین علیه ژاپن هدف گیری نشده است
لاوروف در بخش دیگری از نشست مطبوعاتی وبیناری به ماهیت راهبردی و مشارکت بسیار گسترده روسیه و چین اشاره کرد و اینکه دو کشور هر ساله چند رزمایش آبی -خاکی برگزار می کنند.

به گفته وزیر خارجه روسیه، رزمایش های روسیه و چین علیه ژاپن هدف گیری نشده است این رزمایش ها در وهله اول برای تامین آمادگی رزمی واحدهای هوایی دو کشور به منظور تامین امنیت مرزهای مشترک هدف گیری شده است. وی ادامه داد: آنچه که مربوط به روابط با ژاپن می شود، ما آن را بسیار حسنه می دانیم و روابط دو کشور همواره حسنه و خوب بوده است و رئیس جمهوری روسیه به نخست وزیران ژاپن روابط شخصی خوب داشته است.

وزیر خارجه روسیه در همین حال به توسعه روابط ژاپن با آمریکا و استقرار انواع تسلیحات و موشک های پیشرفته آمریکایی در این کشور اشاره کرد و افزود: آمریکا روسیه را دشمن می خواند و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به تازگی به این نکته اشاره کرده بود و بدیهی است از روابط اتحادی نظامی توکیو و واشنگتن و میزبان تسلیحات نظامی این کشور نگران هستیم.

لاوروف همچنین به مشارکت روسیه با چین در عرصه بین المللی و در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و گروه بیست کشور صنعتی اشاره کرد که این مشارکت در حال توسعه است.

* اقدامات کره شمالی تنش آفرین نیست
وزیر خارجه روسیه گفت که کره شمالی هیچ نواع اقداماتی که باعث بروز تنش و تشنج در شبه جزیره کره شود بکار نمی گیرد. وی افزود: در زمان حاضر و در یک و نیم سال اخیر مشکلات در روابط آمریکا و کره شمالی و بین پیونگ یانگ و سئول کاملا آشکار است. با این حال ما بر این باوریم که طرف های مناقشه همچنان از هر گونه اقدامات عملی در عرصه نظامی که منجر به تشدید تنش ها در منظقه شبه جزیره کره شود خودداری می کنند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما